Vad äta till feta/spenat-piroger?
Jag ska göra feta/spenat-piroger ikväll. Tänkte äta det som middag, men det blir lite lite liksom. Vad passar till? Sallad?
Jag ska göra feta/spenat-piroger ikväll. Tänkte äta det som middag, men det blir lite lite liksom. Vad passar till? Sallad?
Vad gott! Sallad passar nog bra till pirogerna.
Ja och en bit bröd typ painriche eller liknande!
Guuud vad gott det lät är det nå´t som du har recept på
Sallad blir jättegott till, jag brukar också servera lite tzatiki och goda oliver ibland.
MUMS!!!
Sallad och någon god dressing/sås
Här e receptet:
Blev lite skraj nu när jag såg att det var svårighetsgrad avancerat. Får nog testa på gubben innan jag bjuder svärmor ha ha
----------------------------------------------------------------
Fetaostpiroger
Buffé nr 6 2006, sid 16
Ingredienser
Portioner: 10 bitar
1 paket fryst smördeg, 5 plattor (425 g)
400 g färsk spenat
1/2 dl hasselnötter
3 vitlöksklyftor
1 dl bladpersilja
2 msk olivolja
1/2 tsk salt
1 tsk rosépeppar
100 g fetaost
1 ägg
1 msk vatten
Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Avancerat
Gör så här
1. Sätt ugnen på 200°C. Tina smördegen ca 15 minuter.
2. Förväll spenaten i lättsaltat kokande vatten. Låt vattnet rinna av ordentligt.
3. Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna. Ta bort överflödigt skal. Hacka hasselnötter, skalade vitlöksklyftor och bladpersilja. Blanda med olivolja. Smaksätt med salt och mortlad rosépeppar.
4. Kavla smördegen till dubbel bredd och sprid ut spenat över hälften. Llägg på smulad fetaost och persiljeblandningen. Vispa upp ägget med vatten. Pensla kanten med ägg och vik över andra delen, tryck ihop ordentligt.
5. Grädda pirogerna i 20-25 minuter i 200°C. Dela i trekanter
Jag har också gjort ett recept ifrån Buffe för några år sen.
Men det var inte lika svårt.
Jag hade bara smördeg,blaspenat,fetaost,ett ägg,och en gnutta vitlök,och en scharlottenlök.
Stek löken så den blir mjuk,blanda ihop med övriga ingridienser och lägg en klick på varje liten ruta av smördeg,så det blir små trekanter.
Grädda i ugn.
Står på smördegen hur länge och vilka grader.
Hade dem på nyårsafton.De var jättegoda
Tackar o niger för det receptet!
Får väl göra det när jag har gott om tid!!!!!!!
Tänkte sen när vi satt o åt här hemma att jag skrivit att man kan ha en bit bröd till...........HALLÅ det är ju pirog!!!!!!!!
grekiska köttbullar *mums*