• thesecret

vad kommer eran julmat kosta?

hej!
    vi är 2 vuxna som pricis har suttit och kalkylerat på vår julmat.
    den kommer stanna på 700kr.
    och då har vi mat i flera veckor efter jul.

• Svar på tråden vad kommer eran julmat kosta?
  • lövet2

Jag har ingen aning. ICA:s kontoutdrag för december brukar ligga på ca 1000 kr mer än normalt, men då är inte allt mat. Det blir ju extra godis också ...

• Murloc

Den får kosta så mycket som den kostar.

• emmzan

Vi ska bara ha julgröt för min släkt här hemma i år, firar med sambons släkt på julafton och nästa år gör vi tvärtom

Men gröt, julskinka och bröd lär ju gå på några hundringar ändå.. och även om vi inte köper hem en massa julmat så vill man ju ha frukt och godis och sånt som hör julen till.

• Odessa

Oj, vi måste göra nåt grovt fel vi.. Det brukar landa kring 2500 (och då har vi ändå inte tex sju sorters sill eller lutfisk).

• thesecret
    Odessa skrev 2007-12-10 10:30:32 följande:
    Oj, vi måste göra nåt grovt fel vi.. Det brukar landa kring 2500 (och då har vi ändå inte tex sju sorters sill eller lutfisk).
    ett tips kolla willys utasick som kom idag!

3burkar sill 25kr
    smörgåsgurka 10kr
    billigt!
  • Odessa

Ja..vi brukar försöka handla i en någorlunda prismässigt bra affär. Grejen är det att det är så MYCKET som ska handlas, allt kostar ju.. Har börjat med en preliminär lista och det ser ut såhär än så länge (fyller på lite varje dag):

Storpack ägg
    Senap, en till griljering, en till skinkan
    Ströbröd
    smör
    grädde
    potatis
    brysselkål
    tomat, gurka, sallad, morot, purjolök, lök
    mjölk
    rödbetssallad
    2 burkar svart kaviar
    räkor
    julskinka (en STOR eller två mindre)
    kalkon
    renskav/torkat renkött
    Sylta
    köttbullar
    prinskorv, 2 kg
    gravad lax, 2 förpackningar
    varmrökt lax
    varmrökt fårfiol
    6 * julmust
    glögg
    glöggmix
    pepparkakor
    ädelost, några sorter
    ost
    finska lådor (alla finns inte att köpa, göra själv?)
    leverpastej
    finsk korv
    rödbetor
    skivad gurka
    2 burkar sill?
    julgodis
    choklad
    kaffe
    mjuk pepparkaka

Blir alltid mycket mer när man väl är inne i affären.. Det trevliga är ju alla rester, jag är duktig på att hushålla- strimlar och fryser in osv så vi har mat läääääänge. *längtar*

thesecret skrev 2007-12-10 13:27:00 följande:
    ett tips kolla willys utasick som kom idag!3burkar sill 25krsmörgåsgurka 10krbilligt!
  • Elli47

Vår julmat kommer inte att kosta mer än vanlig mat... vi äter julbord hos svärmor i år. Hem köper vi bara lite skinka och lax.

• thesecret
    Odessa skrev 2007-12-10 14:11:39 följande:
    Ja..vi brukar försöka handla i en någorlunda prismässigt bra affär. Grejen är det att det är så MYCKET som ska handlas, allt kostar ju.. Har börjat med en preliminär lista och det ser ut såhär än så länge (fyller på lite varje dag):Storpack äggSenap, en till griljering, en till skinkanStröbrödsmörgräddepotatisbrysselkåltomat, gurka, sallad, morot, purjolök, lökmjölkrödbetssallad2 burkar svart kaviarräkorjulskinka (en STOR eller två mindre)kalkonrenskav/torkat renköttSyltaköttbullarprinskorv, 2 kggravad lax, 2 förpackningarvarmrökt laxvarmrökt fårfiol6 * julmustglöggglöggmixpepparkakorädelost, några sorterostfinska lådor (alla finns inte att köpa, göra själv?)leverpastejfinsk korvrödbetorskivad gurka2 burkar sill?julgodischokladkaffemjuk pepparkakaBlir alltid mycket mer när man väl är inne i affären.. Det trevliga är ju alla rester, jag är duktig på att hushålla- strimlar och fryser in osv så vi har mat läääääänge. *längtar*
    mjuk pepparkaka och pepparkakor bakar man väl själv?
    fast iofs 10kr/st är ju inte mycket att bråka om, så köp du det i godan ro. god jul!
  • thesecret
    Odessa skrev 2007-12-10 14:11:39 följande:
    Ja..vi brukar försöka handla i en någorlunda prismässigt bra affär. Grejen är det att det är så MYCKET som ska handlas, allt kostar ju.. Har börjat med en preliminär lista och det ser ut såhär än så länge (fyller på lite varje dag):Storpack äggSenap, en till griljering, en till skinkanStröbrödsmörgräddepotatisbrysselkåltomat, gurka, sallad, morot, purjolök, lökmjölkrödbetssallad2 burkar svart kaviarräkorjulskinka (en STOR eller två mindre)kalkonrenskav/torkat renköttSyltaköttbullarprinskorv, 2 kggravad lax, 2 förpackningarvarmrökt laxvarmrökt fårfiol6 * julmustglöggglöggmixpepparkakorädelost, några sorterostfinska lådor (alla finns inte att köpa, göra själv?)leverpastejfinsk korvrödbetorskivad gurka2 burkar sill?julgodischokladkaffemjuk pepparkakaBlir alltid mycket mer när man väl är inne i affären.. Det trevliga är ju alla rester, jag är duktig på att hushålla- strimlar och fryser in osv så vi har mat läääääänge. *längtar*
    i din lista hittade jag 12st saker som vi inte har på vårat julbord kanske det är därför det skiljer så mycket i pris mellan våra julbord.
  • Odessa

Ja, det är det nog. Nåja, då blir det bara mer rester- mer att äta under längre tid. *s*

Jag är gravid i vecka 37 så jag gör så lite som möjligt också, allt är färdiglagat och det kostar ju mer. Men, jag tycker vi kan unna oss det, maten ÄR superviktig och jag ser fram emot att _frossa_! Har haft svårt att äta under graviditeten men matlusten verkar öka ju närmare julen vi kommer.. Bebisen beräknas komma ungefär samtidigt som julskinkan tar slut. *s*

thesecret skrev 2007-12-10 20:07:04 följande:
    i din lista hittade jag 12st saker som vi inte har på vårat julbord kanske det är därför det skiljer så mycket i pris mellan våra julbord.
Svar på tråden vad kommer eran julmat kosta?