• Fru hemlig

Samsovning eller inte?

Hej
    Jag vet att det finns olika uppfattningar om samsovning här. Jag skulle gärna vilja ta del av hur de som förespråkar de olika "skolorna" tänker och hur ni som har barn resonerar.
    Jag skulle tacksamt ta emot litteraturtips har läst en del som förespråkar samsovning men ingenting som förespråkar att barnet sover själv därför vore det intressant att läsa om det också.
    Jag tror själv på samsovning men har i det här läget ingen perssonlig erfarenhet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-13 15:51:34:
    Glömde att skriva att det för mig kommer att röra sig om adoptivbarn och att det där finns en särskild problematik med anknytningen. Men det är intressant att höra hur ni bioföräldrar gjort också så jag vill gärna att ni fortsätter att svara! Tack

• Svar på tråden Samsovning eller inte?
  • Fru hemlig

Aktris spännande att höra om USA! Vet du ngt om hur man tänker i adoptionssamanhang där ang samsovning och anknytning?

• Aktris

USA ar ju sa valdigt annorlunda nar det kommer till adoption. Saker som ar tabu i Sverige anses helt normalt har. Som att adoptera for att man fick ett "kall" fran gud, vill gora nagot fint for ett fattigt barn osv. Har finns sa otroligt manga inhemska barn som vill bli adopterade vilket gor "adoptionskulturen" valdigt annorlunda.

Sjalvklart finns det aven manga barnlosa par som adopterar av samma sjal som i Sverige men da ar det vanligt att man far ett "nyfott" som inte har upplevt seperation pa samma satt darfor blir inte "anknytningen" sa valdigt annorlunda an om man skulle fa ett biobarn.

• Utlandssvensk

Meea - Jag googlade pâ sov-vanor hos barn pâ svenska och hittade resultat frân en internationell studie som visade att samsovning är betydligt vanligare i Sverige än i andra länder. Tror att USA lâg pâ andra plats...

Fru Hemlig - Min bästa väninna som har adopterat barn fick râdet frân en barnpsykolog att PRATA lugnande med barnet vid läggdags och under natten om barnet vaknar (hon dunkade ibland huvudet mot väggen, som vissa a-barn gör) - de uppmuntrades att berätta för barnet att att det nu är i trygghet, att mamma och pappa finns där 'för alltid' nu, osv. osv. Visserligen var barnet litet, men nâgon information gâr nog in i (o)medventandet mellan sömn och vakenhet... Men barnet skulle väl helst ligga kvar i sin egen säng... Det man eventuellt kan göra är ju att ställa in barnets säng i föräldrarnas sovrum de första veckorna - det tror jag att det är en hel del föräldrar som gör.

Liten frâga till alla er i Sverige som samsover: hur gör ni när ni gâr bort eller har främmande?? Vâra vänner med smâ barn brukar till exempel ha med sig en resesäng när de kommer och hälsar pâ hos oss och när det blir läggdags sâ fâr barnet helt enkelt lägga sig och sova pâ ett avskilt ställe i huset - i en säng som barnet är van vid. Om man har för vana att samsova kan jag tänka mig att det blir besvärligt att fâ barnet att sova själv..... eller? Hur klarar man att ha ett nâgorlunda vanligt liv, med barn, om man samsover??? Jag tänker t.ex pâ om man har gäster, om man gâr bort och vill att barnet kryper till kojs, osv.

Alltsâ - jag tror inte att folk är sämre med barn här än i Sverige, eller tvärtom, men jag tror att barnen här helt enkelt rättar sig efter föräldrarnas liv i stor utsträckning, medan jag ibland fâr en känsla av att det i Sverige är tvärtom....?

• Utlandssvensk

P.S. Tycker för övrigt oerhört synd om dessa barn i USA som blivit adopterade pga ett 'kall frân Gud' eller för att familjen ska göra en 'god gärning'. Ett par med sâdana tankar skulle aldrig fâ adoptera i Europa eftersom man vet hur barn kan mâ dâligt av att bli adopterade pga fel anledning....

En adoption är ingen välgörenhetsgärning!!!!!!

• Aktris
    Utlandssvensk skrev 2007-12-14 00:38:17 följande:
    Meea - Jag googlade pâ sov-vanor hos barn pâ svenska och hittade resultat frân en internationell studie som visade att samsovning är betydligt vanligare i Sverige än i andra länder. Tror att USA lâg pâ andra plats...Fru Hemlig - Min bästa väninna som har adopterat barn fick râdet frân en barnpsykolog att PRATA lugnande med barnet vid läggdags och under natten om barnet vaknar (hon dunkade ibland huvudet mot väggen, som vissa a-barn gör) - de uppmuntrades att berätta för barnet att att det nu är i trygghet, att mamma och pappa finns där 'för alltid' nu, osv. osv. Visserligen var barnet litet, men nâgon information gâr nog in i (o)medventandet mellan sömn och vakenhet... Men barnet skulle väl helst ligga kvar i sin egen säng... Det man eventuellt kan göra är ju att ställa in barnets säng i föräldrarnas sovrum de första veckorna - det tror jag att det är en hel del föräldrar som gör.Liten frâga till alla er i Sverige som samsover: hur gör ni när ni gâr bort eller har främmande?? Vâra vänner med smâ barn brukar till exempel ha med sig en resesäng när de kommer och hälsar pâ hos oss och när det blir läggdags sâ fâr barnet helt enkelt lägga sig och sova pâ ett avskilt ställe i huset - i en säng som barnet är van vid. Om man har för vana att samsova kan jag tänka mig att det blir besvärligt att fâ barnet att sova själv..... eller? Hur klarar man att ha ett nâgorlunda vanligt liv, med barn, om man samsover??? Jag tänker t.ex pâ om man har gäster, om man gâr bort och vill att barnet kryper till kojs, osv. Alltsâ - jag tror inte att folk är sämre med barn här än i Sverige, eller tvärtom, men jag tror att barnen här helt enkelt rättar sig efter föräldrarnas liv i stor utsträckning, medan jag ibland fâr en känsla av att det i Sverige är tvärtom....?
    Altsa jag har samsovit for att det ar praktiskt for mig. Lite jobbigt att behova stiga upp flera ggr per natt annars. Mitt barn hade inga problem att somna sjalv. Sov sjalv pa dagarna. Jag bor i USA men ser nog inte att det ar fel att folja rek. i Sverige med tanke pa sveriges mkt fina statistik over SIDS osv.
  • Biene

Intressant tråd!

Jag måste säga att jag inte har någon erfarenhet av samsovning. Jag har själv alltid sovit i egen säng och eget rum när jag var barn och aldrig sovit i mina föräldrars säng. Jag har egentligen först nu börjat fundera lite på samsovning när man läser på t.ex. FL.

Om man adopterar äldre barn så måste man kanske se lite till vad barnet är vant vid, funderar jag. Skulle ni t.ex. försöka med samsovning för en 5-åring? Eller skulle ni ställa in en säng i ert sovrum för barnet? Eller skulle ni ge barnet en egen säng i sitt eget rum utan att försöka samsova? Hur funkar det rent platsmässigt om man har två vuxna och två barn som sover i samma säng? Får man verkligen riktig nattvila?

Hoppas ni kan ge lite tips.

• Cerdrica
    Biene skrev 2007-12-14 08:07:52 följande:
    Intressant tråd! Jag måste säga att jag inte har någon erfarenhet av samsovning. Jag har själv alltid sovit i egen säng och eget rum när jag var barn och aldrig sovit i mina föräldrars säng. Jag har egentligen först nu börjat fundera lite på samsovning när man läser på t.ex. FL. Om man adopterar äldre barn så måste man kanske se lite till vad barnet är vant vid, funderar jag. Skulle ni t.ex. försöka med samsovning för en 5-åring? Eller skulle ni ställa in en säng i ert sovrum för barnet? Eller skulle ni ge barnet en egen säng i sitt eget rum utan att försöka samsova? Hur funkar det rent platsmässigt om man har två vuxna och två barn som sover i samma säng? Får man verkligen riktig nattvila?Hoppas ni kan ge lite tips.
    Vi har adopterat en treåring och hade alltså inte tänkt oss samsovning. Vi tänkte att sonen skulle sova i egen säng i vårt sovrum och sedan flytta in till sitt eget rum (vägg i vägg med vårt) när han blev mogen för det.
    Men på det hotellet vi bodde när vi fick honom fanns inga barnsängar så han fick sova hos oss till att börja med och nu tycker han det är tryggt och bra och vill inte sova i egen säng bredvid oss eller i eget rum.
    Vi ser inte detta som ett problem, tvärtom, det funkar och det verkar vara vad han behöver just nu. Precis som att han, trots att han är tre, vill bli buren ganska mycket och vill sitta i knät medan man håller om honom.

Utlandssvensk: att vi ska sova bort ligger, för vår del, ganska långt bort i tiden kan jag meddela. Jag vet inte hur andra äldre barn funkat men vi behöver hålla oss mycket för oss själv över huvudtaget nu så nej, det ligger inte direkt i planerna de närmaste månaderna om man säger så. Alltså tar vi en sak i taget.
    I början när vi fick sonen ville han att nattsömnen skulle ske på visst sätt, det har han nu släppt på så vi ser att det utvecklas men vi låter hans behov styra.

Många adoptivbarn (och biobarn!) vill i början ha mamma och/eller pappa inom synhåll HELA tiden men detta är ju inte något som hänger i tills de blir vuxna - varför skulle då samsovning göra det?
    Vår son är mycket stolt över att han har en egen säng i sitt rum, han talar ofta om att den är bara hans och låtsas sover i den. Det ser vi som ett tecken på att han så småningom gärna kommer sova i den men just nu behöver han sova hos oss och känna vår närvaro under natten då han bearbetar alla nya intryck.
  • Cerdrica
    Utlandssvensk skrev 2007-12-14 00:41:54 följande:
    P.S. Tycker för övrigt oerhört synd om dessa barn i USA som blivit adopterade pga ett 'kall frân Gud' eller för att familjen ska göra en 'god gärning'. Ett par med sâdana tankar skulle aldrig fâ adoptera i Europa eftersom man vet hur barn kan mâ dâligt av att bli adopterade pga fel anledning....En adoption är ingen välgörenhetsgärning!!!!!!
    Jag tycker inte heller det är rätt skäl för att adoptera men samtidigt, många amerikanska familjer adopterar barn som är betydligt äldre eller svårare handikappade än vad 99,9% av de svenska adoptanterna kan tänka sig. Dessa barn skulle inte fått familj om inte det inte varit "Guds mening" att dessa människor skulle adoptera dem. Det måste ändå vara bättre att bli adopterad under dessa omständigheter än att bli kvar på barnhem/slussas runt i fosterhem (som de amerikanska föräldralösa barnen annars blir). Jag tror nog att de flesta av de här barnen, oavsett motiv, blir älskade i sina nya familjer.

Det skulle vara mycket intressant att läsa bra forskning över hur adopterade i USA mår! Där behöver ju för det mesta inte det nya adoptivbarnet vara yngst i familjen och framför allt de äldre barnen börjar skolan/ dagis ganska omgående. Mår dessa barn sämre än de svenska? Skulle vara mycket intressant att veta.

Men det var helt OT, förlåt... :)
  • Ethi

Utlandssvensk: jag tror att du blandat ihop begreppen lite? Samsovning betyder rent praktiskt att man sover tillsammans när både barn och föräldrar sover. Att man har samma nattsovplats. Det betyder däremot inte att barnet aldrig kan sova själv i sängen och att man precis alla timmar barnet sover sover tillsammans, så att alla måste marschera i säng klockan åtta på kvällen. Det håller jag med om skulle vara extremt opraktiskt!

För oss har det dock inneburit att vi alltid varit direkt i närheten av sonen när han sov i alla fall de första två åren. Det för att snabbt kunna lugna honom om han blev orolig, att han aldrig skulle hinna elda upp sig till skrik. Riktigt små barn lever så i nuet att de får panik så fort, och det ville vi inte utsätta honom för. Fast så hade vi resonerat även om vi inte sovit i samma säng nattetid också.

Cengelen: jag skulle definitivt ha försökt att samsova med en 5-åring också, i alla fall på sikt. Barn sover så stor del av tiden att man får massor med gratistankning av närhet och trygghet nattetid. När det gäller platsen så är det enkelt: stor säng! Vår säng är 2.40 bred och består av resårmadrasser direkt på golvet så att det inte heller finns någon farlig fallhöjd.

• china4ever

Tänk att det finns speciella ord för saker och ting som man har i sitt vardagliga liv, samsovning - har jag inte hört talas om tidigare. Men jag förstår ju vad det innebär och inom detta område kan det väl knappast finna rätt eller fel. Jo, rätt för mig och min familj men fel för en annan osv. Vi somnade vår dotter genom att lägga oss i våra sängar med välling och när hon somnat bära över henne till spjälsängen. Det fungerade för oss, men vem vet hur det blir med lillasyskonet? Kan barnet komma till ro, kan mamma eller pappa sova? Det måste vara det som styr hur man gör. Visst vaknade hon i sin spjälsäng och var ledsen någon gång men om jag (för det var ju mest jag som vaknade, fniss)inte blev upprörd och stressad blev hon heller inte det. Det fungerade men hade det inte gjort hade vi klart fått tänka på annat sätt. Sen tog det ibland fasligt lång tid att få henne att somna, men det är en helt annan sak.

Svar på tråden Samsovning eller inte?