• Metropolis Diana

Bada på simhus för första gången, tips!

jag är så himla sugen på att ta Moa 1 år gammal till ett barnvänligt äventyrsbad vi har i närheten.

Undrar bara hur man gör med en ettåring? Jag kom över ett par sådanna där "blöjbadbyxor" men hur funkar dom? Dom är två storlekar för stora, hon är 74 lång nu och de är i storlek 86, kan hon ha dem överhuvudtaget?

Vad kostar nya isåfall ungefär, babyproffsen har väl dem?

Men har de en blöja under eller?? Nej det kan dom väl inte ha, men hur gör man rent dem ifall hon bajsar på sig då?

Villka puffar är ämpliga på en ettåring i poolen då?
    Kloret, brukar de vara känsliga mot det?
    Ska de få smaka på vattnet eller är det strängt ajjabajja?

Jag vill veta allt! Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Bada på simhus för första gången, tips!
  • puppan 1966

ja gör det!! Lycka till med badandet nu o hoppas att lilltösen gillar det!
    Kram på dig

• Metropolis Diana

Tack, vi ska ha jätteskoj. Om vi får ner pappsen också så blir det ännu roligare!

• saaandra86

Jag går till badhuset ganska ofta med 1-åriga dotter. Hon tycker det är jätte skoj. Första gången tyckte hon att det var lite läskigt i omklädningsrummet och duschen, men så fort vi kom in i själva badet, så blev hon jätte glad
    Jag använder badblöjor till henne och en baddräkt utanpå. Funkar jättebra.

• delifi2

badskor... för det är så himla halt och har du badskor på dig så mnskar du risken att halka med den lille även om du håller henne i handen.

jag brukar ha badskor med mig när jag går å badr med elliot och det var absolut värt att köpa dom, känner mig mycket säkrare än de andra mammorna som går omkring å förösker hålla balansen samtidigt som de ska hålla koll på sina små

• MuminMy

Hej Hej!

Först och främst vill jag säga att om vattentemperaturen är under 32 grader i bassängen ska du inte bada mer än högst 10-15 minuter med en så liten. Är den över 32 kan du bada 30-45 minuter.

Kloret i sig är inte farligt och ger inga allergier. Om däremot de som badar inte duschar ordentligt innan de går i bassängen reagerar kloret med smutsen och bildar en gas, det är den som luktar. Ett barn är ju väldigt i vattenytan och om bassängen har höga kanter och lite halvtaskig ventilation skulle det rent teoretiskt kunna ge lite svårigheter att andas. I ett välskött badhus är detta dock inget problem, i alla fall inte i sverige. Det allmänna rådet är att inte bada med små barn i en bassäng om lokalen luktar väldigt starkt av klor eftersom det innebär att det är mycket smutsigt vatten.

Badbyxor ska alltid vara tätade och ska sitta helt tajt runt ben och mage. Rekommenderar gärna dolphin swimwear från www.babysimshopen.se de levererar till dagen efter! Reglerbara och håller därför lite längre. Badblöja fungerar också men de finns bara från 7 kilo och har man ett spinkigt barn är det inte säkert de håller tätt även om barnet väger över 7 kilo. Skulle bajs komma ut i vattnet måste bassängen stängas för rengöring, vilket tar 2-4 timmar.

"puffar" rekommenderas egentligen inte alls för så små barn, i alla fall inte under längre stunder. Ditt barn kommer ändå inte att kunna balansera i vattnet med dem så du måste ändå hålla i ditt barn. På babysimmet använder vi sk. cherekringar (finns på samma adress som ovan) som är bättre än "vanliga" av två anledningar, de har en inre flytkärna vilket gör att de inte helt tappar flytförmågan om de går sönder och de har ett centrerat hål vilket gör att de inte balanserar åt barnet utan barnet måste själv lära sig balansera i vattnet vilket är en förutsättning för att barnet sedan ska klara av att lära sig simma.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • tru

de där ringarna för vilken ålder är dessa?

• MuminMy

bzzzz: De finns i två varianter, gröna för mindre barn, vi använder dem från 7 månader men det beror ju lite på hur stort barnet är. Röda för lite äldre barn, de brukar vi börja använda vid 14 månader ungefär.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • tru

nu har jag beställt ett par till jul. min dotter älskar att vara i vattnet. vi har inte varit så mycket i badhuset men nu ska de bli mera av det. har ju köpt ett årskort på sporthallen.

• 8Emilie8

Huggies har bra simblöjor kostar ca 60 kr för 12 st. Halksockar Är också jätte bra!

Jag skulle skippa armpuffarna.......en badring att flyta runt lite i är däremot ingen dum ide.....men det brukar finnas att läna på badhusen.

• Tulip
    delifi2 skrev 2007-12-14 10:27:55 följande:
    badskor... för det är så himla halt och har du badskor på dig så mnskar du risken att halka med den lille även om du håller henne i handen.jag brukar ha badskor med mig när jag går å badr med elliot och det var absolut värt att köpa dom, känner mig mycket säkrare än de andra mammorna som går omkring å förösker hålla balansen samtidigt som de ska hålla koll på sina små
    Badskor på oss vuxna är bra, men på babysimmet där vi går får framförallt barnen lära sig att ha strumpor på sig när de badar. Nu är vår kille så liten att han inte går än, men så fort han börjar gå (ja, egentligen från det att han börjar resa sig upp) ska han ha halksockor på sig. De flesta olyckor som händer i ett badhus är halkolyckor, detta enligt vår simlärare.
Svar på tråden Bada på simhus för första gången, tips!