• Spartacus

gravid-käk, jag får fnatt!!!

jag har nästan gett upp allt vad förbud heter i matväg för gravida...

nja, inte riktigt, men jag orkar inte engagera mig direkt!

jag glufsade glatt i mig gravlax vid ett julbord häromsistens, vad tro ni händer av det? dödar jag mitt barn?

sen har ajg fått höra andra rön om fisk, att dom tagit bort fiskförbud i norge eftersom rädslan och undvikandet av fisk under graviditeten antagligen är mer skadlig än vad själva fisken är om man skulle råka få i sig av fel sort.

så många restriktioner. jag tänker att om det är i måttliga mängder och bara händer nån gång så kan det väl inte vara så farlig!?

hur tänker ni? för säg inte att ni sitter med den där listan och kontrollerar varenda detalj?

• Svar på tråden gravid-käk, jag får fnatt!!!
  • Me o Mike

När jag vöntade min första var jag hysterisk över allt jag åt! Men nu denna gång så har det slunkit ner en STOR bit brie, lax, mm mm.. NÄÄ trro inte vi dödar våra barn.

• nicke nyfiken76

Är helt inne på samma linje som du. I och för sig gillar jag inte gravad lax, men jag kan inte påstå att jag var så där jäätenoga med vad jag åt när jag var gravid. Jag menar, man äter ju inte hur mycket som helst, varje dag, av dessa "farliga" saker.

• Spartacus
    MulleNuh skrev 2007-12-08 13:42:41 följande:
    När jag vöntade min första var jag hysterisk över allt jag åt! Men nu denna gång så har det slunkit ner en STOR bit brie, lax, mm mm.. NÄÄ trro inte vi dödar våra barn.
    oooh! jag är imponerad över att du vågar dig på en rejäl bit brie t om! lite nojjig kan jag vara men jag älskar ju gravlax och brie, det är mina favvo-rätter ju!

jag har dock inte vågat mig på mögelosten, vet inte varför...

jag tror som er båda att det handlar om måttlighet, men jag blir så uppstressad när alla kommer med pekpinnar från olika håll...

min mamma hade INTE hört talas om brien osv. men hon har 4 friska barn ändå! det enda hon visste om var ju alkohol (såklart) och östersjöfisk typ.
  • chillie

Jag äter det jag vill äta Man behöver ju inte överdriva konsumtionen.

• Proserpina

Jag var nojjig i början av graviditeten. Kände att man knappt kunde äta nåt! Sen började jag fundera. Våra egna föäldrar åt ju allt. Det fanns inga restriktioner. Visserligen är det väl mer miljögifter nu men... ändå det får inte går till överdrift! Jag frågade min BM och hon sa att man ska ta allt med en nypa salt. 7 barn i Sverige per år föds med missbildningar som man kan relatera till kosten hos mamma och då vet man inte om mamman har ätit mögelsost varje dag i nio månader! 1000 fall per år föds med alkoholskador. Jag tycker att äter man med sunt förnuft kan inte en gång då och då göra så mkt.

• cicci85

Vid ett julbord kan det ju samlas mycket bakterier i laxen... Jag är ganska noga, kan smaka en pytteliten bit mögelost och pyttelite lax. Man vet ju inte i vilken bit det kan finnas bakterier men finns det mycket i just den biten man äter så kan fostret dö.
    Det är ju inte så mycket på listan man äter ofta ändå så det är inte svårt att komma ihåg vad som är riskabelt att äta!

"I Sverige rapporteras årligen 25-40 fall av listerios. Det är framför allt vissa riskgrupper som drabbas: gravida, äldre samt personer som av annan anledning har nedsatt immunförsvar."

• Kaxmaja

Gravad lax får man äta om den e färsk. Jag älskar nämligen de. Och höll på att bryta ihop när jag började tanka mig en jul utan gravad lax. Så jag mailade till livsmedelsverket och frågade

Meddelande: Hej. Jag e gravid och undrar får jag äta gravad lax på julbordet eller inte?? Jag och sambon tolkar skrifterna på er sida lite olika nämligen Mvh ***

Hej ***,
    Jag förstår att Ni kan ha tolkat det olika - det är nämligen lite svårt att ge klart besked; rådet är att om Du äter gravad fisk så se till att den är färsk dvs tillverkad inte mer än för ett par dagar sedan.
    Med vänlig hälsning,
    Susanne Thisted Lambertz
    Upplysningen
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Grodan ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • siamusen

Gravad lax far man väl äta? Det är väl samma princip som med sushi, att laxen blir synbart dalig innan den angrips av listeria?

• Me o Mike

Alltså, jag skulle aldrig våga äta riktig mögelost.. (det smakar pung dessutom) Men en vanlig, pastoriserad brie som jag tog bort alla vita kanter på borde inte göra såååå stor fara?!

Spartacus skrev 2007-12-08 13:47:17 följande:
    oooh! jag är imponerad över att du vågar dig på en rejäl bit brie t om! lite nojjig kan jag vara men jag älskar ju gravlax och brie, det är mina favvo-rätter ju! jag har dock inte vågat mig på mögelosten, vet inte varför...jag tror som er båda att det handlar om måttlighet, men jag blir så uppstressad när alla kommer med pekpinnar från olika håll...min mamma hade INTE hört talas om brien osv. men hon har 4 friska barn ändå! det enda hon visste om var ju alkohol (såklart) och östersjöfisk typ.
  • cicci85
    MulleNuh skrev 2007-12-08 13:53:08 följande:
    Alltså, jag skulle aldrig våga äta riktig mögelost.. (det smakar pung dessutom) Men en vanlig, pastoriserad brie som jag tog bort alla vita kanter på borde inte göra såååå stor fara?!
    men brie är oxå en rikig mögelost men det är vitt mögel...
Svar på tråden gravid-käk, jag får fnatt!!!