Adoptera sitt bonusbarn?
Hej!
Jag undrar om det finns någon som har adopterat sitt bonusbarn då den andre föräldern inte finns där?
Hur går det till?
Vad är det som krävs?
Finns det stora kostnader med i bilden?
Hej!
Jag undrar om det finns någon som har adopterat sitt bonusbarn då den andre föräldern inte finns där?
Hur går det till?
Vad är det som krävs?
Finns det stora kostnader med i bilden?
Är också nyfiken...puffar på lite!
Tror inte att det är stora kostnader i alla fall. Vet inte så mycket om saken, men det är väl vid utomlandsadoptioner det blir dyrt?
Alltså vill du adoptera din sambo/mans barn? Jag lyfter på hatten isåfall! Låter som att du tycker om barnet isåfall och då är det ju bra!
Kanske ni skulle ta kontakt med socialen.
en undrarn bara: Varför finns inte bioföräldern? Beror det på ointresse eller andra orsaker?
Har för mig att för att en adoption av detta slaget skall vara genomförbar så skall bioföräldern vara med på det.
Lycka till!
Jag hade ringt soc och fråga till att börja med. Kan itne vara några sotra summor pengar det kostar, jag menad vart skulle de pengarna gå till i så fall. Kansek en avgift för pappersarbetet typ.
Bioföräldrern måste gå med på det.
Lycka till, det låter som en väldigt bra idé!
kram
Min kusin är adopterad av sin mammas man. Den biologiska pappan fick skriva på att han avsade sig faderskapet. Tror inte att det kostar något mer än ev. namnbyte
Ta kontakt med familjeenheten på socialen
Tack alla!
Det handlar om att min sambo skulle adoptera min son då hans pappa hållit sig undan länge nu...
Förstår att bio måste gå med på det?
Den andra biologiska föräldern måste godkänna om h*n är i livet och inte lider av sådan sjukdom att han inte kan förstå/ta ställning. Är barnet över 12 måste det själv samtycka.
Sambon ska godkännas som adoptivförälder (men det ska mycket till för att du ska underkännas om han är hyfsat skötsam och redan lever tillsammans med barnet). Växeln i din kommun ska kunna hänvisa dig till den enhet på socialförvaltningen som håller i sådana prövningar hos er. Kostnaderna kan inte röra sig om några högre summor, lite administrativa avgifter.
De höga kostnaderna vid utlandsadoptioner beror mest på att nästan alla länder vill att adoptivföräldrarna ska komma dit och vistas i samband med adoptionen; även där finns administrativa avgifter etc men resor och boende är större kostnader.
Vad jag funderar på är att han är din sambo. Möjligen (vill inte uttala mig tvärsäkert) kommer man att vilja att ni är gifta. Sådana krav ställs vid utlandsadoptioner.
Min dotters ena kusin är adopterad av hennes plastpappa.
Så hon är inte biologiskt hennes kusin men hon är ju av samma familj nu.
Hennes pappa har aldrig ens träffat henne och hennes två nya syskon har hennes plastpappa som biologisk pappa, så det var ju bra gjort att adoptera henne.
Jätte bra om han vill adoptera barnet ditt!!!! Hoppas att det kommer att gå bra! Bättre för din son att vara adopterad än att ha en pappa som ändå inte finns där. Dock måste du kolla med biopappan att det är ok så att han kan ge sitt medgivande. Vi får hoppas att han gör det!
Hej.. du tar kontakt med tingsrätten där du bor.. Du får då ett brev hem att fylla i alla uppgifter. det kostar 500 kr,när du betallt in det handlägger de ditt ärende..
Det är svårt att få det att gå igenom,eftersom den biologiska pappan måste säga sitt i det hella..
Lycka till..