Pepparkakshus- råd som inte medföljer!
Imorse när jag klev upp kände jag att tiden var inne för att göra ett pepparkakshus. En färdig byggsats hade inhandlats igår och när barnen sov/tittade på tv så skulle jag lyssna på julmusik, tända ljus och göra ett fantastiskt pepparkakshus a la Bree i Desperate Housewives.
Det började inte bra. Mamma ringde precis när sockret var färdigsmält i stekpannan. -Kan du göra det med en hand, frågade hon. -Nä, sa jag, men jag är ju så illa tvungen. Då lade hon på luren. Jag kände mig mer som Susan än som Bree just nu.
ka
Jag brände mig, bitarna klistrade inte ihop, jag tappade bitarna i sockret, brände mig igen när jag försökte peta upp dem. Till slut hade jag ett hus som säckat ihop på mitten. Då upptäcker jag att den ena delen på skorstenen hade hamnat med fel sida utåt. Det är en stor glipa i taket.
Nåväl, över till kristyren. Praktiskt med tub tänkte jag glatt och klämde till. Då upptäcker jag att min kompis som klippt bort toppen på tuberna igår hade klippt av för mycket, så istället för en fin spritssträng kommer det ut en vit seg klump och landar på taket. Jag fick ta en vanlig plastpåse och trycka i kristyren och sen spritsa med den. Det blev kladdigt, kristyr och smält socker finns nu på allting i köket. Då går toppen på ena tuben sönder.
Här kommer råden som inte medföljer i förpackningen. Observera att bilden på förpackningen aldrig överenstämmer med verkligheten. Det finns photoshop.
1. Se till att inga barn är i närheten.
2. Skaffa handskar som tål värme.
3. Använd klister, det är inte varmt.
4. Svara INTE i telefon under tiden.
5. Köp inte kristyr, köp färgat lim.
6. Ät upp godiset och kasta huset till fåglarna.
Här är mitt resultat.