• Champagne

Pepparkakshus- råd som inte medföljer!

Imorse när jag klev upp kände jag att tiden var inne för att göra ett pepparkakshus. En färdig byggsats hade inhandlats igår och när barnen sov/tittade på tv så skulle jag lyssna på julmusik, tända ljus och göra ett fantastiskt pepparkakshus a la Bree i Desperate Housewives.

Det började inte bra. Mamma ringde precis när sockret var färdigsmält i stekpannan. -Kan du göra det med en hand, frågade hon. -Nä, sa jag, men jag är ju så illa tvungen. Då lade hon på luren. Jag kände mig mer som Susan än som Bree just nu.
    ka
    Jag brände mig, bitarna klistrade inte ihop, jag tappade bitarna i sockret, brände mig igen när jag försökte peta upp dem. Till slut hade jag ett hus som säckat ihop på mitten. Då upptäcker jag att den ena delen på skorstenen hade hamnat med fel sida utåt. Det är en stor glipa i taket.

Nåväl, över till kristyren. Praktiskt med tub tänkte jag glatt och klämde till.  Då upptäcker jag att min kompis som klippt bort toppen på tuberna igår hade klippt av för mycket, så istället för en fin spritssträng kommer det ut en vit seg klump och landar på taket. Jag fick ta en vanlig plastpåse och trycka i kristyren och sen spritsa med den. Det blev kladdigt, kristyr och smält socker finns nu på allting i köket. Då går toppen på ena tuben sönder. Skrikandes

Här kommer råden som inte medföljer i förpackningen. Observera att bilden på förpackningen aldrig överenstämmer med verkligheten. Det finns photoshop.
    1. Se till att inga barn är i närheten.
    2. Skaffa handskar som tål värme.
    3. Använd klister, det är inte varmt.
    4. Svara INTE i telefon under tiden.
    5. Köp inte kristyr, köp färgat lim.
    6. Ät upp godiset och kasta huset till fåglarna.

Här är mitt resultat.

• Svar på tråden Pepparkakshus- råd som inte medföljer!
  • Lorelei

Versan - är du konditor eller? Jag blir alldeles nervös av dina tårtor! *asg* Jag som var så stolt över vår blåbärstårta i form av en 1a till sonen Får man hyra in dig till nästa dop kanske?

• memlan

äggvita, florsocker och lite ättika el. citron(inte lika bra)
    hur mycket står på florsockerpaketet el. i en kokbok
    Vispa med elvisp, det blir mycket bättre!

• Champagne

Jag ska nog köpa ett färdigt nästa år   Det är nog enklast så.

• ASHE

haha mitt och svägerskans pepparkakshus såg MYCKET värre ut än så kan jag säga... Tror det är samma byggsats också.
    Det där var ju inte så illa...

• Ex ungue leonem

Ursäkta mig men jag kan inte låta bli attGladSkrattande

På klon känner man lejonet
  • Champagne
    ASHE skrev 2007-12-11 10:22:01 följande:
    haha mitt och svägerskans pepparkakshus såg MYCKET värre ut än så kan jag säga... Tror det är samma byggsats också. Det där var ju inte så illa...
    Det var väldigt väldigt snällt sagt
  • Lorelei

Jag har inte vågat mig på något i år. Eller förra året heller för den delen Men pappa min är en rackare på att bygga pepparkakshus så nästa jul ska vi ha byggverkstad hemma hos mormor och morfar är det planerat.

Har alltid varit lite märkligt rädd för det smälta sockret, kanske för att jag bränt mig mer än en gång.

• Ex ungue leonem

Limpistol till hopfogningen,egengjord kristyr(inte lika rinnande)

På klon känner man lejonet
  • Champagne
    Ex ungue leonem skrev 2007-12-11 10:27:18 följande:
    Limpistol till hopfogningen,egengjord kristyr(inte lika rinnande)
    Kanske ska prova det. Jag har en byggsats till
  • StellaMom
    versan skrev 2007-12-11 10:11:23 följande:
    Det var ju bra som först försök Och sen kan jag lämna lite tips:1) köp två färdiga pepparkakshus.vill du ha roligare fönster så använd en fil (som man använder till trä) Och runda fönster får man genom att använda en äppelskruttborttagare.gör en egen kristyr istället för köpes då kan du få den hårdare. 2) spritsa alla delar med kristyr när dom ligger plant ner -Låt sedan torka. 3)montera sedan ihop delarna med smältlim (varmlimspistol)Du kan foga ihop delarna på ett kick. 4)Dölj alla fula fogar med salta pinnar & mera kristyr. Och då kan det se ut så här!Och mera bilder på pepparkashus finns i mitt galleri.Vill du ha flera tips så fråga på. Och svara i telefon medans man pysslar går jätte bra då.men akta fingrarna för smältlim är skitvarmt också.Och sen får man kasta det för smältlim är nog ingen höjdare att äta.
    Skit pommes frites vilket snyggt hus!!!!!!!!Glad
Svar på tråden Pepparkakshus- råd som inte medföljer!