• Linisen

Kontaktad av Amelia

Hej,

Tänkte bara om ni hade lust att hjälpa mig med en sak.
    Då jag har kommit i klimakteriet (läs mer på min pres) och är ganska ung och därför står i kö för ÄD ville jag att medierna ska få upp ögonen för hur svårt det är för oss som väntar på donatorer, vilken väntan och vånda det är. Dessutom vill jag att detta ska nå fler kvinnor ute med samma problem.

Jag satt en kväll hemma och gick in på tidningen Amelias hemsida och skickade ett meddelande om att jag tyckte att de kanske kunde uppmärksamma Äggdonation i ett av sina nummer och nu vill det göra en intervju med mig. Jag vet inte vad jag ska göra.

Det är ingen hemlighet för nå'n att jag har kommit i klilmakteriet och inte heller att vi inte kan få barn, så utåt sett spelar det ingen roll men det är ju mitt liv det handlar om. Vad tycker ni? Kanske kan man hjälpa andra kvinnor å det är ju det jag i förlängningen vill.

Help me out

Lina

• Svar på tråden Kontaktad av Amelia
  • Peki

Det sista beslutet kan naturligtvis bara ni ta, men så här är mina tankar.

Om du vill göra detta för att verkligen vill belysa problemet med förtida klimakterium och vad ÄD betyder för er så tror jag att det är en jättestor skillnad på att vara anonym och inte anonym. Om du är anonym i artikeln så finns det tyvärr en liten känsla för läsaren att du skäms lite. Känslan av öppenhet finns inte på samma sätt. Även om ni är anonyma enbart för att skydda ert privatliv och inte för att hålla det hemlig så kan det vara svårt att nå fram med det...

Jag kan tänka mig att det är skälet till att Amelia inte vill att du ska vara anonym. Din situation går fram på ett helt annat sätt om det finns ett ansikte, ett "livsöde" i artikeln. Det träffar i hjärtat på läsaren ett annat sätt.

Jag tycker att du är jättestark som orkar prata och vara öppen! Jag tror att artikeln skulle göra en enorm nytta, men jag förstår helt om du tvekar. Det är jättejobbigt att visa upp sitt liv på det sättet.

• Amadea

Ställ upp!!
    Jag tycker att man kan inte uppmärksamma ofrivillig barnlöshet för mycket!
    Även om jag ej har kommit klimakteriet så är ju slutproblemet samma för många här inne. Känns som om världen måste få insikt i ett mera växande problem!

Ser fram emot att se dig i Amelia!!

Kram A

• Prinsens sambo

Hej Linisen!

Tycker absolut att ni ska ställa upp,tror att det är ett bra sätt för er att bearbeta er sorg - för det är ju det det handlar om.
    Jag är lite nyfiken på hur du upptäckte att du hamnat i klimakteriet? Har själv haft sådana funderingar - har bokat tid på gyn för att disskutera det den 26:e. Är himla nervös faktiskt. Vill veta - men ändå inte!

• Linisen

Hej

Nu har jag tänkt och tänkt och jag ska faktiskt göra det, min smabo behöver inte vara med alls varken på intervju eller bild vilket känns skönt för honom.

Ja......då får vi se, kanske kommer den då om ett tag.

Tack för tankar om hela denna karusellen.

Kram på er alla

• mette

Bra val!!!
    Jätte starkt av dig att berätta din story! Det är många som sitter i samma sits och mer än gärna vill läsa om det!
    Säg ifrån vilket nummer det blir så vi i utlandet får en chans att skicka efter den!

• Peki

Vad starkt gjort av dig. Jättebra! Jag är helt säker på att du kommer att kunna hjälpa många.

Säg till när numret kommer ut så att jag kan köpa det

• Pamina

Hej!
    Svårt att råda och det är klart att det är bra om det skrivs om ofrivillig barnlösehet - men - utifrån min egen erfarenhet råder jag dig att fundera ett varv till. Jag var med i radio en gång (för många år sedan) och uttalade mig också i ett privat ämne. Jag ångrade mig väldig efteråt och tyckte att det var jobbigt att jag hade lämnat ut mig så. Tyckte att det var jobbigt när folk som jag var ytligt bekant med kom och sa att de hade hört mig på radio etc. Det var också i ett angeläget ämne och jag ångrade inte vad jag hade sagt men, som sagt, jag kände mig väldigt utelämnad. Det var jag det. Lycka till hur du än bestämmer dig att göra! hälsar Pamina

• Juni78

>Linisen tala om vilket nr det kommer i sen. Lycka till!

• lillfia

Jättebra att du vågar!
    Förstår om det känns ganska utlämnande men det behövs verkligen att folk vågar prata om detta. Det finns inte mycket att läsa om ämnet så det är ju bra både för folk som är i vår situation eller andra som inte har problem att bli gravida så dom kan få mera förståelse för hur det är.

Du kan väl skriva vilket nr det blir, skulle vara roligt att läsa

Lycka till!

• UllaBella

Mycket starkt gjort tycker jag!!! Det är tack vare kvinnor som dig som vi har en chans att få ta lite plats i samhället.

Jag blev så glad idag när jag "råkade" se ett program på TV4 plus, Babyboom, och det var nån kändis som pratade om att de hade haft svårt att få barn, men att det sen lyckades tack vare IVF. Kändes bra att ofrivillig barnlöshet fick lite plats iallafall.

Jag skrev ett brev till Fråga doktorn om min Pco, och det kom med veckan efter, så jag tror att om man är beredd att tala om att vi finns, och är beredda att dela med oss av våra egna erfarenheter vad gäller ofrivillig barnlöshet, så att det inte bara blir fakta om behandlingar och orsaker till ofrivillig barnlöshet.
    Jag är inte beredd att gå ut helt öppet om vårt problem, även om många i min omgivning vet, men ofta så kan man ju få vara anonym om man vill.
    kram

Svar på tråden Kontaktad av Amelia