vad kommer eran julmat kosta?
hej!
vi är 2 vuxna som pricis har suttit och kalkylerat på vår julmat.
den kommer stanna på 700kr.
och då har vi mat i flera veckor efter jul.
hej!
vi är 2 vuxna som pricis har suttit och kalkylerat på vår julmat.
den kommer stanna på 700kr.
och då har vi mat i flera veckor efter jul.
Jag har ingen aning. ICA:s kontoutdrag för december brukar ligga på ca 1000 kr mer än normalt, men då är inte allt mat. Det blir ju extra godis också ...
Den får kosta så mycket som den kostar.
Vi ska bara ha julgröt för min släkt här hemma i år, firar med sambons släkt på julafton och nästa år gör vi tvärtom
Men gröt, julskinka och bröd lär ju gå på några hundringar ändå.. och även om vi inte köper hem en massa julmat så vill man ju ha frukt och godis och sånt som hör julen till.
Oj, vi måste göra nåt grovt fel vi.. Det brukar landa kring 2500 (och då har vi ändå inte tex sju sorters sill eller lutfisk).
Ja..vi brukar försöka handla i en någorlunda prismässigt bra affär. Grejen är det att det är så MYCKET som ska handlas, allt kostar ju.. Har börjat med en preliminär lista och det ser ut såhär än så länge (fyller på lite varje dag):
Storpack ägg
Senap, en till griljering, en till skinkan
Ströbröd
smör
grädde
potatis
brysselkål
tomat, gurka, sallad, morot, purjolök, lök
mjölk
rödbetssallad
2 burkar svart kaviar
räkor
julskinka (en STOR eller två mindre)
kalkon
renskav/torkat renkött
Sylta
köttbullar
prinskorv, 2 kg
gravad lax, 2 förpackningar
varmrökt lax
varmrökt fårfiol
6 * julmust
glögg
glöggmix
pepparkakor
ädelost, några sorter
ost
finska lådor (alla finns inte att köpa, göra själv?)
leverpastej
finsk korv
rödbetor
skivad gurka
2 burkar sill?
julgodis
choklad
kaffe
mjuk pepparkaka
Blir alltid mycket mer när man väl är inne i affären.. Det trevliga är ju alla rester, jag är duktig på att hushålla- strimlar och fryser in osv så vi har mat läääääänge. *längtar*
Vår julmat kommer inte att kosta mer än vanlig mat... vi äter julbord hos svärmor i år. Hem köper vi bara lite skinka och lax.
Ja, det är det nog. Nåja, då blir det bara mer rester- mer att äta under längre tid. *s*
Jag är gravid i vecka 37 så jag gör så lite som möjligt också, allt är färdiglagat och det kostar ju mer. Men, jag tycker vi kan unna oss det, maten ÄR superviktig och jag ser fram emot att _frossa_! Har haft svårt att äta under graviditeten men matlusten verkar öka ju närmare julen vi kommer.. Bebisen beräknas komma ungefär samtidigt som julskinkan tar slut. *s*