• Soffiloppi

Pappan sova bredvid spädbarnet ?

Man hör ju ofta att pappan eller nån annan inte ska sova bredvid ett spädbarn med risk för att skada det. Att det bara är ok. om mamman sover bredvid sitt barn eftersom hon har hjälp av sin instinkt så att man inte vänder och vrider sig och riskerar klämma sitt barn.
    Vad tror ni ? Vad är era erfarenheter. Låter ni pappan sova med era spädbarn ?

Vårt barn är för tidigt född (v.34+1) och vi var på sjukhus med henne i tre veckor innan vi kom hem. Vi använde oss mycket av kängurumetoden på sjukhuset för att hon skulle få så mycket närhet som möjligt och gör fortfarande båda två. Hon har sovit med pappan många tillfällen utan att det hänt nåt.
    Senaste dagen slog det mig att det kanske inte är bra att pappan sover med barnet. Tänk om han vrider sig !? Men han säger att han har i bakhuvet att hon finns där och att han vet det går bra. Det har ju gjort det hitills.

Varför hör man att det inte är ok. att pappan sover med sitt barn ? Hos oss verkar det ju funka. Kanske inte för alla !? Eller behöver jag vara orolig att han råkar göra illa henne i sömnen ?

Vi funderar på att försöka lära henne sova mer och mer i vagnen så småningom, men just nu har hon svårt att komma till ro där på natten.

• Svar på tråden Pappan sova bredvid spädbarnet ?
  • Majsan70

Det är väl klart att pappan kan sova med sitt barn. Han är ju precis lika mycket förälder som mamman.

Vi har samsovit från första stund på BB o nog sjutton har sambon...ja och mitt ex förstås, alltid vetat att de haft bebisen bredvid sig.

Är man påverkad däremot så skall man pssa sig, men det gäller ju båda föräldrarna.

• viseversa

äh vi sov med våran dotter tills hon var fyra månader och moin sambo kollade ALLTID i sömnen var hon låg innan han vände sig! Hände alldrig att han la sig på henne! Tror pappan har det biologiskt också!!

• Sarah å Leia

Äh, lika självklart som att mamman kan sova brevid är det för pappan. Man har ju det i sig att inte vända.
    Vi hade vår mellan oss tills hon fick egen säng, och hon är snart 2 och fullkomligt normal

• pajas01

min sambo och min son sover ihop inga bekymmer.. han ligger helt still..(rör sig normalt i vanliga fall.)

jag tror man som människa har en instinkt att inte rulla på banet.. inte bara mamman..

• Lola Jämtland

Va?
    Huvudsaken är att man samsover säkert.
    O det vanligaste är ju att barnet som i mitten av sängen, alltså mellan pappa o mamma.....

Här samsovs det i 5 år.

//Snart är det jul igen!
  • BubbleOfBlue

jag har aldrig hört att det skulle vara så. här har pappan minst lika mycket instinkter som mig.

• ellen81

Ja, jag undrar detsamma.

Kimsan82 skrev 2007-12-08 19:41:20 följande:
    En lite fråga?? Var hör man att pappan inte ska sova brevid??????
  • Lucian Caesar

finns väl inget som säger att det är pappan som skulle kunna skada barnet det kan väl lika gärna vara mamman som kanske rullar över...
    hos oss var det iallafall tvärtom, pappan vaknade av allt när sonen var liten minsta lilla grej så vaknade han å kollade så sonen mådde bra medans jag sov som en stock =)
    skulle väldigt gärna vilja se statistik på det påståendet!!

• Kaktusen

VA?! Det var det dummaste jag har hört på länge! Var har du hört det?

Svar på tråden Pappan sova bredvid spädbarnet ?