Inlägg från: Glass |Visa alla inlägg
  • Glass

varför skriver folk tjejor?

Pluralformen på tjej är tjejer och har varit det så länge jag kan minnas. Så även enligt svenska akademins ordlista.
    Nu har folk börjat skriva tjejor, varför?

Jag har ingen sidfot...
  • Svar på tråden varför skriver folk tjejor?
  • Glass
    MrM skrev 2007-12-09 01:29:08 följande:
    Antagligen av samma anledning som en del folk skriver "svenska akademins ordlista" istället för "Svenska Akademiens ordlista"; de vet inte bättre eller har för bråttom.Mvh
    hehe
    Jag har ingen sidfot...
  • Glass
    Beckiz86 skrev 2007-12-09 01:30:22 följande:
    har inget emot den stavningen alls, huvudsaken är vel att man förstår vad som menas. eller ?
    Nope, inte enligt mig. Om alla stavar allt så som de känner för så har vi snart inga regler för vårt skrivftspråk kvar.
    Jag har ingen sidfot...
  • Glass

Fast jag tror kanske att en del verkligen tror att de är korrekta då de skriver det, just för att det stämmer överens med kvinnor och flickor.

Jag har ingen sidfot...
  • Glass
    Cavatine skrev 2007-12-09 11:37:55 följande:
    Kan det inte vara så att det är en skoj-/ mys-/ puttenuttifieringsversion av tjejer? På sama sätt som med grejER och grejOR, att det senare används när det handlar om ...ja... grejor helt enkelt... (Skäms för att jag inte kommer på några bra synonymer till grejor.)Kan man förstå vad jag menar ändå?
    haha, förstår faktiskt inte alls vad du menar att grejor är
    Jag har ingen sidfot...
  • Glass
    Morbid Mistress skrev 2007-12-09 11:45:40 följande:
    Fast jag släpper inte att det handlar även om dialekt. Tjeja och tjejor stötte jag ofta på när vi var hos farmor i Västerbotten. Likaså med de som skriver vars istället för var, de är med största sannolikhet från Norrland
    Det finns säkert en del som pratar med den dialekten, men jag vet människor i min omgivning som säger de och de har inte någon sån dialekt.
    Jag har ingen sidfot...
Svar på tråden varför skriver folk tjejor?