• malans

Ds och benmärgsprov

Hej!
    Nu ska ni få höra,,,

I söndags kväll lades Astrid in på barn i Gävle för att operera sina halsmandlar på mån. morgon. Det upptäcktes då att Astrids hb och blodplättar var väldigt låga och jag informerades om att de misstänkte ALL (akut lymfatisk leukemi).Pappan ringdes ner till sjukhuset(han var hemma med storasyster) och tillsammans gick vi igenom alla tänkbara scenarion som kunde tänkas uppstå. Vidriga timmar som ni förstår.

Efter några timmar får vi veta att de vita blodkropparna ser bra ut,normala värden. Då blåstes ALL av och vi fattade ingenting. Beslöt oss för att åka hem och landa lite.
    På morgonen därefter åkte vi tillbaka för nya provtagningar och hennes hb och plättar var fortfarande mkt låga, vi fick då besked om att vi måste åka till Uppsala/Barnonokologen för att ta ett benmärgsprov.

Vi åkte dit i tisdags och MASSOR av prover och lungröntgen och ultraljud på magen gjordes. Nu till det konstiga,,,
    Astrids benmärg ser onormal ut fast hon mår bra. Hon borde inte må så bra som hon gör med tanke på hennes värden. Det gick iallafall att utesluta ALL helt med benmärgsresultatet, vlket känns jätteskönt såklart.

Men något är galet med benmärgen, eftersom den inte producerar så mkt blod/blodplättar som den bör. Överläkaren på Barnonken sa att hon sett att ds-barns benmärg kan spöka just i småbarnsåldern och att det kan bero på virus eller att benmärgen "deppar". En bit av benmärgsprovet skall skickas till Danmark för en genetik analys, något som ger en direkt diagnos på benmärgen. MEN det tar upp till två veckor att få svar,,,,,

Så nu vill jag alltså veta om det är nån härute som varit med om eller hört något liknande,,,?
    Skulle vara så skönt isåfall.
    Astrid, hon är såklart den som är minst påverkad av alltihop(!)
    Hon mår jättebra och är så pigg och välmående som det står på läkarintyget vi fick med oss hem till Gävle

Det blev lite långt, hoppas ni orkar läsa!
    Kram Malin

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-13 17:49:45:
    Mer info från Uppsala,
    Överläkaren ringde nyss och berättade att Astrids benmärg hade 15% omogna celler och i "normala" fall ska det ligga runt 5%. Barn som insjuknar i leukemi har ofta uppåt 80% omogna celler i benmärgen och då är de barnen såklart mkt påverkade. Så nästa vecka ska vi åka till Uppsala och träffa läkaren för att "knyta ihop" lite granna inför hur vi ska följa upp detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-20 09:23:01:
    Idag, 20 december,,,,,
    Jag ber er alla downsmammor och alla andra också förståss att hålla tummarna för min lilla röda idag!
    Vi åker strax till Uppsala för att ta nya prover samt få information om hur den närmsta tiden kommer te sig för oss/henne.

Jag själv ser ut som Alice Cooper, svart under ögonen och mår illa av oro
    Fasen vad jag önskar att denna dag går snabbt,,,,
    Kram till er alla,Malin

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-25 13:22:48:
    God fortsättning alla downsmammor och ungar, här följer några rader om senaste provtagningen:
    Astrid har kickat igång sin egen produktion av trombocyter om än lite,,,Från 16 till 24! Gissa lyckan
    Blodvärdet hade dock sjunkit från 81 till 72 men det kan bero på hennes "sjuka", hon har haft feber och snuva + hosta i en vecka nu. Så jag hoppas det är det. Hennes vita låg på 4,9 så det är ju också jättebra.
    Vi behövde verkligen detta och jag hoppas att det fortsätter så här nu. Ny provtagning på torsdag, så håll tummen ni som har tid

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 20:07:47:
    Hej!
    Tråkiga och tunga besked från Gävle.
    Fick samtal från Uppsala idag och Danmarks benmärgs-provssvar visar en utvecklad AML, en av huvudtyperna av leukemi.
    Vi åker till Uppsala måndag morgon och en behandling ska startas. Är livrädd just nu,,,,
    Får se om jag orkar skriva nått här under våren, men nu vet ni i såfall vart jag tagit vägen
    Tack alla som följt oss,,,
    Kram Malin och ljuvliga oförstående Astrid!

• Svar på tråden Ds och benmärgsprov
  • fru vanheden

Hej Malin!
    Vi var med om precis samma sak med Melvin..
    Vi fick ta blodprov lääänge för att se att det sen tillslut ökade....Vi var skräckslagna när de först pratade om leukumi..
    Som jag har förstått det så tog det längre tid för honom att prodecera egna blodplättar..Vet att det var riktigt lågt på honom...kanske en del barn tar längre tid på sej bara?
    Men de tog aldrig något benmärgsprov på Melvin utan de höll han under uppsikt, gav honom blod och tog blodprov under 6 månaders tid med jämna mellanrum...De menade sen att han var så frisk och andra värden var bra för att det skulle vara någon akut fara så de slutade då misstänka leukumi...
    Men va skönt att hon mår bra nu och jag hoppas att ni får det lugnt och bra över jul...Men jobbigt ändå att vänta på provsvaren..
    //Kram Mia

dsmammor rules
  • Röda

Kan inte hjälpa till och har inte hört talas om det du beskriver. Men herregud vilka dagar ni måste ha haft nu!

Skönt att Astrid är pigg och glad ändå.

• malans

Men tack snälla för svar Mia!
    På nått sätt känns det skönt att veta att fler har varit med om samma sak, konstigt men det ger ju nån slags trygghet eller vad det nu är.
    Dom ska ju också hålla koll på Astrid nu och förhoppningsvis slipper de ta mer benmärg,,,,inge vidare att behöva söva dem ju.

Här i gävle var doktorerna mer coola men i Uppsala drog cirkusen igång skulle man kunna säga, vilket jäkla pådrag det blev När man behöver hjälp så får man det med råge!

Här kommer en kram Mia,,,fånga den

• Lefo

ITP (Idiopatisk Trombocytopen Purpura) har Linnéa haft.
    Hon fick "fräknar" alltså blodutgjutelser över hela kroppen sen fick hon ett jätte blåmärke på armen och sen en stor blodblås i munnen och då åkte vi in till akuten och hon hade 7 % och normalt skulle vara mellan 150 - 400 så vi blev inlagda på en gång på SöS (Sth). Nästa dag var det taxi till Astrid Lindgrens barnsjukhus där åter en dag efter gjordes benmärgsprov.
    En av mina hemskaste upplevelser i livet måste jag säga. När svaret kom att det "bara" var ITP så brast man i gråt av lycka (hade inte gråtit en enda tår innan för allt var som en mardröm). (allt detta var för ca 2 år sedan)

Här kommer en sida om ITP: http://www.fbis.se/se/
    Klicka på Om ITP

/Lena

• malans

Hej Lena!
    Ska kolla länken nu, tack för den!
    Ja då vet du också vilken mardröm vi levt i dessa dagar, vi fortsätter att hoppas att det bara "spökar" i hennes benmärg

• Lefo

Förlåt, förlåt.
    Nu läste jag lite bättre och du skriver ju att det var något fel på benmärgsprovet.
    Men nu fick du i alla fall reda på lite om ITP.......

/Lena

• malans

Hej igen,,,,Alltså det man kan se på Astrids benmärg är att hon har en större mängd omogna celler än vad som är vanligt. Dessa celler har inte bestämt sig för vad de ska bli när de blir "stora", de kan omvandlas till röda blodkroppar eller till plättar
    Så det är det som är det onormala i vårt fall, även om det är riktigt med omogna celler i märgen det har vi alla.

Men det var intressant läsning, ska kika mer sen!
    Tack

• cmolin77

Oj ! Va dläskigt det later. Vet inget om ämnet. Det jag tänkte säga bara är att vad jag märker pa Vincent är att han har en otroligt hög tolerans för smärta. Dvs han grater sällan om han trillar, om han slar sej rejält, jag da skriker han, men det är lätt att trösta honom, oftast slutar han pa mindre än 20s. Ibland tror jag han grater mer för att jag skriker till när det ser ut att ha gjort ont. Sa ibland när han är i gang o leker för full rulle kan han fortfarande ha hög feber och va sej självt relativt mycket. Sa rakar man ta han pa pannan o da är han kokhet...

Säkert inte samma med Astrid, men bara vad jag tänkte pa när jag läste.

Hoppas iaf allt fortsätter komma tillbaka med bra provresultat!

Kram
    Christina

• Lefo
    cmolin77 skrev 2007-12-13 18:02:55 följande:
    Oj ! Va dläskigt det later. Vet inget om ämnet. Det jag tänkte säga bara är att vad jag märker pa Vincent är att han har en otroligt hög tolerans för smärta. Dvs han grater sällan om han trillar, om han slar sej rejält, jag da skriker han, men det är lätt att trösta honom, oftast slutar han pa mindre än 20s. Ibland tror jag han grater mer för att jag skriker till när det ser ut att ha gjort ont. Sa ibland när han är i gang o leker för full rulle kan han fortfarande ha hög feber och va sej självt relativt mycket. Sa rakar man ta han pa pannan o da är han kokhet...Säkert inte samma med Astrid, men bara vad jag tänkte pa när jag läste. Hoppas iaf allt fortsätter komma tillbaka med bra provresultat! Kram Christina
    Hejsan

Detta med smärta har jag läst om någon stans att barn med DS (och vuxna tror jag) kan ha problem med. Återkommer när jag hittat vad jag läst.
  • Ylvisen

Lite OT (förlåt Malin) men Felix har oxå hög smärttröskel.

Skickar en stoooor kram!

Svar på tråden Ds och benmärgsprov