• camas

smälta socker?

jag och min son ska fixa pepparkakshuset idag och då ska man ju smälta socker...

kan man smälta i en teflonpanna eller måste det vara i en gjutjärnspanna?

om det måste det... kan man då smälta i en pannkakspanna i gjutjärn?

kanterna är ju låga men det går kanse bra endå eller?

Filip 4170g. 041227 och BF 080319
  • Svar på tråden smälta socker?
  • MaddeMamman

ingen teflon- minst 2 cm kant tycker jag. det som blir kvar ska svalna i pannan och när det är kallt sättas i vatten så smälter det,

Tandkräm på min spegel.
  • korven72

Jag hade tagit teflonpannan, det fastnar inte lika lätt i den =)

• MaddeMamman

tänk på att du kommer upp i mycket hög temp så sonen inte bränner sig, mina barn (7, 9 år) fick sitta på soffan och titta å när jag gjorde det.

Tandkräm på min spegel.
  • Sofie75

Jag kör alltid i teflonpannan och sköljer ur med HETT vatten sen.
    Går hur bra som helst.

• camas

men man förstör inte teflonpannan då?

• MaddeMamman
    svart tulpan skrev 2007-12-11 14:51:22 följande:
    Jag hade tagit teflonpannan, det fastnar inte lika lätt i den =)
    Det är stor risk att den förstörs
    Tandkräm på min spegel.
  • AnneSophie
    camas skrev 2007-12-11 14:49:05 följande:
    jag och min son ska fixa pepparkakshuset idag och då ska man ju smälta socker...kan man smälta i en teflonpanna eller måste det vara i en gjutjärnspanna?om det måste det... kan man då smälta i en pannkakspanna i gjutjärn? kanterna är ju låga men det går kanse bra endå eller?
    Jag tipsar om: www.familjeliv.se/Forum-5-98/m27789293.html
    Och i synnerhet råd 1 som står i TS i den tråden.
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • camas
    MaddeMamman skrev 2007-12-11 14:52:19 följande:
    tänk på att du kommer upp i mycket hög temp så sonen inte bränner sig, mina barn (7, 9 år) fick sitta på soffan och titta å när jag gjorde det.
    självklart så får sonen absolut INTE hålla på med sockret!

Det blir ju så jävla hett... till och med jag drar mig för att "limma" ihop huset...
  • korven72

Min teflonpanna förstördes inte senast igår.

• vanilla

Ta du pannkakspannan. Och dekorera med kristyren, samt låt det torka minst en timme _innan_ du sätter ihop huset! (gjorde inte ts i den länkade tråden ovan.

Tänk på att sockret stelnar snabbt när det väl kommit ifrån värmen så planera noga ihopsättnings-ordningen innan du börjar. Det _går_ att sätta ihop med kristyr om man inte vill använda smält socker, men det tar längre tid och har sina egna "faror", dock ingen bränn-risk

Svar på tråden smälta socker?