• raskan

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

lia79 skrev 2008-01-17 07:43:50 följande:
    fick provsvaren igår tro det el ej har inga spår i urinet av GBS känns jätte skönt
    Härligt!!!
  • raskan
    Pinkie skrev 2008-01-17 08:34:16 följande:
    Heej!! Finns ni? Stöttning är precis vad jag behöver!! Oroar väl snart på mig ett magsår!! Hinner inte läsa genom tråden nu, ska snart lämna största på dagis, men jag återkommer! Drar min historia kort bara.Har en dotter född 0502, inga GBS-problem under den gravven. Har en son född 0611. Vid rutin-UL i v. 18 lämnade jag en urinodling eftersom jag haft UVi tidigare. Updagades snabbt att jag hade GBS och fick antibiotika. Furadantin hjälpte nada och fick efter nån vecka äta Cefamox också! Var sen bakteriefri en period för att sedan testa pos.igen och fck då Kåvepenin. Innan man hann kontroll-odl. efter den behandlingen gick vattnet i v. 35+0 och jag blev igångsatt dagen efter, efter att ha fått iv. AB. Sonen var frisk!!Är nu gravdi med nr. 3 och har BF 080702 är alltså i v. 17! Tycker mig ha haft SD måndag och tisdag kväll och igår ringde jag BM för att fråga om min senaste odling. Fick då till svar att det växte lite och om jag inte hade symtom behövdes ingen behandling. SD eller inte?? Har fått Kåvepenin nu!!Ligger vaken halva nätterna orolig för att fostret ska dö eller förlossningen komma igång och nu är det ju helkört!! Skulle kunna lägga mig i dvala och vakna upp iv. 30 lr nåt när bäsen iaf har stora chanser att klara sig!!Utåt är jag jättepositiv och kollar ny sykonvagn mm. men inombords gnager oron sönder mig!!
    Din stackare...Förstår om du är orolig men tänk på att det är bättre att veta om det tidigt i allafall...
  • raskan
    Ebbelina skrev 2008-01-17 13:37:48 följande:
    flower 79: Ja, det är ju det jag förstått att de vill undvika att bakterierna blir resistenta. Det är därför jag inte riktigt förstår varför vissa blir behandlade så ofta/mycket?? Om bakterierna ändå kommer tillbaka, vad är då meningen med att behandla?
    När jag va inne på spec mvc i v 27 så frågade jag just om det när dom skulle ge mig en 3:e kur om det va värt eftersom bakterierna kan bli resestenta men då sa förslossnings barnmorskan att dom inte blir det hmmm Alla säger så olika jag fattar inte varför dom inte är pålästa allihop...
  • raskan
    ok jag har aldrig fått Furadantin utan första gången kåvepenin andra selexid å sen kåvepenin igen....
  • raskan
    vad jag har förstått så är det när man har i urinet som man har mkt gbs??
  • raskan
    danna77 skrev 2008-01-18 07:13:36 följande:
    HejHar en fråga bara, kontrollerar de alla gravida för GBS? Blir lite fundersam då mitt första barn dog i magen och de kunde inte förklara varför. Annars kunde man kanske be om ett sådant test för säkerhets skull?

Jag är lessen för din skull

Skulle defenetivt be om ett test för det är ingen rutin på att testa

• raskan
    dom brukar väl inte äns kolla tappen om man har det i urinet???
  • raskan
    Skruttis1979 skrev 2008-01-22 08:19:25 följande:
    dom brukar inte kolla tappen eller i ändtarmen eller nåt - om de sett att man har det i urinen...För ger det utslag i urinen så har man så hög dos.Det finns så klart olika "doser" man kan ha i urinen också.Första gången jag hade det, hade jag över 100.000 (vad de nu mäter i).Resterande gånger har jag haft över 50.000.Blivit behandlad alla gånger med Kåvepenin. åt 5:e kuren för en vecka sen...Iroma: Nej, då är det ju inte konstigt att de kollade tappen på dig - eftersom de inte visste om du hade GBS då... eftersom svaret på urinodlingen inte kommit. :)
    Men ang halten/dosen.. har du frågat efter den?? Eller har bm sagt det till dig???
  • raskan
    fick svar på min odling hos bm idag å jag hade 100.tusen bakterier i mitt urin.
    Ska börja med kur nummer 4 nu suck!!!!
  • raskan
    Skruttis1979 skrev 2008-01-30 12:15:54 följande:
    Ja, 100.000 är ju mycket...Jag hade mer än så första gången jag testade.Sen har jag legat över 50.000 men under 100.000...På ett sätt suckar jag varje gång jag får svaret, men på ett sätt är det lite "trygghet" nu, att äta penicillin för då vet jag att det inte stiger iaf.Sen har jag inte långt kvar nu, längtar som en galning efter min lilla bebis!!! Oron i början var att jag inte ville förlösa för tidigt och sådär...nu är oron mest att jag hoppas så innerligt att bebisen inte smittas av mig vid förlossningen eller att den inte är frisk eller tagit skada av att jag gick obehandlad typ halva graviditeten...Och sen det vanliga förstås, att den ska vara frisk och välskapt över lag så klart!!

nä jag har inte heller långt kvar + att jag kommer att bli snittad så jag är inte orolig för att barnet blir smittad.

• raskan
    Skruttis1979 skrev 2008-01-30 12:29:46 följande:
    får jag fråga vad anledningen är till att du blir snittad??
    MIn dotter är född  med katastrofsnitt å 2:an med planerat. Därför blev det automatiskt snitt denna gång
  • raskan
    Skruttis1979 skrev 2008-01-30 12:39:42 följande:
    Varför är tvåan planerat snitt??Jag har tänkt tanken, då gbs kan smitta vaginalt...Men jag jag ingen rädsla eller annat, för att föda vaginalt så jag har inte ens tagit upp det med bm, då det nästan känns löjligt av mig att vara orolig...
    2:an är planerad för att läkaren trodde att risken va stor att den förlossningen skulle sluta som den förra då jag hade svagt värkarbete å bebben va stor för mig....
  • raskan
    Skruttis1979 skrev 2008-01-30 16:03:50 följande:
    Jag blev sjukskriven i efterhand första gången jag sjukskrevs...Jag hade läkartid 2 veckor efter att jag pratat med min bm som bokade läkartiden. Jag orkade verkligen inte jobba, och min arbetsgivare var väldigt förstående.
    Ja det va det jag tänkte säga!! Läkaren skriver tillbaka intyget om så behövs!!!
  • raskan
    Ebbelina skrev 2008-01-31 18:29:07 följande:
    Brusan: Här där jag bor ger man inte längre Bricanyl mot sammandragningar just på grund av alla biverkningar. Jag har ist Deponit-plåster som egentligen är till för hjärtpatienter (!). Huvudvärk de två första dagarna, men sen har jag inte haft några biverkningar alls.
    Jag har haft jätte mkt sd sen v 13 å  när jag va inne på fl så sa dom att dom inte är så pigga på att ge bricanyl här heller....
  • raskan
    madame rouge skrev 2008-02-01 08:44:53 följande:
    Hej tjejer,vad tror ni jag har ätit 2 kurer kåvepenin mot min (jävla) GBS,min BM säger ju att jag inte behöver behandla med ny kur om jag ej har symtom som ger besvär detta då pga av att man ej vill att bakterierna blir resistenta.Men vad är en hög hallt av GBS sist hade jag 10*7(10000000) är det en fara för barnet om jag går med den hallten i urinen fast jag ej har symtom.Äsch jag blir knäpp.Vet inte vad som är bäst man vill ju att AB ska hjälpa vid förlossningen inte att man tagit fmkt och blivit resistent????

Jag tror att när dom ger ab så ger dom för att hålla bakterierna i schakt åxo..

Jag hade 100 tusen bekterier sist å då hade jag avslutat min 3:e kur!! Ska börja min 4:e nu å bm sa att hon inte trode dom skulle försvinna men jag har haft mkt sammandragningar å så under hela gravven...

• raskan
    Full av förhoppning skrev 2008-02-01 12:45:13 följande:
    JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAGBS är borta ur urinen!!!!!!!!!!! TREDJE kuren tog skiten.Jag bad om Cefadroxil sandoz denna gången då en tjej i denna tråden skrivit att det tog hennes på första försöket, och ta mig tusan så tog de mina också!!!!!Nu ska vi boka en restresa och åka och sola och bada och vila upp oss Är så lycklig!!!!Frågade om penicillinet under behandlinge höll nere bakterieantalet även om det inte tog bort bakterierna och det gör det. Det är nog därför man ska vänta 7-10 dagar efter avslutad kur innan man gör ny odling, för att antalet blir lågt med antibiotikan.... men ökar igen till fullt om det inte gått bort.Är så glad!!!! Min lille pojke i magen mår bra och sparkar och nu känns det som att man har ett andrum iallfall tills skiten kommer tillbaks i urinen.... nu är ju bara "faran" vid förlossningen och där ska jag få antibiotika intravenöst oavsett om jag har bakterier i urinen då eller ej. Känns betryggande
    Grattis tjejen!!! Gud va skönt,nu kan du pusta ut för ett tag
  • raskan
    Bobbenn skrev 2008-02-03 19:57:55 följande:
    Vad jag förstått är det ingen fara för barnet i magen alls om inte vattnet har gått. Det var iaf vad min BM sa
    Stämmer inte riktigt!! Det finns en liten risk att man kan smitta barnet i magen fast vattnrt intre gått...
  • raskan
    tror inte att man kan smitta bebben så via dålig handhygien mm ...
  • raskan
    Pinkie skrev 2008-02-07 11:20:34 följande:
    Jättebra tips förutom det där med att "- Så fort ni kommer in till förlossningen gör ni klart för ansvarig barnmorska att ni förväntar er att hon sköter sitt jobb och ger er dropp i tid, annars kan hon vänta sig en anmälan" Jag är själv sjuksköterska och att hota med en anmälan direkt när man kommer in lär inte ge önskad effekt...!!
    Nä där håller jag nog me till fullo! Ser ingen anledning till att säga så över huvudtaget....
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten