• MonicaH

    Hur tröstar man någon som har förlorat sitt barn??

    Efter att ha gjort ett misstag, att gå in i en tråd och försökt stötta, men bara fått skit tillbaka, så undrar jag, hur skulle ni trösta någon som förlorat ett barn? Om det vore en syster, vän, mmama, eller bara nån ni känner ytligt som behöver prata av sig?

    Att förlora ett barn är väldigt känsligt, och det värsta som kan hända ågon. Finns det rätt tröstande ord, eller ska man bara lyssna och säga, jag beklagar? Istället för att säga en massa saker som kan tolkas fel?
    Man vill ju hjälpa. Men i en sån känslig situation, kan man själv bli ställd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-15 11:26:44:
    familjeliv.se/Forum-10-211/m27657587-1.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-15 11:33:27:
    Tycker ni att man ska gömma undan bilder på förlorade barn, eller ha dem framme, så alla tvingas se dem när ni har gäster?
    Bode bilderna visas på vanliga mappen på FL eller är det bra att de finns på känsliga bilder?

  • Svar på tråden Hur tröstar man någon som har förlorat sitt barn??
  • Martina 3

    "Efter att ha gjort ett misstag, att gå in i en tråd och försökt stötta, men bara fått skit tillbaka, så undrar jag, hur skulle ni trösta någon som förlorat ett barn? Om det vore en syster, vän, mmama, eller bara nån ni känner ytligt som behöver prata av sig?"

    Vad skrev du då? Verkar konstigt.
    Hur tröstar du någon som förlorat en närstående? Ett älskad husdjur? Man gör väl samma för alla?
    Beklagar och pratar om den som gått bort.

  • mammatalman

    hej
    bra att du öppnat en egen tråd.
    en sån här behövs.
    Jag skulle finnas där när de vill/orkar prata.
    ge en kram o fråga om de vill berätta. sen låter man samtalet krypa fram. jag tror att man ska ta det lite lungt o kanske bara höra av sig en gång tex sms eller skicka ett brev. så de får höra av sig när de orkar.

  • MonicaH

    Det är fler än jag som gjort det misstaget. Folk såg allt som påhopp. En tjej skrev att hon förlorade sin pappa och hon beklagade sorgen, då hoppade nån på henne o sa att hur kan du jämföra sorg osv....

  • MonicaH

    det tycker jag är fel... Man måste ju förstå, att har man aldrig förlorat ett barn så vet man inte allt, men man kan ju visa emapti genom att bara finnas där...

  • MonicaH

    Tycker ni att mina inlägg är påhoppande? Och inläggen på sidan 2 som nån annan har skrivit, som inte har förlorat ett barn???

  • norgesessan

    Jag har aldrig upplevd det, varken forlorat, eller varit anhörig..Men det är nog viktigt att bara säga beklagar, jag är så ledsen ol. och prata om barnet.
    Det känns naturligt att säga du är så stark och liknande, men en som har forlorat ett barn är nog så känsligt att man lägger för mycket i saker, istället för att bara låta det gå vidare/överse det som blev sagt (självklart forståeligt). Vissa i större grad än andra...resultatet av detta blir att ingen vågar säga nåt tillslut, som också tas fel...
    Så saker som att jag är här för dig, är nog bra att säga...

    SKulle till att skriva hur mår du också, men har sätt exempler på "krassa" svar på den också...(typ "vad tror du"). Fast jag hadde nog forfarande frågat hur mår du..fast jag vet personen mår skit..

    Får man krassa svar av en som forlorat ett barn är det viktigt att vara den som tar ett steg tillbaka, och inte blir arg, för det är skillnad på känslometern hos tex. mamman, och tex. mig...

  • Perry the Platypus

    Du hade inte där att göra helt enkelt. Bara för att ett forum är öppet för alla betyder det inte att alla har anledning att skriva i det. Dessutom skrev du oerhört många inlägg efter varandra och fullständigt invaderade tråden. Jag förstår att de blev uppretade, särskilt efter att du du deklarerat att de var elaka.

    Det är tråkigt att du tog illa vid dig av det, men lika tråkigt att de blev ledsna över dina inlägg. Ibland måste man välja sin ord väldigt väl, och jag tror faktiskt inte att du gjorde det i den tråden.

    Lär av ditt misstag och gå vidare.


    MonicaH skrev 2007-12-15 11:27:45 följande:
    Tycker ni att mina inlägg är påhoppande? Och inläggen på sidan 2 som nån annan har skrivit, som inte har förlorat ett barn???
    En poäng från full pott på teorin - det ni!!
  • MonicaH
    Perry the Platypus skrev 2007-12-15 11:32:23 följande:
    Du hade inte där att göra helt enkelt. Bara för att ett forum är öppet för alla betyder det inte att alla har anledning att skriva i det. Dessutom skrev du oerhört många inlägg efter varandra och fullständigt invaderade tråden. Jag förstår att de blev uppretade, särskilt efter att du du deklarerat att de var elaka.Det är tråkigt att du tog illa vid dig av det, men lika tråkigt att de blev ledsna över dina inlägg. Ibland måste man välja sin ord väldigt väl, och jag tror faktiskt inte att du gjorde det i den tråden.Lär av ditt misstag och gå vidare.
    Det är klart att trådar får man skriva i på FL. Det är ju inga privata trådar Jag blev upprörd, när folk hoppade på inläggen på sidan 3, hon som försöker trösta men fick bara skit tillbaka. Det är dålig stil
Svar på tråden Hur tröstar man någon som har förlorat sitt barn??