Inlägg från: Skruttis1979 |Visa alla inlägg
  • Skruttis1979

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Jag blev sjukskriven i efterhand första gången jag sjukskrevs...

Jag hade läkartid 2 veckor efter att jag pratat med min bm som bokade läkartiden.

Jag orkade verkligen inte jobba, och min arbetsgivare var väldigt förstående.

• Skruttis1979

Jag fick hp och jobbar inom förskolan.
    Enda anledningen till att jag fick hp, sa de på FK, var att de tog hänsyn till att jag var sjukskriven. Tack för den. Att det ska krävas att man är sjukskriven för depression och sen för "hotande förtidsbörd och smärtsamma sammandragningar" är ju helt sjukt!!

Det borde räcka med att man får "vanliga" graviditetsbesvär och inte en massa komplikationer etc.

Men jag inser nog också att jag haft tur med FK... jag hade gått under om jag inte fått sjukskrivning och hp.

• Skruttis1979

Nästäppa kan man dras med hela graviditeten.. behöver inte ens vara förkyldning. Jag har haft nästäppa från dag 1!! Skitjobbigt. Men har man som jag, ska man inte ha nässpray hela tiden... det får man ta då man blir lite "extra" täppt, av förkyldning eller så... Annars har jag försökt överleva på koksaltlösningsdroppar...

nu är du säkert förkyld eftersom du känner dig risig och så också, men använd inte nässpray för länge och för mkt...

... och täppan kanske du får dras med resten av graviditeten också.

• Skruttis1979

nej, jag vet. Koksalt är inte alls bra i jämförelse med en befriande nässpray!! :)

Men ju mer man använder nässpray, desto mer täppt blir man om man INTE använder den... Dessutom får jag lätt näsblod och ont i näsan vid långvarigt användande.
    Jag blir jättelätt beroende av den!! Så jag har försökt undvika så gott det går (förutom i periodvis då jag varit förkyld då).
    Jag har fått leva med att vara täppt i nästan helt enkelt.

• Skruttis1979

Ja, gör det... usch, ja. Det är obehagligt att inte få luft ordentligt. Som tur är fungerar min nästa som så, att (OFTAST) en näsborre är fri och den andra täppt (om jag inte är förkyld då). Och det beror på hur jag ligger...
    Ligger jag på min högra sida och sover, blir min vänstra näsborre fri från täppa. och lägger jag mig på vänster sida, så täpps vänstra igen och högra blir fri... hehe, jättekonstigt men så är det!!
    Fast så har det varit lite innan jag blev gravid också, fast nu mer tydligt då jag är mer täppt!!

Men konstigt vad kroppen kan få för sig saker. :)

Nu senaste två veckorna dock har jag varit täppt hela tiden i båda näsborrarna. Gissar att det är för att det är på slutet av graviditeten och mkt hormoner som spökar.

• Skruttis1979

luckysun;
    Ja, det är sjukt hur näsan fungerar!! haha, lite komiskt lät det då jag skrev förut... skrattade till och med då jag läste igenom det jag skrivit!! :)

När jag är förkyld tar jag vanlig nässpray, då hjälper inte renässans. Men jag försöker återgå till Renässansen så fort jag bara kan, så jag inte blir FÖR beroende...
    Men jädrans vad gött det är att kunna andras i båda näsborrarna SAMTIDIGT!!

• Skruttis1979

fast rådet man får att avstå från sex, är väl för att inte få sammandragningar vid orgasm och så, för att reta livmodern och därmed tappen att sätta igång en förlossning....

Och GBS smittar ju inte bara då man är gravid utan över lag. Så då skulle man låta bli helt att ha sex då, om man ska vara på den säkra sidan att inte ha GBS under graviditet, och det gör man ju inte... (då kan man ju inte ens bli gravid!!!) ;)

Det är ju inte säkert att man får det i hög dos under graviditeten fast man bär på GBS:en. Så det spelar ju ingen roll vem som smittar vem egentligen. Det är väl helt enkelt en chansning man får ta.

Anledningen till att de inte avråder från sex är väl att bakterien av sig själv kommer tillbaka ändå.

• Skruttis1979

HA!! jag frågade min barnmorska vad ett prov kostade, för jag sa att om det var det som var grejen så kan jag gärna lämna bidrag.
    80 kronor svarade hon att en odling kostar...
    Konstigt då att din bm säger 500 spänn... dåligt av henne!!

• Skruttis1979

jag har sagt att jag har symtom som sammandragningar och svider när jag kissar...
    Ingen som kan veta då ju förutom jag!! ;)
    Då kan de inte neka att man lämnar urinprov.

JAg fick ordinerat av läkaren att lämna prover efter ab-kur för att se...

Men de har aldrig försvunnit så jag ska bara lämna när jag har symtom och då har jag "just in case" lämnat in var 4:e vecka ungefär, och då sagt att jag tycker det luktar illa om urinen, jag har sammandragningar etc. etc.

• Skruttis1979

alltså, jag har ju haft sammandragningar och lukt och så... men jag kan ju inte veta om det beror på GBS:en eller vad det är... så jag har sagt att jag har känt av det och då har de inte ens ifrågasatt varför jag lämnar in proverna.

• Skruttis1979

men ett urinprov kan visst vara negativt!!
    Du behöver inte ha så hög dos av GBS att det visar sig i urinen!!!

Och streptockockerna har man alltid kvar men inte säkert att de "bryter ut" och blir farliga. Det är när det är så pass mkt att det syns i urinen som det kan bli farligt pga för höga halter, eller om man på något sätt har symtom av det (fast då har man det oftast i urinen också).

Däremot har jag funderat på om jag kan smitta barnet även efter förlossningen. Alltså, jag menar, jag har ju GBS (och kanske troligtvis min sambo också då ju) och vi kan ju smitta bebisen med ex. dålig handhygien...???

• Skruttis1979

jag började fundera kring det då en tjej (kommer inte ihåg namnet på henne...) här inne förlorade sitt barn i fjärde månaden och de säger att det var GBS...
    Jag fattar inte hur det kunnat smitta då.

• Skruttis1979

Både tjejer och killar kan ha det vad jag förstår...
    och det kan smitta sexuellt, vilket betyder att din sambo också kan ha det!!

• Skruttis1979

Jag tror inte att GBS:en är osak till alla de gravt funktionshindrade som du jobbar med. Det är ytterst sällsynt att GBS smittar redan i magen och därmed ger såna skador.

Jag har ätit Kåvepenin alla gånger jag ätit AB och det har iaf inte tagit bort GBS:en. Men det håller dem under kontroll. Med Furadantin vet jag inte om det bara tar UVI eller om det också håller GBS:en under kontroll. Men du ska iaf be att få nåt annat än Furadantin, som jag också fattat bara tar UVI:n.

Du går sedan tillbaka och gör odlingar med jämna mellanrum och har du i urinen då, så skriver läkaren ut AB igen, så du får knapra... Så har det varit för mig. Inga problem. Och tryggheten att det hålls under kontroll är rätt skön att känna. Trist för alla som får tråkiga och andra direktiv än så... du verkar ha fått en bra läkare!! :)

Kolla noga bara så det står i din journal att du ska ha AB vid förlossningen också!!

• Skruttis1979

Jag tycker nog det har varit bra att ha läst på om GBS. Det har gjort mig mer orolig, helt klart, men också att jag kan stå på mig mer just inför bm och sjukvården!!

Än så länge har det gått bra för mig och bebisen. Har BF idag. Hoppas att det får gå bra hela vägen också och att bebisen inte insjuknar.

Rapporten från socialstyrelsen (som är länkad längre upp i tråden), gör ju att man får tänka till lite. Vad som är viktigt att tänka på och sådär. Likaså gav det mig lite styrka att kunna stå på mig inför förlossningen och efteråt. Vi tänker kräva att de kollar och testar bebisen så den inte har någon infektion. Detta TROTS att jag ska få ab vid förlossningen.

Läbbigt är ju dock att det kan bryta ut senare på bebisen också... och då vet de inte smittokällan... Det skrämmer oss, men samtidigt kan man ju åka på vad som helst som faktiskt kan bli livsfarligt, och det ÄR inte stor risk att drabbas av detta egentligen. Men jag är bärare på GBS och kommer ju alltid att vara och därmed kommer jag ju vara orolig att bebisen också ska få det... och insjukna.

Men jag har släppt mkt av min oro, som jag hade i början då jag fick veta om min GBS. Har ätit AB-kurer 6 tillfällen och ska få vid förlossningen. Jag MÅSTE ju vara vid gott mod, hur annars ska man klara sig igenom livet om man är orolig för ALLT!??

Nae, det kommer gå fint för oss allihopa!! Det är ju som sagt bara i ytterst få fall som bebisarna insjuknar...

:)

/Sara

• Skruttis1979

Puffar för tråden och håller självklart tummarna fortfarande för att det ska gå bra för er!!

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten