• Pilllis

såriga bröst

hej
    har en fråga här hoppas någon kan ge mig något bra tips
    jag har fått jätte djupa sår på bröstvårtorna av amningen.
    minlille har sugit sönder mig rejält o jag vet inte hur jag skall kunna få detta att läka.
    har nu i två veckor försökt me bröstmjölk o lufta bvc sa till mig att köpa en amnings nap o den använder jag men det gör lika grymt ont i allafall det är inte mycke smärta den bedövar.
    har även testat me bröstvårts salvan och en annan salva från apoteket för såriga bröst.
    min moster förslog citron för det hade hjälpt henne det gör grymt svin ont men hjälper inget.
    cylokain salvan som skall bedöva bedövar inte häller..
    vad skall man göra?
    det gör så ont att jag knappt kan andas när jag ammar.

• Svar på tråden såriga bröst
  • Åsa

klumpen: Hoppas du får bra hjälp av Amningshjälpen. Tror inte att de har egen läkare (ni som fått hjälp av dem vet kanske?) för som jag har förstått bygger det på frivilligverksamhet. Men inget hindrar ju att du träffar läkare också. Just amningen är ju inte läkarna så hemma på. Den jag träffade i samband med en mjölkstockning kollade med ultraljud så jag inte hade någon varbildning och lät ta odling för svamp men själva amningstekniken kunde han ju inte säga mycket om, vilket han själv sade.

• Pallas

linduspindus: inte snäckor om det är svamp, det förvärra hela alltet tyvärr.

• Happy baby

Förstår verkligen ditt problem! Jag har också problem med ömma bröstvårtor och tycker inte att de råd jag fått av Amningshjälpen o BVC hjälper. Hon ligger rätt, suger rätt, jag luftar, smörjer, låter henne inte ligga för länge o suga o s v. Ändå gör det ont och detta leder till att jag fått mjölkstockning flera ggr.

Nu smörjer jag med en salva från Minimundus (PureLan) och tycker att den är lite bättre än apotekets. Se på www. minimundus.se. Fick idag ett recept på ett nässpray som gör att mjölken rinner till och redan finns i bröstet när barnet börjar suga. På så sätt behöver barnet inte suga så hårt och slita lika mycket på bröstvårtorna. Kolla med BVC om du kanske kan få ett sådant recept. Själv skall jag kolla in de där snäckorna! Lycka till!

• LyNxQ

Mammas väninna sa att hon fick rådet att ta på pressad citron, det sved som bara f*n, men läkte snabbt!!

• LyNxQ

oj, sorry, jag läste inte att du redan fått det rådet... lycka till iallafall!
    Det enda som hjälper långvarigt är väl att se till att bebisen får rätt tag (lättare sagt än gjort) och lufta bröstvårtorna mycket!
    Det finns amningsinlägg i en vit-rosa förpackning (kommer inte ihåg vad de heter.. men de är ganska dyra) de fastnar inte i såren lika mycket som ex natusaninläggen.

• Cinnamon

Hur går det för dej TS? Har du fått bra hjälp?

• Pilllis

hej jag va på bb hemvård i dag träffa en jätte gullig bm som har hand om amnings delen.
    jag har svamp och en infektion så jag blev hemskickad me en pump får inte amma innan såren är läkta utan jag måste pumpa ut *muttrar*
    fick näs sprayet som skall få mjölken att rinna till men bm sa att den troligen inte skulle hjälpa. lilleman fick medicin som jag skulle pänsla i munnen på honnom mot svamp själv fick jag kapslar och kräm.
    bm sa att jag inte skulle använda mig av amnings nappen efter som såren sitter så dumt o det bara förvärrar.
    fick två vanliga snäckor som jag skulle koka o ha på bröstvårtorna för att det skulle vara lufftigt.
    känns lite lessamt att behöva ge på flaska även om det e mjölken .jag vill ju amma..
    föresten e det någon som vat vart man kan köpa amnings in läggen som har en sådan dära speciel kupa för att lufta brösten (typ plastnäts kupan) fanns på apoteket förut men inte längre..

tack för alla råd
    kramas

• Happy baby

Jag köpte en sådan luftare på apoteket häromdagen.

• Pilllis

är det ensådan me bröstvärmare/inlägg eller e det en sådan som ser ut som den där amnings uppsammlaren fast me massa hål i?

• kixan

Vårtluftaren ska finnas på apoteket, finns den inte på just ditt så fråga efter den, dom kanske har den på lager eller om den finns på något annat apotek i stan. Varför skulle du inte få amma medans du behandlar er förresten? Och slutligen ett tips, ge hellre med drickskål (finns på apoteket) än med flaska, dp är det mycket mindre risk att amningen störs även om du inte kan amma på några dagar. Tänk även på att tvätta allt som kommer i kontakt med brösten i minst 60 grader för att svampen ska dö.

• Jozebelle

Vad bra att du fått hjälp då läker det snabbt det gjorde det för mej och det är ju bara tillfälligt som du pumpar ut, snart kan du amma igen!

Ang Xylocainsalvan hade jag den precis när jag fått mitt andra barn och det var räddning för att jag skulle orka fortsaätta amma, kunde sluta med den efter 3-4 dagar så det är bara en tillfällig hjälp! Men det kan vara skönt när det gör jätteont så man inte spänner sej och inte mjölken rinner till!

• Jozebelle

Skickar en styrkekram!!!!

• Pilllis

kixan:
    jag får inte amma eftersom såret sitter precis mellan vårta o vårtgården o e jätte svårläkt tydligen.. ammar jag så river han upp sårskorpan hela tiden pumpningen skulle inte göra det..
    min lillprins tar både bröst o flaska.. har gett vatten i flaskan massvis me ggr o han tar bröstet lika bra efetråt. men tack för tipset.
    har kollat på två apotek här i stan men ingen av dom har bröstluftaren (jo den som ser ut som mjölkuppsamlaren fast me massa hål i) det är tydligen ingen lager vara här i jkpg.

kollade precis på bisedeln till medicinen jag fick står att man inte skall använda det när man ammar.. va fasen skrev läkaren ut den medicinen för då?
    *suckar*
    någon som vet hurmycke en enmånader bebis skall äta jag får bara ut 70 ml.

tack jozebell
    hoppas verkligen att jag snart kan börja amma igen
    kram

• kixan

Klumpen: Hmm, ofta är det ju så att pumpen sliter mer på såren, har man sår och bebisen har rätt tag så ska dom inte påverkas, men nu vet jag ju inte hur det ser ut för dig, funkar det bra att pumpa så gör det. Gå till (eller ring) apoteket och be dom ta hem luftaren åt dig, det ska dom kunna göra, annars kanske du själv kan ta kontakt med något annat apotek och be dom skicka hem den till dig?
    Vad är det för medicin du har fått? Ofta är det ju så att det står att den inte ska användas under amning, men har man fått den föreskriven av läkare brukar det vara okej iaf. Många mediciner finns listade på www.janusinfo.org, där brukar det stå mer utförligt om påverkan vid amning.

• Helene OSV

En liten fråga bara: (jag har inte läst alla inlägg)
    Om han nu tar både bröst och flaska, hur kommer det då sig att du har fått sår?
    Du ser inget samband mellan såren och att du gett flaska "massvis me ggr".

• Happy baby

Jag köpte den som ser ut som en amningsuppsamalre fast med en massa hål i.

• Pilllis

Helene o Olivia

nej han suger rätt på mig det har inte me flaskan att göra..
    det är en svamp infektion o bakterie infektion som har orsakat såren

Svar på tråden såriga bröst