• Linisen

Kontaktad av Amelia

Hej,

Tänkte bara om ni hade lust att hjälpa mig med en sak.
    Då jag har kommit i klimakteriet (läs mer på min pres) och är ganska ung och därför står i kö för ÄD ville jag att medierna ska få upp ögonen för hur svårt det är för oss som väntar på donatorer, vilken väntan och vånda det är. Dessutom vill jag att detta ska nå fler kvinnor ute med samma problem.

Jag satt en kväll hemma och gick in på tidningen Amelias hemsida och skickade ett meddelande om att jag tyckte att de kanske kunde uppmärksamma Äggdonation i ett av sina nummer och nu vill det göra en intervju med mig. Jag vet inte vad jag ska göra.

Det är ingen hemlighet för nå'n att jag har kommit i klilmakteriet och inte heller att vi inte kan få barn, så utåt sett spelar det ingen roll men det är ju mitt liv det handlar om. Vad tycker ni? Kanske kan man hjälpa andra kvinnor å det är ju det jag i förlängningen vill.

Help me out

Lina

• Svar på tråden Kontaktad av Amelia
  • Angla

Förstår dina tankar. Jag och min man har haft den diskussionen. Vi skulle nämligen ha varit med i en TV serie om IVF. Jag ville - ville hjälpa andra och berätta min historia. Maken ville inte - ville hjälpa andra men inte lämna ut sitt liv.

Tyvärr så har jag inga råd att ge...annat än tänka noga innan det är ett beslut du inte kan ångra. Måste artikeln vara så utlämnande då? Någon difus bild och kanske bara förnamn?

• Juni78

Tycker verkligen du ska ställa upp. Som sagt är det ingen hemlighet tuta och kör! Du hjälper kanske många andra i din sits och det är tack vare dig

• mette

Jag skulle önska läsa om flera som är i dessa situationer, men det vrkar inte vara nån som vill framstå i media!

• Tinselflickan

Som journalist som ska genomgå IVF själv så tycker jag att det är viktigt att man uppmärksammar ofrivillig barnlöshet. Samtidigt så förstår jag att det kan kännas utlämnande och så har man inte riktigt kontroll över hur det kommer att se ut.

Men det du kan göra om du bestämmer dig för att tacka ja till intervjun är att få läsa igenom texten innan den trycks. Då vet du att den känns rätt och kan hindra att något släpps igenom som du inte är med på.

Dessutom skulle du kunna be att de bara skriver ut ditt och sambons förnamn, och att bilden är hyfsat anonym. Men om du är nöjd med texten kanske det inte behövs?

• Linisen

Nån mer?

Behöver verkligen råd...

• Ringo

Skulle du inte kunna vara anonym i intervjun? Jag förstår om du inte vill redovisa ditt liv för vem som helst som får syn på tidningen.

• bono

Jag håller med Ringo, visst borde du kunna vara anonym. Orkar du så tycker jag att det är jättebra att du ställer upp. Ju mer som skrivs om ofrivillig barnlöshet, ju bättre!

• Linisen

De vill inte göra en anonym intervju, tyvärr. Det var kravet, varför vet jag faktiskt inte.

• milk

Prata med dom på Amelia, tala om hur du känner. Dom kan nog gå med på att du är anonym. Det finns ju så lite artiklar om äggdonation. Jag tror att det kan öppna nya dörra för er & andra som är i er situation, eller dom som kommer att hamna där. Jag tycker att du ska göra det, ser med stor nyfikenhet att få läsa det.

Svar på tråden Kontaktad av Amelia