• malans

Ds och benmärgsprov

Hej!
    Nu ska ni få höra,,,

I söndags kväll lades Astrid in på barn i Gävle för att operera sina halsmandlar på mån. morgon. Det upptäcktes då att Astrids hb och blodplättar var väldigt låga och jag informerades om att de misstänkte ALL (akut lymfatisk leukemi).Pappan ringdes ner till sjukhuset(han var hemma med storasyster) och tillsammans gick vi igenom alla tänkbara scenarion som kunde tänkas uppstå. Vidriga timmar som ni förstår.

Efter några timmar får vi veta att de vita blodkropparna ser bra ut,normala värden. Då blåstes ALL av och vi fattade ingenting. Beslöt oss för att åka hem och landa lite.
    På morgonen därefter åkte vi tillbaka för nya provtagningar och hennes hb och plättar var fortfarande mkt låga, vi fick då besked om att vi måste åka till Uppsala/Barnonokologen för att ta ett benmärgsprov.

Vi åkte dit i tisdags och MASSOR av prover och lungröntgen och ultraljud på magen gjordes. Nu till det konstiga,,,
    Astrids benmärg ser onormal ut fast hon mår bra. Hon borde inte må så bra som hon gör med tanke på hennes värden. Det gick iallafall att utesluta ALL helt med benmärgsresultatet, vlket känns jätteskönt såklart.

Men något är galet med benmärgen, eftersom den inte producerar så mkt blod/blodplättar som den bör. Överläkaren på Barnonken sa att hon sett att ds-barns benmärg kan spöka just i småbarnsåldern och att det kan bero på virus eller att benmärgen "deppar". En bit av benmärgsprovet skall skickas till Danmark för en genetik analys, något som ger en direkt diagnos på benmärgen. MEN det tar upp till två veckor att få svar,,,,,

Så nu vill jag alltså veta om det är nån härute som varit med om eller hört något liknande,,,?
    Skulle vara så skönt isåfall.
    Astrid, hon är såklart den som är minst påverkad av alltihop(!)
    Hon mår jättebra och är så pigg och välmående som det står på läkarintyget vi fick med oss hem till Gävle

Det blev lite långt, hoppas ni orkar läsa!
    Kram Malin

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-13 17:49:45:
    Mer info från Uppsala,
    Överläkaren ringde nyss och berättade att Astrids benmärg hade 15% omogna celler och i "normala" fall ska det ligga runt 5%. Barn som insjuknar i leukemi har ofta uppåt 80% omogna celler i benmärgen och då är de barnen såklart mkt påverkade. Så nästa vecka ska vi åka till Uppsala och träffa läkaren för att "knyta ihop" lite granna inför hur vi ska följa upp detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-20 09:23:01:
    Idag, 20 december,,,,,
    Jag ber er alla downsmammor och alla andra också förståss att hålla tummarna för min lilla röda idag!
    Vi åker strax till Uppsala för att ta nya prover samt få information om hur den närmsta tiden kommer te sig för oss/henne.

Jag själv ser ut som Alice Cooper, svart under ögonen och mår illa av oro
    Fasen vad jag önskar att denna dag går snabbt,,,,
    Kram till er alla,Malin

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-25 13:22:48:
    God fortsättning alla downsmammor och ungar, här följer några rader om senaste provtagningen:
    Astrid har kickat igång sin egen produktion av trombocyter om än lite,,,Från 16 till 24! Gissa lyckan
    Blodvärdet hade dock sjunkit från 81 till 72 men det kan bero på hennes "sjuka", hon har haft feber och snuva + hosta i en vecka nu. Så jag hoppas det är det. Hennes vita låg på 4,9 så det är ju också jättebra.
    Vi behövde verkligen detta och jag hoppas att det fortsätter så här nu. Ny provtagning på torsdag, så håll tummen ni som har tid

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 20:07:47:
    Hej!
    Tråkiga och tunga besked från Gävle.
    Fick samtal från Uppsala idag och Danmarks benmärgs-provssvar visar en utvecklad AML, en av huvudtyperna av leukemi.
    Vi åker till Uppsala måndag morgon och en behandling ska startas. Är livrädd just nu,,,,
    Får se om jag orkar skriva nått här under våren, men nu vet ni i såfall vart jag tagit vägen
    Tack alla som följt oss,,,
    Kram Malin och ljuvliga oförstående Astrid!

• Svar på tråden Ds och benmärgsprov
  • sara sara

Hoppas allt blir till de bästa!ovissheten är de värsta. Ha en god jul. Kram sara o tuvan

• Röda

Ja, ha en riktigt GO JUL nu!

Skönt att hon verkar känna sig bra, Astrid.

• calistra

All lycka med dom nya proverna på juldagen!!
    Ha nu en mysig julafton!!
    Kramar från oss//Maria & Emilia

Mamma till Emilia
  • gråtruten

Tänker massor på er!
    Vad skönt att hon är pigg iallafall så kanske hon kan hålla erat humör uppe.
    Lycka till med allt.
    Skickar massor med styrkekramar till er från oss

Ropa till om du inte kommer in hos mig
  • malans
    Tack alla goa vänner
    Jag känner verkligen att alla ni här ute förstår och finns här med mig/oss!
    Ja Astrid hon vaknade vid fyra och skulle ha välling,,,Jag "petade"(egentligen sparkade,,) till Johan och sa upp hon är hungrig nu
    Gissa om pappan flög upp,,,han lyder minsta vink nu för tiden
    Astrid är feberfri idag och sitter just nu och tittar på Bolibompa,,Hon har lärt sig känna till signaturmelodin nu så när det börjar så är hon snabbt framme vid tv´n och tittar storögt
    Det gäller att se all utveckling,,,eller hur?
    Kram tillbaka,,,Jag fångade alla kramar vi fick ute i "etern", tack de var sköna och stärkande för en mamma
  • columbine

Leukemi är min stora skräck!! I somras fanns misstankar att felix hade det, och min pappa dog i just akut lymfatisk leukemi när jag var liten. Då kunde dom inte lika mkt o för ds barn är det ngn annorlunda form. Men detta är min skräck!!! Jag håller alla tummar o tår o allt jag har för att detta är ngt ofarligt o om inte att ni upptäckt allt i så god tid att prognosen är lysande. Fy vilken väntan ni kommer ha innan danmark svarar. Vi skickar många kramar o tankar från göteborg iaf.

• Stjärnor och månar

Njut av julen och av varandra! Lycka till med proverna på juldagen.
    Sänder kramar från oss

Elsas mamma
  • mammapuh

Åh så tufft ni måste ha det nu! Givetvis håller vi våra tummar jättehårt för att det inte är något allvarligt fel på lillan! Emma har ibland haft något knas med de vita blodkropparna men vi har alltid fått höra att det säkert beror på att hon har någon mindre infektion i kroppen och sen har vi tagit om provet någon månad senare och då har det varit normalt. Nu var det ett tag sen hon hade detta "knas" med blodkropparna så kanske är det så att hon växt ifrån det? Men det är nog inte samma som er lilla tjej har för här har de inte dragit igång någon utredning utan bara sagt att det verkar normalt så länge det är okej vid andra provtagningen och det har det varit.

Det man får försöka trösta sig med är att DS-barn tycks ha mycket lättare för att tillfriskna från Leukemi och behöver oftast mindre dos av strålning/cellgifter än barn som inte har DS.

Många styrkekramar

Nikki

P.s Hoppas ni nu får njuta av julen och att ni efter julen får ett bra besked från läkarna D.S

Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • Currygunni

Styrkekramar och tomtekramar
    Kämpa på!
    /Elin med lille Jack

• bumsis mamma

Vår flicka fick ITP ,Trombocyterna var under 5.Har de sagt nått om det kan vara det??Isåfall om trombocyterna är så låga skall hon behandlas med Gamma-gard.Har de inte sagt vad trombocyterna är till för??Det är ju de som gör att blodet stelnar vid tex.sårskador.De röda blodkropparna skall ligga mellan 150-350st.Det finns en risk att om hon slår sig kan hon få inre blödningar,detta sade de till oss iallafall.Hoppas att de hittar felet,lycka till.

malans skrev 2007-12-20 18:28:47 följande:
    Hej allesamman och tack för att ni var med oss idag!De nya proverna visade att hb höjts till 81(tid.74) MEN att de jäkla trombocyterna sjunkit från 29 till 16Blev jätteledsen och tunga tankar fyllde hela mig.Astrid har lite feber och är snuvig men förutom det så tycker de att hon ser pigg och fräsch utHon fick inget blod påfyllt eftersom hon verkar må "bra", så det var att vända hemåt med ett stort ? igen.Benmärgsanalysen dröjer så vi får inget veta förrän efter jul,,,,de tror att Danmark behöver 10-14 dar på sig för att kunna säga nått! Känns så långt dit just nu,,,,Antigen så är det MDS(Mylo Dysplastiskt Syndrom)som ds barn brukar "växa" ifrån eller så är det på väg mot AML,,,,Vi ska ta nya prover på julda´n, så tills dess får vi hålla andan.Men alla ni där ute,,,God Jul på er och ta hand om er,Kram Malin
Svar på tråden Ds och benmärgsprov