Är det farligt att dricka mycket coca-cola?
Jag har hört att det kan vara skadligt för barnet? Vad händer med barnet då om man dricker mycket coca-cola?
Jag har hört att det kan vara skadligt för barnet? Vad händer med barnet då om man dricker mycket coca-cola?
Mest troligt så får barnet ett ganska högt blodsocker och växer lite mer än nödvändigt.
det innehåller koffein samma som kaffe och därför bör man inte dricka för mykt, men jag tror inte så himla mykt händer om du ruckit cocacola under grav...min väninna pimpla pepsi hela grav
Är det inte för mycket koffein isåfall som inte är bra? Socker är ju inte heller vidare sunt, särskillt inte när du är gravid då du kan få graviditetsdiabetes.
Om man börjar fokusera på dig så är du förmodligen beroende av cola och skulle få ont i huvudet och bli rastlös om du inte fick i dig koffeinet. Dessutom innehåller cola galet massa socker som kan leda till graviditetsdiabetes - skadligt både för dig och barn.
Om du själv får biverkningar av att inte dricka cola så kan du ju tänka dig att barnet också får ett beroende av koffeinet då det mesta du intar går direkt till barnet.
Likadant med redbull och andra energidrycker - de innhåller dock ännu mer skit och är ännu värre
mykt koffein och mykt socker är ju inte bra men det är som med allt, för mykt är inte bra
Har för mig att två liter cola motsvarar tre koppar kaffe (har dock inte länken) men det är ju aldrig nyttigt att dricka så mycket läsk, gravid som icke-gravid
Anonym (hmm) skrev 2007-12-12 11:13:59 följande:
Läste någonstans att det är lika mycket koffein i 1,5-2 liter cola som i 3 koppar kaffe. Har också läst att man rekommenderar max 3 koppar kaffe per dag när man är gravid.
Så, pimpla på du om du känner att du "måste".
För övrigt har väl alla de som skrivit ovan rätt i att för mycket socker är aldrig bra. Byter du ut colan mot cola light tror jag dock det är sämre både för barnet och dig.
Lycka till med graviditet och barn!!!
Och en 33 Cl burk med cola innehåller 11 (!!) sockerbitar, galet och helt i onödan, dessutom reagerar kroppen annorlunda på att få i sig så mycket socker i flytande form jämfört med att få det i fast form, det ökar insulinproduktionen ännu mer än om du hade satt i dig samma mängd socker i form av godis exempelvis.
Känner en som drack extremt mycket coca cola under graviditeten (4liter/dagen) och hennes barn var väldigt litet till att börja med för tydligen så fick fostret i sig mer socker än riktig näring då... Det var i alla fall vad hon sa att hennes BM sa