• Anonym (träffat ny)

byta barnens efternamn?

Undrar om det finns någon som vet hur det fungerar med barnens efternamn när jag gifter mig.
    Mina barn har nu mitt efternamn, vilket var ett gemensamt beslut av mig och pappan då de föddes.
    Nu har vi varit separerade sedan länge, och jag har träffat en ny och ska gifta mig och vill ta hans efternamn. Vad händer då med barnen. Byts deras efternamn automatiskt om mitt byts, typ som att de automatiskt får mitt efternamn när de föds, eller är det något man måste ansöka om?

• Svar på tråden byta barnens efternamn?
  • SkruttenåSkruttan

Inget som sker aoutomatiskt. Ansök på skattekontoret, men det skall nog skrivas på av er båda vårdnadshavare skulle ja tro...

• Anonym (mmmmm)

om det inte är erat gemensama barn så brukar inte barnet få byta efternamn till ditt nya.men är de samma så funkar de.Men barnet kan få heta ditt efternamn om pappan till barnet skirver på den saken.. har själv bytt efternamn men fick vänta för min pappa vägrade.

• Anonym (träffat ny)

Känns ju dumt om barnen ska ha ett alldeles eget efternamn, inte samma som varken mamma eller pappa..
    Men skulle pappan vägra får vi väl ta mitt efternamn istället. Bara att jag alltid drömt om att gifta mig och få byta bort mitt efternamn..

• Anonym

Namnet byts inte automatiskt du måste skicka in ansökan om namnändring till skatteverket.

Om du är ensam vårdnadshavare kan du själv skriva under ansökan eftersom barnet bär ditt efternamn. Om ni har gemensam vårdnad krävs att pappan också skriver under.

Hade du varit ensam vårdnadshavare hade samtycke krävts från pappan endast om barnet bar hans efternamn.

Om barnet är över 12 år måste barnet själv också ge sitt samtycke till namnändringen.

Om ni har gemensam vårdnad och pappan vägrar skriva under namnändringen så kan du ansöka själv och så får domstolen pröva om det är förenligt med barnets bästa att det får byta efternamn. Det kostar några hundralappar att få frågan prövad i tingsrätten.
    Domstolen ska då bl.a ta hänsyn till om namnbytet kan försämra barnets och pappans relation. Så då blir en viktig fråga hur tät och nära kontakt de har. Hur namnförhållandena ser ut i övrigt hos barnets familj är också en fråga som prövas, finns t ex nya halvsyskon som heter det efternamn man önskar byta till etc.

• Anonym (träffat ny)

Mina barn har jättenära kontakt med sin pappa, de bor hos oss lika mycket och vi gör saker tillsammans allihop och passar barnen åt varann och så..

Det finns inga halvsyskon ännu, och det kommer inte förrän efter vi gift oss. Det viktgiaste för mig är att man som familj har samma efternamn, så blir det problem så kommer han att få ta mitt efternamn.

Ett förslag är att vi alla tre tar min "nya" pojkväns efternamn och sen lägger till pappans efternamn som mellannamn till barnen så att de får ett dubbelnamn. Har varit lite emot det innan, men nu när vi inte är tillsammans längre känns det mer rättvist om de heter bådas namn..

• Anonym (träffat ny)

Mina barn har jättenära kontakt med sin pappa, de bor hos oss lika mycket och vi gör saker tillsammans allihop och passar barnen åt varann och så..

Det finns inga halvsyskon ännu, och det kommer inte förrän efter vi gift oss. Det viktgiaste för mig är att man som familj har samma efternamn, så blir det problem så kommer han att få ta mitt efternamn.

Ett förslag är att vi alla tre tar min "nya" pojkväns efternamn och sen lägger till pappans efternamn som mellannamn till barnen så att de får ett dubbelnamn. Har varit lite emot det innan, men nu när vi inte är tillsammans längre känns det mer rättvist om de heter bådas namn..

• Anonym (träffat ny)

oj, varför blev det två?

• Anonym

Är det inte "enklare" för alla inblandade att din blivande make tar ditt efternamn?

Förstår inte riktigt varför det är så viktigt för dig att byta till nya makens namn?

• Benkebusen

Fullständigt horribelt att dina ungar som faktiskt har en far med känslor ska heta samma sak som DIN NYA snubbe.

Är det någon heder i kroppen på dig och barnen absolut måste byta namn så är det väl till PAPPANS namn och inte din nuvarande boyfriends namn.

Vad händer när du och nye maken i framtiden skiljer sig? Ska dina barn heta samma som en gubbe de kanske inte har någon kontakt med?

Låt snubben antingen ta ditt namn, låt barnen ha kvar sitt invanda eller byt till pappans namn men för allt i världen, ta inte och namnge barnen efter en som inte har med barnen att göra på det viset.

AMEN!

• Benkebusen

Vore jag farsan till dina barn så skulle jag blivit skogstokig på förslaget.

Har själv stridit som f-n mot ett galet ex som ville byta namn på min son till nye makens namn...i helvete heller.

Dessutom skilde de sig ganska snart...

Svar på tråden byta barnens efternamn?