Biene skrev 2007-12-14 08:07:52 följande:
Intressant tråd! Jag måste säga att jag inte har någon erfarenhet av samsovning. Jag har själv alltid sovit i egen säng och eget rum när jag var barn och aldrig sovit i mina föräldrars säng. Jag har egentligen först nu börjat fundera lite på samsovning när man läser på t.ex. FL. Om man adopterar äldre barn så måste man kanske se lite till vad barnet är vant vid, funderar jag. Skulle ni t.ex. försöka med samsovning för en 5-åring? Eller skulle ni ställa in en säng i ert sovrum för barnet? Eller skulle ni ge barnet en egen säng i sitt eget rum utan att försöka samsova? Hur funkar det rent platsmässigt om man har två vuxna och två barn som sover i samma säng? Får man verkligen riktig nattvila?Hoppas ni kan ge lite tips.
Vi har adopterat en treåring och hade alltså inte tänkt oss samsovning. Vi tänkte att sonen skulle sova i egen säng i vårt sovrum och sedan flytta in till sitt eget rum (vägg i vägg med vårt) när han blev mogen för det.
Men på det hotellet vi bodde när vi fick honom fanns inga barnsängar så han fick sova hos oss till att börja med och nu tycker han det är tryggt och bra och vill inte sova i egen säng bredvid oss eller i eget rum.
Vi ser inte detta som ett problem, tvärtom, det funkar och det verkar vara vad han behöver just nu. Precis som att han, trots att han är tre, vill bli buren ganska mycket och vill sitta i knät medan man håller om honom.
Utlandssvensk: att vi ska sova bort ligger, för vår del, ganska långt bort i tiden kan jag meddela. Jag vet inte hur andra äldre barn funkat men vi behöver hålla oss mycket för oss själv över huvudtaget nu så nej, det ligger inte direkt i planerna de närmaste månaderna om man säger så. Alltså tar vi en sak i taget.
I början när vi fick sonen ville han att nattsömnen skulle ske på visst sätt, det har han nu släppt på så vi ser att det utvecklas men vi låter hans behov styra.
Många adoptivbarn (och biobarn!) vill i början ha mamma och/eller pappa inom synhåll HELA tiden men detta är ju inte något som hänger i tills de blir vuxna - varför skulle då samsovning göra det?
Vår son är mycket stolt över att han har en egen säng i sitt rum, han talar ofta om att den är bara hans och låtsas sover i den. Det ser vi som ett tecken på att han så småningom gärna kommer sova i den men just nu behöver han sova hos oss och känna vår närvaro under natten då han bearbetar alla nya intryck.