varför skriver folk tjejor?
Pluralformen på tjej är tjejer och har varit det så länge jag kan minnas. Så även enligt svenska akademins ordlista.
Nu har folk börjat skriva tjejor, varför?
Pluralformen på tjej är tjejer och har varit det så länge jag kan minnas. Så även enligt svenska akademins ordlista.
Nu har folk börjat skriva tjejor, varför?
Kan var för att en del säger så, tjejer blir tjejor... för en del, jag själv tycker det låter konstigt och ser konstigt ut-
Det undrar jag med. Jag googlade på "tjejor" och skrattade åt att det överst stod: "Menade du tjejer" Men många träffar blev det ändå.
Funderar lite på om det har att göra med att vi skriver flickor och kvinnor, men det håller ju inte riktigt heller eftersom så många ändå säger "kvinner" och i viss mån "flicker".
Men konstigt (läs dumt) ser det ut.
Jag har också undrat över det, och över varför en del skriver tjeja till tjej...
Antagligen av samma anledning som en del folk skriver "svenska akademins ordlista" istället för "Svenska Akademiens ordlista"; de vet inte bättre eller har för bråttom.
Mvh
har inget emot den stavningen alls, huvudsaken är vel att man förstår vad som menas. eller ?
haha, flicker å kvinner säger jag, då jag e från hälsingland, men inte tusan skulle jag stava det så bara för att jag s'äger så.
Eller tjejja om en tjej...
Tror att det handlar om att man blandar in för mycket dialekt i det man skriver.
Fast jag tror kanske att en del verkligen tror att de är korrekta då de skriver det, just för att det stämmer överens med kvinnor och flickor.