Inlägg från: Pink Muffin |Visa alla inlägg
  • Pink Muffin

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

danna77 skrev 2008-01-18 16:01:44 följande:
    Ok, jag ska tillbaka till barnmorskan om några veckor och ska då fråga henne om ev. provtagning. Jag vet inte riktigt vad de kontrollerade efter att Lina dog, jag vet i alla fall att de tog tester på listeria och toxoplasmos men hur det är med GBS vet jag inte. Som jag har förstått det så kan GBS även orsaka fosterdöd men borde de då inte kollat det på obduktionen de gjorde? Tack i alla fall för svaren...
    GBS kan orsaka fosterdöd! Men vad jag förstått har man inte varit så medveten om dess farlighet förrens på senare år!? Se på USA ex. som ligger före oss i mycket - där testar man ALLA gravida för bakterien!!
    Jag blir illamående av köphysterin... tills jag hittar nåt jag bara måste ha...
  • Pink Muffin

Jag knaprar på med mina Kåvepenin och som ett brev på Posten har dom nedre regionerna börjat klia = svamp! Har en förpackning Pevaryl hemma, men visst måste det vara bättre att vänta tills jag ätit klart AB-kuren?

• Pink Muffin

Just, en sak till. Jag har klåda lite varstans på kroppen också efter jag började med Kåvepeninet. Jag klarar mig så jag äter väl klart kuren, men tänkt om det är levern som strular! Var det inte nån här inne som hade höga levervärden - hur yttrade sig det?

• Pink Muffin
    Brusan skrev 2008-01-24 21:03:09 följande:
    Konstigt att jag fått 2 tabletter per dag.... eller tänker jag helt fel kanske? Måste kolla på ganla receptet. Nu fick jag 3/dag iaf. Ska jag ta dem? (fastän ingen UVI, men mkt sd)?
    Vilken AB har du fått?? Jag har precis avslutat en kur med Kåvepenin och åt 1 g x3, 20 tabletter! Ska tydligen vara bättre att hålla nivån av den verksamma substansen på en hög nivå under kort tid för att "utrota" dom rackarna!!
  • Pink Muffin

Jag har skitont i ryggslutet på kvällarna. efter kl. 19 kan jag knappt stå upp. I samband med detta onda tycker jag att magen blir hård ibland. Usch, är skit-nojjig!! Ska lämna kontrollodling imorgon efter AB-kuren jag åt klart förra veckan. Pratade med BM idag, men det känns ju inte särskilt lovande när hon säger "jaa, det är ju väldigt tidigt"! Jag känner mig jättegravid!! Gråter

• Pink Muffin
    raskan skrev 2008-02-01 09:03:33 följande:
    Jag tror att när dom ger ab så ger dom för att hålla bakterierna i schakt åxo..Jag hade 100 tusen bekterier sist å då hade jag avslutat min 3:e kur!! Ska börja min 4:e nu å bm sa att hon inte trode dom skulle försvinna men jag har haft mkt sammandragningar å så under hela gravven...
    Jag har bara hunnit med en kur AB denna gravve, men fick behandling trots att jag bara hade 10 000 bakterier, men tyckte mig ha sammandragningar. Man reagerar ju på minsta lilla...
  • Pink Muffin
    Full av förhoppning skrev 2008-02-01 12:45:13 följande:
    JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAGBS är borta ur urinen!!!!!!!!!!! TREDJE kuren tog skiten.Jag bad om Cefadroxil sandoz denna gången då en tjej i denna tråden skrivit att det tog hennes på första försöket, och ta mig tusan så tog de mina också!!!!!Nu ska vi boka en restresa och åka och sola och bada och vila upp oss Är så lycklig!!!!Frågade om penicillinet under behandlinge höll nere bakterieantalet även om det inte tog bort bakterierna och det gör det. Det är nog därför man ska vänta 7-10 dagar efter avslutad kur innan man gör ny odling, för att antalet blir lågt med antibiotikan.... men ökar igen till fullt om det inte gått bort.Är så glad!!!! Min lille pojke i magen mår bra och sparkar och nu känns det som att man har ett andrum iallfall tills skiten kommer tillbaks i urinen.... nu är ju bara "faran" vid förlossningen och där ska jag få antibiotika intravenöst oavsett om jag har bakterier i urinen då eller ej. Känns betryggande
    Grattis, vad skönt för dig!! Njut av pausen nu!! Cefamox tog död på dom för mig också under förra gravven då Furadantin inte hjälpte!
  • Pink Muffin
    luckysun skrev 2008-02-01 08:21:47 följande:
    Anledningen till att jag undrar är för att man läser så mycket om cellförändringar som man kan få av infektioner/virus...
    Cellförändringarna har ett samband med pappilomvirus, som är samma sak som kondylom!
  • Pink Muffin

Nu har jag varit på rutin UL!! Har inte alls mått bra den senaste veckan, men med bäbis där inne var allt bara bra!! Känns underbart! Vi hade från början sagt att vi inte skulle kolla efter kön den här gången, men efter en grundlig genomgång av bäbis delar hade jag redan sett det när sambon frågade!! Vi ska få en son!!

• Pink Muffin
    Full av förhoppning skrev 2008-02-05 10:56:43 följande:
    Nej varför skulle det vara det?GBS är en bakterie som normal finns i ändtarmen som du kan ha fått när du föddes av din mamma utan att ha blivit sjuk.... genom sex eller kanske till och med genom att torka dig fel när du bajsat (den sista är bara en gissning) men du kan inte få ändtarmsbakterier i slidan genom att vara förkyld.
    Om man kan få GBSen genom sex undrar jag varför läkaren inte avråder från sex under graviditet med komplikationer av GBS!!? Bakterien har jag ju redan såklart, men om jag får AB och sen har sex med min partner och han har GBS...!! Jag frågade om detta under min förra gravve, men fick bara till svar att dom inte avrådde från sex...!
    *Signe 0502*Alfred 0611*Bäbis 0807*
  • Pink Muffin
    Full av förhoppning skrev 2008-02-05 17:11:43 följande:
    För att GBS är nåt du har i kroppen och kommer att ha hela livet, men det kan vara aktivt och det kan vara passivt, så du kan ha blivit smittad genom sex första gången, men sen har du ju det och kan inte bli återsmittad.Men alla barnmorskor och läkare verkar ge olika råd, jag får ha sex oskyddad.kan förstå att man ger rådet att inte ha sex och få orgasm OM man har sammandragningar, men inte annars.
    Jo, jo, jag bara menar att ge Ab och sen inte avråda från oskyddade samlag med en partner som förmodligen är smittad blir ju Moment 22. Men det vore ju en plåga att inte få ha sex...
  • Pink Muffin

Jag får lämna urinodling en gång i månaden, vid behov samt för koll efter avslutad AB-kur!! Verkar ju vara väldigt olika det där...!!

• Pink Muffin
    s k r i n d a skrev 2008-02-06 21:53:27 följande:
    Jag har GBS och fick undermålig vård under graviditet och förlossning, men TACK OCH LOV så gick allt bra!!!!! Jag fick en frisk ljuvlig liten dotter som är två år nu.Mina tips/råd:- gör regelbundna odlingar efter att GBS konstaterats- Om bm inte tar infektionen på allvar - BYT!- KRÄV att det står i er journal att ni har GBS och att ni skall få antibiotikadropp under förlossningen- Så fort ni kommer in till förlossningen gör ni klart för ansvarig barnmorska att ni förväntar er att hon sköter sitt jobb och ger er dropp i tid, annars kan hon vänta sig en anmälan- Stanna minst tre dygn på BB, oavsett hur bra ni själva och barnet mår, blir barnet sjukt krävs det blixtsnabb vård!- Om ni plågas av kraftiga sammandragningar "för tidigt" i graviditeten, se till att bli sjukskrivna och ta det jättelugnt. Jag vet att det kan vara supersvårt att bli sjukskriven om man har tex kontorsjobb, men det ÄR möjligt och ibland livsviktigt- Sist och kanske svårast... Tänk inte så mycket på infektionen, försök begränsa informationsinhämtningen, man måste få njuta och längta också, inte bara oroa sig sönder och sammanLycka till!!!!!!
    Jättebra tips förutom det där med att "- Så fort ni kommer in till förlossningen gör ni klart för ansvarig barnmorska att ni förväntar er att hon sköter sitt jobb och ger er dropp i tid, annars kan hon vänta sig en anmälan" Jag är själv sjuksköterska och att hota med en anmälan direkt när man kommer in lär inte ge önskad effekt...!!
    ♥Signe 0502♥Alfred 0611♥Lillebror 0807♥
  • Pink Muffin

Oj, oj ett tag sen jag läste här inne!! Alla tankar till dig TS!!!

• Pink Muffin
    flower76 skrev 2008-02-17 00:18:41 följande:
    Hej på er alla. Hoppas att allt går lika bra för er som det gjort för mej. Har haft GBS under hela min grav. Blev igångsatt i måndags 11/2, dom tog vattnet på mej då. Sedan satte dom dropp när värkarna började ge sej till känna. Men förlossningen gick så himla fort så den han aldrig göra det den skulle. Minimi tiden från dropp till bebyn paserar är 2h, men hon var ute på mindre än 30min. Allt gick jätte bra, både hon och jag mår prima. Fast jag var lite orolig att nått skulle dyka upp i början. Dom kollade febern och så på henne ett par extra gånger, det var allt. Känns VÄLDIGT skönt att det är över. Full av förhoppning.Tänker extra mycket på er, hoppas allt går bra...
    Grattis till dottern - skönt att höra en solskenshistoria!!
  • Pink Muffin
    MissMickan skrev 2008-02-20 11:44:36 följande:
    Hej. Jag förlorade min son i maj i magen i vecka 41. Dem vet inte vad det var för fel. Kan ha varit psd säger dem men dem berättade även att jag hade en "början" på infektion. GBS.Väntar nu mitt andra barn är i vecka 28. Dem har inte nämt GBS en ända gång, så läste jag att det kan komma tillbaka. Så sist jag var hos min BM berättade jag om detta och hon sa att De e lugnt och att vi ska göra ett urinprov senare i graviditeten för att kolla om jag behöver få antibiotika under förlossningen. Men om jag har GBS behöver jag inte behandlas under grav oxå så att barnet inte blir smittat??? Hon sa att det inte behövs men är ändå orolig.Det känns som att dem tar så lätt på dettta. Men jag kan inte förlora ett barn till och vill inte chansa heller!
    Beklagar din förlust!! Du får inte "tillbaka" GBSen - har du en gång fått bakterierna blir man inte av med dom!! Stå på dig om att få lämna urinodlingar regelbundet!! Trodde det var standard när man förlorat ett barn!!
  • Pink Muffin
    gumsemumsan skrev 2008-02-20 22:12:59 följande:
    Hej, har fått reda på att jag har GBS-urinvägsinfektion och fick Kåvepenin för det. Men min undran, ni andra - har ni haft GBS i alla era graviditeter? Jag väntar mitt femte barn och det är första gången jag fått GBS i urinet. Börjar tänka så konstiga tankar, typ att sambon varit otrogen och gett mig det på så vis... Usch vad störd man kan bli.
    Jag väntar mitt 3:e barn och hade GBS förra gravven också, men inte i den första... GBS är vanligare bland vårdpersonal och jag är sjuksköterska och undrar såklart om jag smittats mellan barn 1 och 2 på jobbet trots att jag knappt jobbat då... Tror dock inte du behöver oroa dig för vad mannen gjort! Det verkar kunna ploppa upp när som helst.

Jag har frågat om man inte borde hålla sig från att ha sex under gravven, men alla jag frågat har sagt att det inte finns några belägg för detta!!
  • Pink Muffin
    gumsemumsan skrev 2008-02-21 09:25:08 följande:
    Hm, men ändå är GBS sexuellt överförbart mellan kvinna och man?? Känns lite som att de inte vet riktigt utan gissar... Ska fråga min BM om det idag! Vill ju våga ha färdknäpp ju.
    Jag frågade eftersom jag tycker att det måste bli lite av Moment 22 om jag får AB för mina GBS och sen har sex med min sambo som förmodligen också är smittad, men då sa läkaren jag frågade under förra gravven att "vi brukar inte avråda från sex"...
  • Pink Muffin
    Leos Mamma 05 skrev 2008-03-01 09:36:10 följande:
    Ok. Så det är bara om man börjar sippra vatten som det smittar?Har inte kunnat sova inatt för att jag har tänkt på detta. Har så lätt för att oroa mig.Har dessutom väldigt mycket sveda i underlivet nu trots att jag äter kåvepenin, då oroar jag mig ännu mera o tror att det ska vara ännu farligare, för symtomen borde väl avta nu när jag äter medicin? Fast jag har ju iofs bara ätit dem sen i onsdags kväll. Ska äta en vecka till.Fast så länge man känner bebis spara på så är det väl ingen fara?Oj, då..det lät väldigt jobbigt för dig! Tänker på dig o håller tummarna att allt ska gå bra!
    Som någon tidigare skrivit kan GBS vandra genom intakta fosterhinnor och smitta fostret!!

Din sveda nu beror inte på svamp i underlivet då?? Det är ju mycket vanligt att drabbas av det i samband med att man äter antibiotika. Jag har fått köra en kur med Pevaryl efter varje AB-behandling!!
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten