• fenomena83

Självhjälp vid urinvägsinfektion????

Jag tror jag blir tokig.
    Vad är det för fel på mig, jag får urinvägsinfektion så himla ofta????
    Eller ska jag vara ärlig så är jag inte säker på att det är det jag har just nu, men symtomen är samma så det är det säkert. Har man haft ui 50 gånger i sitt liv så känner man ju igen det när man får det igen.
    Ibland försvinner det helt plötsligt huxflux utan antibiotika, men jag förstår inte hur det kan bli så. Det är bara när det håller på läääänge som jag går till läkaren för att få antibiotika utskrivet, annars får jag ju för sjutton springa där typ en gång i månaden....
    Är det bara jag som har det så??
    Eller finns det fler som springer till läkaren i tid och otid för urinvägsinfektioner???
    Mina frågor är nu:
    1) Vad kan man göra för att UNDVIKA dessa??????????
    2) Finns det nåt man kan göra själv för att bota ui utan att behöva ta till antibiotika???
    Tranbär har jag hört, och jag har provat det nån gång också och det hjälpte faktiskt... Men just nu har jag inga tranbär hemma så jag tänkte åka och köpa så då undrar jag om det finns nån annan huskur som jag kan köpa ingredienser till????

Jag tycker bara det är så himla jobbigt att springa till läkaren så ofta............ borde finnas nåt man kan göra själv tycker jag??? Nån som vet?

• Svar på tråden Självhjälp vid urinvägsinfektion????
  • fenomena83

tack så mycket för era tips!!!!! *skriver ner allt*

• isisisis

Alla dessa råd är goda.

Tänkte bara inflika ett obs.så att du tänker på att ALLTID kissa efter sex.

Hade samma problem innan,men inte längre.
    Trodde inte det var SÅ viktigt.

• fenomena83

Jag kissar alltid efter sex Jag måste för jag blir helt enkelt kissnödig

• Reduto

Drick mycket, gärna surt, citronvatten, juice osv. Tranbär är det som hjälper bäst! Finns både som saft, tabletter och brustabletter.

Kissa när du är kissnödig.

Håll dig varm

Kissa efter samlag

Var noga med torktekniken efter toalettbesök

Undvik tvål i underlivet

Jag gick med urinvägsinfektioner säkert tio gånger om året, till slut slutade jag känna av dem, hade inga symptom alls föränn infektionen gått upp i njurarna. Efter min tredje njurbäckensinflammation remitterades jag till urolog och det visade sig att jag hade en trängning i urinröret (för trångt) vilket gjorde att jag aldrig lyckades tömma blåsan ordentligt. Alltså ideal miljö för bakterier att få fäste. De vidgade urinvägarna under ett par månader och sedan dess har jag bara problem när jag är gravid (=9 månaders penicillin)

Be att få komma till en urolog på utredning!

Lycka till

• Chocolatecookie

Försök undvika antibiotika. Studier har visat att frekvent användning av antibiotika vid UVI hos kvinnor kan leda till att man slår ut den naturliga bakterifloran och mer "elaka" bakterier får fäste i stället. UVI är relativt vanligt hos kvinnor och många har bakteriväxt utan symtom. Självklart ska man ha antibiotika om det behövs, men många gånger fungerar det lika bra med tranbärs/lingondricka eller citrondryck (pressa en hel citron i 1 liter vatten). Prova det först vid symtom, men om du får ont eller feber ska du självklart uppsöka läkare.

• schottis

Tvätta inte underlivet med tvål, använd barnolja eller bara vatten. Undvik allt för tajta byxor tex jeans. Använd bommulsunderkläder och tvätta dem på höga temperaturer. Om du går till läkaren, se till att den tar en odling och inte bara skriver ut standardantibiotika som många gör. Dessa tips samt många ovan har hjälpt mig, hade tidigare kroniska infektioner i ca 2 års tid men är nu helt bra. Vet att det är ett helvete!

• Twixie

Sist jag sökte för UVI sade läkaren att de numer helst inte skriver ut antibiotika för uvi om det inte finns starka skäl till det (som om det finns risk att det kryper uppåt, starka provsvar eller annan anledning) utan de rekommenderar just att man försöker få bukt med UVI:n själv genom att dricka mycket och surt. Risken är annars också att man vänjer kroppen vid antibiotika så att den inte svarar lika bra på det senare och man måste ha starkare och starkare antibiotika eller annan antibiotika. Så försök få bukt med det själv, blir det alldelles för jobbigt så sök läkare!

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 2 majღ¸.?°´¯)
  • fenomena83

Jo det var det jag trodde... att man inte skulle äta antibiotika för mycket för då blir bakterierna vana vid det...
    Läste också nu på sjukvardsradgivningen att man inte behöver söka läkare om man inte har mycket besvär eller ont eller feber utan man skulle försöka självhjälpa.
    Kan tro det, så många kvinnor som har problem med uvi, måste ju bli överfullt på vårdcentralen.
    Men det är ju skönt att inte behöva springa till läkaren hela tiden. Har helst undvikit det men samtidigt är man ju rädd att det ska sprida sig och att man ska bli infertil eller nåt.
    Nu har jag inga superbesvär... det är bara irriterande... men det räcker!!!!!!!!!!!!!
    Ska sticka och köpa alla de där grejerna ni sagt nu
    Tack för hjälpen!!!!!!!!!!!!!

• Twixie

Är man däremot gravid så kan det vara bra att läkare kollar upp UVI:n och att man också behandlar den redan i ett tidigt stadium då UVI kan leda till förtidig vattenavgång. Då brukar de hellre skriva ut än vänta.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 2 majღ¸.?°´¯)
  • sockerflicka

Äppelcidervinäger, kapslar går lika bra, fungerar kanon!

• vis69

Finns ett bra naturläkemedel på Apoteket, UVA-E som man kan ta då man får känning. Funkat bra för mig ett antal gånger!

• Bicky

Det är ju tyvärr jättevanligt att kvinnor får detta.

Som nämnt tidigare, kissa efter samlag, dessutom häll ett glas ljummet vatten på underlivet, kissa, sen häll ett glass ljummet vatten igen. Glidmedel är också bra, hindrar att bakterierna gnids in.

Miljön i urinblåsan kan göras sur eller basisk. Bakterierna ogillar båda. Om man väljer att göra det basiskt kan man blanda ut en tsk bakpulver i en halvliter vatten och dricka. Drick så mycket vatten du bara orkar när attacken startar. Det kan också kännas skönt att badda underlivet med rumstemp yogurt. Ta en värktablett också.

Drick inte te, kaffe eller läsk.

Men ibland gör det ju bara så ont att man inte vet vart man ska ta vägen och att man inte skulle få gå till doktorn då förstår jag inte.

• Wkd chick

Jag får det om jag äter för mkt socker typ mkt godis å fika bröd å så då kan ja få det jätte lätt.. man måste alltid tänka mkt på va man äter. när jag får det. proppar jag i mig brustabletter å dricker massa vatten. min mamma e homeopat så hon har gett mig "sockerpiller" som funkar jättefort om jag inte lyckas bota det själv

Svar på tråden Självhjälp vid urinvägsinfektion????