Jag tycker nog det har varit bra att ha läst på om GBS. Det har gjort mig mer orolig, helt klart, men också att jag kan stå på mig mer just inför bm och sjukvården!!
Än så länge har det gått bra för mig och bebisen. Har BF idag. Hoppas att det får gå bra hela vägen också och att bebisen inte insjuknar.
Rapporten från socialstyrelsen (som är länkad längre upp i tråden), gör ju att man får tänka till lite. Vad som är viktigt att tänka på och sådär. Likaså gav det mig lite styrka att kunna stå på mig inför förlossningen och efteråt. Vi tänker kräva att de kollar och testar bebisen så den inte har någon infektion. Detta TROTS att jag ska få ab vid förlossningen.
Läbbigt är ju dock att det kan bryta ut senare på bebisen också... och då vet de inte smittokällan... Det skrämmer oss, men samtidigt kan man ju åka på vad som helst som faktiskt kan bli livsfarligt, och det ÄR inte stor risk att drabbas av detta egentligen. Men jag är bärare på GBS och kommer ju alltid att vara och därmed kommer jag ju vara orolig att bebisen också ska få det... och insjukna.
Men jag har släppt mkt av min oro, som jag hade i början då jag fick veta om min GBS. Har ätit AB-kurer 6 tillfällen och ska få vid förlossningen. Jag MÅSTE ju vara vid gott mod, hur annars ska man klara sig igenom livet om man är orolig för ALLT!??
Nae, det kommer gå fint för oss allihopa!! Det är ju som sagt bara i ytterst få fall som bebisarna insjuknar...
:)
/Sara