Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

M plus J skrev 2007-12-22 14:09:58 följande:
    det är då ingen som sagt till mig. Iof så har jag bara badat hemma men ändå...så får å får, det hade nog läkarna sagt om man inte fick
    Men varför säger då min barnmorska till mig att jag absolut inte får bada på allmäna badhus på grund av bakterierna, och att man aldrig ska göra det när man har någon form av bakterier i urinen?
    Klart att ingen kan hindra dig, så du har ju helt rätt i "får och får"... men varför ta risken. Jag anser att det kan vara värt att låta bli om en barnmorska uttalat sig så... men jag gör ju vad som helst för att mitt barn inte ska råka illa ut och för att jag inte ska förvärra nåt, så det beror nog på hur mycket ett bad i allmän bassäng betyder för en.
    Du gör såklart som du vill och känner, jag skriver bara vad min barnmorska sagt och som kanske andra missat. Det är som sagt dålig kunskap i sverige om GBS som det verkar.
    God jul!
  • Full av förhoppning

Jo det låter som GBS för det finns vanligtvis i ändtarmen och då får man Furadantin. Jag åt det först men det hjälpte inte och nu har jag fått Selexid och det hjälper inte känner jag så nu lär jag få en tredje sort den 4/1
    Välkommen till gänget. Vi följs åt och stöttar och peppar varandra och utbyter erfarenheter.
    Verkar nästan som om alla barnmorskor har direktiv att mörka gällande detta... blir så trött på det.

Smuliz skrev 2007-12-26 16:21:46 följande:
    Jag fick veta på telefon i fredags att jag har en massa olika bakterier i urin. En helt vanlig rutinodling hade tagits på måndagen samma vecka.Jag har inte märkt av nåt, mer än att jag är väldigt trött. Men det kan man ju vara den här årstiden ändå, jag är i v.18.De sa bara att det var såna bakterier som vanligtvis finns i ändtarmen men som nu fanns i urinröret. Jag skulle dricka en massa och kissa ofta (som om jag inte gör det redan!?) och fick furadantin utskrivet.Det kan väl inte vara GBS jag har???? *rädd*
  • Full av förhoppning
    Smuliz skrev 2007-12-26 17:12:56 följande:
    Jag har ju inte ens pratat med min BM om detta, då det varit julledigt och allt emellan.Det var bara en läkare som ringde upp mej i fredags (har aldrig haft den läkaren förut) och meddelade mej.Nu är jag riktigt skraj... Har så många komplikationer och behöver verkligen inga fler Ska ringa min BM det första jag gör imorgon och ställa på henne
    vad har du för andra komplikationer? Tidiga sammandragningar och sipprande fostervatten kan vara symptom på GBS också.
    Jag har bestämt mig för att sluta gå och vara rädd och må dåligt... om jag föder ett friskt fint barn så kommer jag ångra mig bittert att jag lät oron skugga hela min graviditet, och jag försöker tänka som så att de gånger det gått snett för folk så är det när de INTE vetat om GBS. VI vet ju om att vi har GBS och sjukvården har koll på oss nu.... så det SKA gå bra!!!!!
  • Full av förhoppning
    Smuliz skrev 2007-12-26 20:18:40 följande:
    Ja jag förtränger allt vad graviditeten heter, känner mej inte gravid, vågar inte hoppas. Jag bara flyter med. Men ibland kommer dom där känslorna uppoppade varesej jag vill det eller ej. Mycket är familjelivs "fel" Inte bra att läsa om allt här alltid.Jag har högt BT, äggvita (sen förra grav, har inte försvunnit) och ont som hugg i magen då och då, mest när jag reser mej upp från tex soffan.
    Huggen du känner är inte farliga, det är ligamenten bara... det är för att livmodern växer. De kan komma även när du nyser eller hostar till. Så den oron kan du avskriva dig. Jag hade havandeskapsförgiftning förra graviditeten så den oron har jag också men tänker inte ta ut nåt i förskott där heller.

Men för din egen skull... försök tänka att du är gravid och försök njuta.... OM det en dag skulle hända nåt så blir du inte mindre ledsen för att du oroat dig och inte tagit ut glädje i förskott.... men den dagen du föder ett friskt barn ångrar du att du förstörde din graviditet med oro och ängslan. Det SKA gå bra för oss ska du se...
    Det är i de fall de INTE upptäckt GBS som det gått åt helsicke.
    Nu  har de oss under uppsikt och vi får medicin. Och vi finns här för varandra!!!!
    Vi SKA få små fina bebisar!!!
  • Full av förhoppning

Jag är inte rädd för förlossningen, det jag är rädd för är just under graviditeten eftersom jag har GBS i urinen och det då är större risk för smitta hos barnet... sen är risken ännu större om man har UVI vilket jag har. Har nyss ätit Selexid efter min furadantin kur som inte hjälpte och nu verkar inte denna ha hjälpt heller tyvärr.... undrar vad jag får för sort nästa gång..... suck...

• Full av förhoppning
    Jagvetmest skrev 2007-12-30 11:21:08 följande:
    Vill bara kommentera detta att folk verkar tro att BM vill "mörka" ang. GBS. Varför skulle de det egentligen? Anledningen att man valt att inte screena för GBS i Sverige är att det dels är så himla vanligt, runt 20% av alla kvinnor är bärare. Sen är risken för komplikationer för barnet liten. Man kan självklart ha synpunkter på det valet. Men så är det ju med alla screeningsmetoder. Varför görs bara mammografi på kvinnor över 40? För att kvinnor under denna ålder inte kan få cancer? Nix- utan för att det blir för stor kostnad jmf med hur få fall man skulle upptäcka. Lika med HIV. Varför testar man inte alla unga sexuellt aktiva varje år? Man skulle ju upptäcka fler fall. Nu kanske en del tänker: "Ja, men man kan inte väga in ekonomiska intressen i en bra sjukvård." Nej, inte i en perfekt värld, men faktum är att vård kostar skattepengar.Alternativet är privat vård, då får vi stå för hela kostnaden själva. Vet att kvinnor i många länder få ta lån för att ha råd att vara gravida och föda. Vill vi ha det så?
    Vi pratar inte om att man väljer att inte screena, vi pratar om de fallen där vi vet om att vi har GBS men att barnmorskorna mörkar gällande beskedet och säger saker som att "nej det var bara lite streptokocker" Jaha det var inte GBS då, nej det var UVI... eller vi hittade lite bakterier i urinen men de är INTE farliga så du behöver INTE oroa dig... ok så det var inte GBS då? Eeeeh jo det har du OCKSÅ... det är DET vi menar med att mörka... att de inte är ärliga och säger direkt vad det är utan försöker förringa det.
  • Full av förhoppning
    lia79 skrev 2008-01-05 08:48:03 följande:
    Hej! För 1 v sen fick jag veta att jag oxå har GBS tycker att jag har fått väldigt dålig information om detta har ätit selexid slutade idag men igår när de tog urinprov så visade det fortfarande att jag hade bakterier så de ska skicka urinet på odling. Men ska jag inte äta antibiotika på 7 dagar nu?? Fattar inget är så himla rädd att det ska gå över till barnet om GBS inte har försvunnit fast jag har fått behandling. Läste oxå att barnet kan dö i magen om man har GBS om det är så farligt varför sätter dom inte igång mig är ändå i v 36 är så himla orolig nu usch
    Oj så snabbt du fick behandling.... jag var tvungen att äta färdigt min kur och vänta 10 dagar innan jag lämnade nytt urinprov.... sen tog det 3 dagar att få svar på och sen fick jag ny penicillinkur och sen samma sak igen... vänta 11 dagar denna gång för BM är sjuk... lämna nytt urinprov... vänta några dagar på svar etc..... Och jag känner att det är kvar för det svider fortfarande när jag kissar Är så jävla trött på detta!!!!
    jesslin skrev 2008-01-05 07:33:04 följande:
    Blir lite orolig, bara akollat förgbs en gång, ksa till mvcläkaren på måndag, tror ni jag kan be dem kolla min urin?
    Inte om du inte hade GBS
    Telus skrev 2008-01-04 21:29:42 följande:
    Är det just vid blodgrupp B som det är farligt med streptokocker? Jag är O+ och min sambo och dotter har streptokocker och jag har haft ont i halsen i några dagar nu.
    Det är inte samma streptokocker. Det är grupp A du har i halsen och det är grupp B strep du har i slidan.
    msmalin skrev 2008-01-04 21:23:44 följande:
    min bm har oxå mer koll denna gång därför vi vet om att jag har gbs redan nu o hon sa att jag ska lämna fler urinprov senare i graviditeten.. men jag har redan ställt in mig på att det förmodligen blir bb även denna gång för övervakning.. förra graviditetn visste min bm om det i maj (jag födde i aug) men jag visste inte förrän läkaren kom in ganska snart efter förlossningen o talade om det för mig o sa att jag måste stanna på bb
    Neeeeeeeeeeeeeej hamnar man automatiskt på BB om man har GBS????? FAAAAAAAN jag ville verkligen till patienthotellet denna gången
  • Full av förhoppning
    lia79 skrev 2008-01-05 11:27:24 följande:
    här svider det inte när jag kissar men jag har haft otroligt mycket sd därför tog man urinprov har även varit inne på förlossningen pga värkar. Förstår inte borde inte det försvinna när man äter antibiotika??
    jo om antibiotikan funkat.... för mig har varken furadantin eller selexid funkat.... är mer eller mindre inställd på att ha skiten hela graviditeten för det känns rätt hopplöst att det skulle försvinna. Det är jobbigt också för jag hade köpt simkort så jag kunde stärka min rygg men så länge jag har bakterier i urinen får jag inte bada i allmänna bassänger
  • Full av förhoppning
    lia79 skrev 2008-01-05 12:48:11 följande:
    Varför får man inte bad i allmänna bassänger??
    Antar att det har med att göra att det är mycket bakterier i allmänna bassänger. Vet inte exakt varför, men när jag sade till min BM att jag köpt simkort så sade hon att jag vackert fick vänta tills vi visste om jag hade bakterier i urinen eller ej. För om man hade någon typ av bakterier i urinen (oavsett vilken typ) så fick man inte det.
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten