• fenomena83

Självhjälp vid urinvägsinfektion????

Jag tror jag blir tokig.
    Vad är det för fel på mig, jag får urinvägsinfektion så himla ofta????
    Eller ska jag vara ärlig så är jag inte säker på att det är det jag har just nu, men symtomen är samma så det är det säkert. Har man haft ui 50 gånger i sitt liv så känner man ju igen det när man får det igen.
    Ibland försvinner det helt plötsligt huxflux utan antibiotika, men jag förstår inte hur det kan bli så. Det är bara när det håller på läääänge som jag går till läkaren för att få antibiotika utskrivet, annars får jag ju för sjutton springa där typ en gång i månaden....
    Är det bara jag som har det så??
    Eller finns det fler som springer till läkaren i tid och otid för urinvägsinfektioner???
    Mina frågor är nu:
    1) Vad kan man göra för att UNDVIKA dessa??????????
    2) Finns det nåt man kan göra själv för att bota ui utan att behöva ta till antibiotika???
    Tranbär har jag hört, och jag har provat det nån gång också och det hjälpte faktiskt... Men just nu har jag inga tranbär hemma så jag tänkte åka och köpa så då undrar jag om det finns nån annan huskur som jag kan köpa ingredienser till????

Jag tycker bara det är så himla jobbigt att springa till läkaren så ofta............ borde finnas nåt man kan göra själv tycker jag??? Nån som vet?

• Svar på tråden Självhjälp vid urinvägsinfektion????
  • Firstandhappy

dricka gurkvatten..

• marsipan tomte

Tranbärs dricka är bra och även citron vatten du kan även äta citroner rakt av

Allt som är surt är bra för uvi

• marsipan tomte

Jag menar att allt som är surt förhindrar uvi

• Twixie

Dricka surt (t.ex. tranbärsdryck), dricka mycket så att bakterierna inte hinner gro till sig, undvik att äta/dricka alltför mycket sött då bakterier älskar sött. Finns tabletter på Häslokosten med Tranbär (Tranbärskapslar) har jag hört. De som använder dem tycker de funkar kanon, ett par tabletter som har samma effekt som att dricka tranbärsjuice men kanske kan vara lättare att ha hemma och ta till vid behov!

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 2 majღ¸.?°´¯)
  • Skarpa

Jag har hört att det också är bra att dricka mycket, så bakterierna inte får tid att gro.

• fenomena83

Aha!! Va bra! Då ska jag alltså även köpa gurka och citroner....
    Är det bra med surt godis också?
    Nån mer som har tips?
    Det är inte farligt att självhjälpa då, måste man inte ha hjälp av antibiotika??
    Kan väl inte va för bra att hela tiden käka sånt heller för då blir ju kroppen resistent mot det... eller vad det heter

• tatoo rosen

Ät sura saker och var noga med att kissa efter sex för att skölja bort ev bakterier som kan ha tagit sig in i urinröret!!!

• PlanetPanel

Jag rakade ocksa ut for en massa ui men har nu inte haft det pa over ett ar. Jag markte att det inte sallan kom i samband med sex (dvs ca 2 dygn efter sex) och har darfor blivit mycket noggrann med att kissa efter sex samt tvatta bade sig sjalv och partner fore och efter. Bakterier samlas latt i mikroskopiska sar sa glidmedel ar ocksa att rekommendera for att forhindra sadana. Hoppas att det kan hjalpa dig ocksa, vet hur hemskt det ar nar det satter igang.

• fenomena83

hmm inte godis alltså... va synd
    såna där tranbärskapslar ska jag däremot köpa...

• Skarpa

Om uvi:n fått fäste, borde det väl vara bäst att uppsöka sjukvård, men i förebyggande syfte kan det väl inte göra något?

Svar på tråden Självhjälp vid urinvägsinfektion????