• Spartacus

gravid-käk, jag får fnatt!!!

jag har nästan gett upp allt vad förbud heter i matväg för gravida...

nja, inte riktigt, men jag orkar inte engagera mig direkt!

jag glufsade glatt i mig gravlax vid ett julbord häromsistens, vad tro ni händer av det? dödar jag mitt barn?

sen har ajg fått höra andra rön om fisk, att dom tagit bort fiskförbud i norge eftersom rädslan och undvikandet av fisk under graviditeten antagligen är mer skadlig än vad själva fisken är om man skulle råka få i sig av fel sort.

så många restriktioner. jag tänker att om det är i måttliga mängder och bara händer nån gång så kan det väl inte vara så farlig!?

hur tänker ni? för säg inte att ni sitter med den där listan och kontrollerar varenda detalj?

• Svar på tråden gravid-käk, jag får fnatt!!!
  • Spartacus

vad skönt att träffa likasinnade!

tycker det här stället (fl) verkar vara fullsmockat med det ena eller det andra hållet... alltså att antingen så super man eller så ger man folk örfilar för att dom tagit en bit lax, fy på er!

självklart ska man äta med förnuft och att vräka i sig är ju aldrig nödvändigt.

ha en god jul och ett härligt julbord!

• sstl

Jag äter det mesta i måttliga mängder. Har ätit brie ost, lax, ål och medium stekt kött bäde under denna och förra graviditeten. Men det beror på vem man frågar om mat under gravidteten, alla har olika råd och svar. Jag äter det jag är sugen på, men behöver ju inte överdriva intaget just nu.

Älskar mina pojkar
  • HannaHYLK

Jag åt paj med grönmögelost igår. Tyvärr var den inte så varm som den borde, och då var det inte alls gott. =( Men skaldjurspajen glufsade jag i mig av. =)

• Garv
    buffybus skrev 2007-12-08 14:27:26 följande:
    jag är också ganska trött på detta med mat... jag gillar då varken mögelost eller gravad lax o såna saker... men jag tycker om sån kallrökt korv...det brukar man ju ha till julbordet.. och jag vill sååååååå gärna ha nån bit....mmmm gott... kollar på korven varje ggn jag går i affären... och är väldigt sugen på att köpa en...
    Samma här!!!
    Å det är ju såå gott. Jag hoppas att jag ploppat innan jul så jag får njuta
  • really

Jag käkade hemmagjord pizza med parmaskinka på igår...
    (hos vänner som ännu inte vet mitt tillständ)
    Är det ok egentligen, alltså parmaskinkan har ju varit i ugnen?

Jag har också käkat mozzarella, ej tillagad. Men det ska väl vara okej, om den är pastöriserad?

Det finns så många bud åt alla olika håll, suck, man blir ju helt förvirrad ju...

• HannaHYLK

Ja, mozzarellan ska vara okej om den är pastoriserad. Den jag åt vet jag inget om, men får man välja mellan en god och en äcklig smörgås så tar man den goda. ;) Var just att jag åt ute jag var skeptisk till.

Tänker hålla mig ifrån att köpa baugetter med skagenröra och sånt ute, men hemma har jag bestämt att räkor är helt okej, även otillagade. Tycker köttfärs är det äckligaste som finns just nu (näst efter lukten av kattmat) och lite variation vill man gärna ha i födan ändå.

• Me o Mike

Varför ska du inte köpa skagen??

HannaHYLK skrev 2007-12-09 17:30:07 följande:
    Ja, mozzarellan ska vara okej om den är pastoriserad. Den jag åt vet jag inget om, men får man välja mellan en god och en äcklig smörgås så tar man den goda. ;) Var just att jag åt ute jag var skeptisk till.Tänker hålla mig ifrån att köpa baugetter med skagenröra och sånt ute, men hemma har jag bestämt att räkor är helt okej, även otillagade. Tycker köttfärs är det äckligaste som finns just nu (näst efter lukten av kattmat) och lite variation vill man gärna ha i födan ändå.
  • HannaHYLK

För att räkor är sånt som det är vanligt att man blir matförgiftad av på restauranger. Den risken tänker jag inte ta. Jag kräks tillräckligt bra ändå. ;)

• Me o Mike

Jasså?? Det har jag adrig hört talas om faktiskt!? Jag är ett räkfreak..
    Alla såna skaldjur är ofarliga att äta.. Dom är ju kokta..
    Men det kanske är sånt som är dåligt förvarat du tänker på?

HannaHYLK skrev 2007-12-09 17:34:37 följande:
    För att räkor är sånt som det är vanligt att man blir matförgiftad av på restauranger. Den risken tänker jag inte ta. Jag kräks tillräckligt bra ändå. ;)
  • Metroid

Jag blev själv helt nojjig på brie-ost bara för att jag inte får. Åt mackor med sådant och salami veckorna innan jag fick en liten Anna 8som för övrigt var fullt frisk). Så jag nojjar mig inte över vad jag äter.- Håller mig borta från alkohol och cigg.

• HannaHYLK
    MulleNuh skrev 2007-12-09 17:40:41 följande:
    Jasså?? Det har jag adrig hört talas om faktiskt!? Jag är ett räkfreak..Alla såna skaldjur är ofarliga att äta.. Dom är ju kokta..Men det kanske är sånt som är dåligt förvarat du tänker på?
    Japp, det är förvaringen jag tänker på.

Räkor är nästan det enda jag vill ha till maten hemma för tillfället. =)
  • betty

Vad som är viktigt är ju HUR maten är tillverkad oxå =) men det ska man ju alltid tänka på, oavsett om man är gravid eller inte.
    Jag försöker tänka med sundt förnuft och undviker sådant som jag förmodligen inte skulle äta annars heller ;)

• carro74

JAg äter det jag är sugen på, tyvärr inte så mycket för tillfället..jag har inte varit sugen på ngt som är tveksamt tror jag. Jag fick laxsushi cravings i början av graviditeten och det kollade jag upp att det var ok annars bryr jag mig inte så mycket.

Svar på tråden gravid-käk, jag får fnatt!!!