• fantasy

Hästmänniskor se hit, ang foder..

jag har ett problem, jag vet inte vad och hur mycket jag skall ge till min unghäst (blir två år.)
    Han är mager,man ser revbenen tydligt, har även buk.
    Avmaskad med ivomec men skall nu avmaskas med axilur.
    Har fått bvitamin spruta av vet, samt någon annan vitaminolja?
    Han står nu på fri tillgång på hö, jättefint grönt hö.
    ett kg kornkross på morgonen
    ett kg kraft grov på kvällen samt två dl betfor(torr mängd)
    fri tillgång på salt.

Jag har haft honom i en månad, han har lagt på sig (lite) samt vuxit på höjden, men är fortfarande alldeles på tok för mager.
    Jag vet inte vad jag skall göra, han har heller inte sån där jätteaptit på kraftfoder, så det är svårt att få i han så mycket mer..
    Har ni några tips och ideer?

Jag testade att blanda olja i maten ikväll (majsolja 1 dl) men han åt inte lika bra av fodret då.. jag vet inte ens om han ätit upp det eftersom jag for hem, får väl se i morgon..

• Svar på tråden Hästmänniskor se hit, ang foder..
  • FirstTime

Du skriver inte vad det är för häst men allmänt tycker jag att foderstaten låter helt ok för en unghäst man vill runda på. Är det föresten någon anledning till att han får krossat korn? Försvinner ju en del näring när man krossar maten. Det kan ta lite tid att få hull på dom så om du bara haft honom en månad så märker du nog inte så mkt resultat. Om han fortätter vara mager trots denna foderstat och avmaskning bör du nog ta upp en veterinär för att utesluta medecinska fel. Lycka till!

• Pallas

Har du analys på höet? Annars är det det första du bör skaffa tycker jag. Utan en analys kan det bli hur fel som helst. Det utseende du beskriver är typiskt för proteinbrist, men det är inte så himla bra att laborera med för mycket protein till unghästar utan det bästa är om man kan ge ett hö med högt värde av smältbart råprotein.

• Lillstrumpa79

En av mina är oxå svår att hålla hull på.. Jag ger Krafft sport då det är mer fett i det, han får ca en liter betfor (torr mängd) per dag & ½ dl linfröolja. Linfrö är jättebra för hästmagar!! De blir oxå superfina i pälsen.
    Något som funkade bra på min första häst var svarthavre, men hon blev även rysligt pigg..
    Sen kan det ju vara så med unghästar att de växer så fort på höjden att bredden inte riktigt hinner med. Snart kan han ju beta gröngräs oxå, då växer nog omfånget..
    Lycka till!

• fantasy

Det är en halvblodskorsning uppskattar att mkh kommer att sluta på strax under 160cm, är 147cm just nu.
    Att jag ger kornet krossat beror enbart på att korn måste ges krossat just för att det har en så hård kärna att hästarna inte kan mala sönder den själv, och ioch med det så får dom inte i sig näringen..
    Har aldrig hört att någon ger sin häst helt korn? det går väl rakt igenom?

• fantasy

nej jag har ingen analys på höet, men jag vet att det är ett bra hö, för det skördas av stallet, samt att det är grönt och fint samt mycke blad.
    Han har ju som sagt fri tillgång på detta hö, så det känns som onödigt att göra en analys på höet då jag ändå inte hade tänkt begränsa det till honom.. eller?
    Vad kostar en analys, och hur lång tid tar det för att få svar?

Sen en annan sak, jag har hört att om en unghäst har proteinbrist, och man släpper den på bete så kan det bli fel, stämmer detta och vad är det då som blir fel?
    Jag har ju bokat in honom på ett hingstbete om en dryg månad, trodde ju att detta skulle vara det absolut bästa för honom i syfte att göda upp honom men har jag fel på den punkten?

• FirstTime

stämmer att korn inte ska krossas, tänkte krossad havre som min kuse står på :) mjölk i brösten - gröt i hjärnan

• FirstTime

ska krossas skulle det ju stå, Haha!

• fantasy

FirstTime: tihi känner igen det där

Lillstrumpa79: Vart köper du linfröoljan? En liter torr betfor är inte det lite mycket? trodde inte att man skulle ge mer än 0,3 liter per dag? Jag kanske missuppfattat det?

• Lillstrumpa79

Linfröolja kan beställas hos de flesta foderhandlare.
    Har aldrig hört om dn begränsningen på betfor... Har jobbat i flera större tävlingsstall där hästarna fått bra mycket mer än så.. Vågar inte säga vad som är rätt där.

• bumbi wilmas mamma

Höet kan ha dåligt proteinvärde även om det är grönt och fint.Så en analys är att rekomendera,så du vet hur mycket du ska tillsätta genom kraftfodret.

• Filipsmamma

Tycker det låter som om du ska avmaska med en gång i bland behövs två doser efter varann för att det ska rensa.

Bukig häst brukar vara mask..

• Pallas

Filipsmamma: Inte avmaska i onödan med tanke på risken för resistens. Bätre göra ett träckprov om man misstänker mask isåfall.

fantasy: Här kan du läsa om höanalys och varför man bör göra en sån även om höet ser fint ut när man tittar på det (du bör även kunna hitta pris där har jag för mig): www.freefarm.se/analys/text.html

• fantasy

jag har skickat efter analysemballage nu, det skulle vara framma imorgon, men vet ni hur lång tid det tar innan man får svaret ifall jag skickar analysen i morgon eller nästa dag?

• fantasy

vad kostar ett träckprov? tar man det till veterinären eller?

• Spirit

Att man ger mycket betfor i tävlingsstall beror bla på att det innehåller mycket socker somsnabbt kan omvandlas till energi, dessutom har det mycket fibrer och håller magen i trim.

Men eftersom din unghäst har svårt att få hull och dessutom inte har någon stor aptit skulle jag föreslå att du ger honom lucernpellets. Det innehåller mycket smältbart råprotein utan att du behöver ge stor mängd (börja med ett par dl och öka efterhand).

Det kan ju dessutom vara ett bra komplement om höet visar dåliga värden!

• Belladonna

Du kanske kunde pröva lusern. Det innehåller mycket råprotein och är bra att ge till hästar som behöver musklas och få hull. Blanda med t.ex. havre och ge tillskott i form av mineraler.

• Belladonna

Oj, såg att spirit redan gett förslaget

• MATMONSTRET

Min första häst hade väldigt svårt att lägga på hull. Dels var han väldigt nervös av sig och så behövde han mkt motion. Min veteriär gav rådet att ge honom soja och lusern! De funkade jättebra!! Man fick inte ge mer än MAX. 1liter soja om da'n. De e nått jag kan rekomendera annars kan du prova ge Fibergi! De är ett foder som hästar brukar älska...

Svar på tråden Hästmänniskor se hit, ang foder..