• Thalis

Kan ni ge mig lite hopp?

Hej!
    Vet inte ens hur jag ska börja detta inlägg men saken är att jag har idag erkänt för mig själv hur rädd jag är att min son föds förtidigt.

Jag förlorade en son förra året i v.18+ pga försvagad livmoderhals, under denna graviditet fick jag cerklage insatt. Är i dag i v.25+2 och visst känns det skönt att ha kommit så långt men samtidigt är jag livrädd för det som kan komma att hända om bebisen föds nu.
    Jag har legat i flera omgångar inne på sjukhus pga sammandragningar,nu senaste på BB i 2 veckor. I v.24+0 fick jag två kortison sprutor för att bebisens lungor skulle mogna lite snabbare så jag lurade mig själv att känna en viss lättnad. Idag så har sammandragningarna kommit tillbaka och de är onda, är väldig rädd att förlossningen är i gång. Eftersom jag äter bricanyl 3 tabletter/dagen så ringde jag förlossningen som tyckte att jag skulle ta ytterliggare en tablett och se om sammandragningarna går över.

Nu till mina frågor:
    Ni som fått barn i v.25-29 hur mår era älsklingar idag?
    Är hur små barn har man klarat av här hemma i Sverige? Man gjorde en viktuppskattningen på sonen i v.23+6 och då vägde han 712 gr .
    Tack i förhand!

Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • Svar på tråden Kan ni ge mig lite hopp?
  • Thalis

Hej alla!
    Nu är jag hemma igen!
    Tyvärr åkte vi på den läkaren som vi försökt undvika sedan vi förloade vår son förra året
    Vi avskyr honom för att han verkligen är hårdhänt och lite inkompentent(enkigt oss och några andra).
    Nåja han undersökte mig med sprektum och såg att stygnen satt där de skulle,men helt plötsligt så stoppar han in ett finger och börjar rota inne i mitt underliv och rör tappen hela tiden,trots att det står i mina papper att man inte ska göra detta!!
    Får nästan omgående kraftiga sammandragningar och han ordinerar dropp värkhämnande dropp. Det gjordes inget VUL för att se om jag öppnat mig mer .

Nu imorse kom min underbara läkare med en rullstol för att jag skulle kollas och jag berättade om gårdagens undersökning och hon blev ilsk(ångrade nästan att jag berättade) så hon kolla att allt stod rätt till och gjorde VUl som visade att jag är nu öppen 0.9 cm mot förra veckans 1.6 Hon tyckte att jag kunde åka hem och ta det lugnt och jag höll med henne
    Så allt är bra och vi mår bara bra
    Tack för tummarna

• SvenThorstens

Å va skönt att du är hemma o med bebisen i magen! Å vad ARG jag blir på läkare som inte kan förmå sej att göra som det står i journalen o visa lite respekt!!! men vad glad jag blir att du fick träfgfa en bra läkare sen som såg att det såg ok ut...för visst menade du att du var mindre öppen nu än sist!
    VILA på o låt någon pyssla om dej i eftermiddag!

Stor kram!

• Pormoicheia
    Thalis skrev 2007-12-10 14:00:44 följande:
    Hej alla!Nu är jag hemma igen!Tyvärr åkte vi på den läkaren som vi försökt undvika sedan vi förloade vår son förra året Vi avskyr honom för att han verkligen är hårdhänt och lite inkompentent(enkigt oss och några andra).Nåja han undersökte mig med sprektum och såg att stygnen satt där de skulle,men helt plötsligt så stoppar han in ett finger och börjar rota inne i mitt underliv och rör tappen hela tiden,trots att det står i mina papper att man inte ska göra detta!!Får nästan omgående kraftiga sammandragningar och han ordinerar dropp värkhämnande dropp. Det gjordes inget VUL för att se om jag öppnat mig mer .Nu imorse kom min underbara läkare med en rullstol för att jag skulle kollas och jag berättade om gårdagens undersökning och hon blev ilsk(ångrade nästan att jag berättade) så hon kolla att allt stod rätt till och gjorde VUl som visade att jag är nu öppen 0.9 cm mot förra veckans 1.6 Hon tyckte att jag kunde åka hem och ta det lugnt och jag höll med henne Så allt är bra och vi mår bara bra Tack för tummarna
    eh...den där första läkaren lät ju inget vidare...om man säger så.

Bra att det gick bra iaf
    Apprentice Moraltant
  • Thalis
    SvenThorstens skrev 2007-12-10 14:37:37 följande:
    Å va skönt att du är hemma o med bebisen i magen! Å vad ARG jag blir på läkare som inte kan förmå sej att göra som det står i journalen o visa lite respekt!!! men vad glad jag blir att du fick träfgfa en bra läkare sen som såg att det såg ok ut...för visst menade du att du var mindre öppen nu än sist! VILA på o låt någon pyssla om dej i eftermiddag!Stor kram!
    Jepp jag är mindre öppen nu än vad jag var förra veckan ,men min livmoderhals leker jojjo med mig hela tiden
    Pormoicheia skrev 2007-12-10 14:38:03 följande:
    eh...den där första läkaren lät ju inget vidare...om man säger så.Bra att det gick bra iaf
    Gick jättebra och det gjorde ett EKG på Alex och han verkar det kanon därinne så vi hoppas att han trivs i några veckor till
  • Proletariatet

Vad skönt att höra!

Men fytusan vilken läkare, usch.

• Mamma V

Jag hoppas verkligen att du får ha honom i magen så länge det bara går! Jag fick min tjej i v 24+6 i maj i år. Vi låg på Neo 10 veckor. Nu har hon blivit 7 månader och mår kanon! Men det är en jobbig tid det där med ovissheten!

Kram!

• Bengalan

Hur mås det TS?
    Hoppas bra
    Jag har tack o lov inte förlorat något barn, jag kan knappt föreställa mig hur nervöst det måste vara under den här graviditeten för dig.
    Vi fick reda på att vår lilla hade "kämpat i uppförsbacke" i FLERA veckor redan i v 28, dvs något gjorde att blodet inte strömmade så bra som det skulle i navelsträngen o däreför växte hon långsamt o ojämt. Till slut fick hon stanna ända till 34+3(efter 27 UL...)och när hon väl kom mådde hon riktigt bra och skrevs hem efter 14 dar.

Eftersom jag har gjort så SJUKT många kontroller så lärde jag mig ,både via barnmorskorna och via dotterns beteende att barnet mår okej om det rör sig som vanligt.
    Varenda gång som det blev lugna dagar i magen var blodflödet lite sämre och när hon sparkade o stod i var flödet BRA
    Alltså om det blir lugnt i magen, ska man hälla i sig ett stort glas med iskallt vatten för att se om bebisen då vaknar(om den sover brukar den vakna av att mamman dricker isvatten)om det fortafrande känns stillsamt i magen ska man inte vänta med att åka in! Nu är ju inte det här dina problem riktigt utan snarare en prematur födsel pga försvagad livmoderhals, men ändå, kanske du kan ha nån nytta av informationen
    Min dotter fick oxå kortisonet och peppar peppar, hon har ALDRIG hittills haft några luftrörsproblem, hackhosta visst, men aldrig den där slemmiga rackelhostan som man så ofta hör på små barn. Jag funderar på om hon fick supermogna lungor kanske??!! Kortisonet brukar väl inte få verka i SEX veckor oftast....

Ska hålla tummarna så för dig och du är inte ensam om att känna att det är svårt att prata med sina "normalgravida" vänninor när man drabbats av komplikationer - men det är det vi finns här på FL för! Jag hade en enorm nytta av att ha fått se bilder på premisar och dela andras historier när det väl blev vår tur att vara på neo. Inget kom som nån överraskning.
    Jag tyckte tiden av osäkerhet när man rännde på specBB eller låg inne var det jobbigaste, dvs precis det du är mitt uppe i.

KRAM o TA DET LUGNT i jul nu, du ska bara vara fullblodsego o ligga o vila med benen högt eller hur 17 du vill ha dom!!/Elin o Rebecca,en stor tjej som snart blir 2 år

• Thalis

Bengalan: Tack så mycket för ditt inlägg

• UmmFrida

Vad skönt, det är ju bra så länge barnet vill stanna. Min dotter föddes i v27+2 och hon mådde bra helatiden på sjukhuset inga infektioner eller komplikationer. Hon hade cpap i nästan 2 månader och grimma i nånvecka innan hon fick komma hem. Hon är 4 månader nu och mår bra och vi har inte haft några större problem med henne.

Svar på tråden Kan ni ge mig lite hopp?