Inlägg från: Anonym (träffat ny) |Visa alla inlägg
  • Anonym (träffat ny)

byta barnens efternamn?

Undrar om det finns någon som vet hur det fungerar med barnens efternamn när jag gifter mig.
    Mina barn har nu mitt efternamn, vilket var ett gemensamt beslut av mig och pappan då de föddes.
    Nu har vi varit separerade sedan länge, och jag har träffat en ny och ska gifta mig och vill ta hans efternamn. Vad händer då med barnen. Byts deras efternamn automatiskt om mitt byts, typ som att de automatiskt får mitt efternamn när de föds, eller är det något man måste ansöka om?

• Svar på tråden byta barnens efternamn?
  • Anonym (träffat ny)

Känns ju dumt om barnen ska ha ett alldeles eget efternamn, inte samma som varken mamma eller pappa..
    Men skulle pappan vägra får vi väl ta mitt efternamn istället. Bara att jag alltid drömt om att gifta mig och få byta bort mitt efternamn..

• Anonym (träffat ny)

Mina barn har jättenära kontakt med sin pappa, de bor hos oss lika mycket och vi gör saker tillsammans allihop och passar barnen åt varann och så..

Det finns inga halvsyskon ännu, och det kommer inte förrän efter vi gift oss. Det viktgiaste för mig är att man som familj har samma efternamn, så blir det problem så kommer han att få ta mitt efternamn.

Ett förslag är att vi alla tre tar min "nya" pojkväns efternamn och sen lägger till pappans efternamn som mellannamn till barnen så att de får ett dubbelnamn. Har varit lite emot det innan, men nu när vi inte är tillsammans längre känns det mer rättvist om de heter bådas namn..

• Anonym (träffat ny)

Mina barn har jättenära kontakt med sin pappa, de bor hos oss lika mycket och vi gör saker tillsammans allihop och passar barnen åt varann och så..

Det finns inga halvsyskon ännu, och det kommer inte förrän efter vi gift oss. Det viktgiaste för mig är att man som familj har samma efternamn, så blir det problem så kommer han att få ta mitt efternamn.

Ett förslag är att vi alla tre tar min "nya" pojkväns efternamn och sen lägger till pappans efternamn som mellannamn till barnen så att de får ett dubbelnamn. Har varit lite emot det innan, men nu när vi inte är tillsammans längre känns det mer rättvist om de heter bådas namn..

• Anonym (träffat ny)

oj, varför blev det två?

• Anonym (träffat ny)

Tack för alla syrliga inlägg, det är alltid lika roligt med folk med hög moral som måste tala om för en att man är dum i huvet när man ber om råd i en sån här tråd.
    (Hoppas att ironin i detta går fram.)

Om ni inte orkat läsa hela tråden så har ni kanske inte fattat att detta inte gäller något bråk mellan mig och barnens pappa.
    Vi har diskuterat detta tillsammans och båda tycker att det känns konstigt att barnen ska ha ett eget efternamn och inget av våra.
    Mina skäl till att vilja byta bort mitt eget efternamn är helt personliga och har med mycket annat att göra.. Även mina skäl till varför det är viktigt att en familj har samma efternamn..

Det enda jag ville veta var hur det funkade i praktiken. Om barnen automatiskt får mitt efternamn om jag byter eller om det innebär massa pappersarbete.
    Sen har inte barnens pappa riktigt bestämt sig vad han tycker. Han gillar mannen jag ska gifta mig med väldigt mycket och tycker som jag skrev innan att det är dumt om barnen inte har samma efternamn som någon av oss.

Vi har ju oxå pratat om att lägga till hans efternamn så att barnen får bådas namn i vilket fal. Och det är något som vi funderat på att göra i vilket fall, oavsett vems efternamn jag tar.

Klart att det alltid är tråkigt när ens psyko-ex gifter om sig och båkar och står i, men i vår familj funkar det inte riktigt så. Jag och mannen jag ska gifta mig med har haft ett långt och stabilt förhållande och vi umgås med barnens pappa och kommer väldigt bra överens allihop. Ledsen att göra er besvikna om ni ville ha massa drama..

• Anonym (träffat ny)

Självklart ett äkta tack till er som kommit med råd och åsikter utan att döma

Anonym (?): Jag hade aldrig drömt om att ändra barnens namn om de haft pappans namn, det är ju just för att de inte kommer att ha samma efternamn som varken sin mamma eller pappa som frågan kommit upp..

MrsX: Ditt förslag och dina tankar är väldigt bra. Har tänkt i de banorna innan oxå och du fick mig att känna att det nog är det rätta..

Silent: Har funderat på det, men det blir en väldig massa namn.. Jag heter dessutom redan ****dotter utöver mitt efternamn, så det skulle bli som tre efternamn för mig.. Och ingen helhet som familj..

Anonym (många barn): Rent juridiskt sett borde det ju inte vara några problem med att byta namn på din yngsta om du har ensam vårdnad.

Vill bara tjata om en sak till: Mannen jag nu ska gifta mig med har varit i barnens liv sedan den äldsta var 2 år och den yngsta under året, så han betyder väldigt mycket för dem och de känner en familjetillhörighet med honom oxå, även om pappan alltid kommer att vara pappa!!

• Anonym (träffat ny)

yumaa: Jag förstår vad du menar Trodde faktiskt inte att detta var ett så känsligt ämne..

Men fick faktiskt de svar jag letade efter i de tre första inläggen, nämligen hur det fungerar rent praktiskt med barnen om man gifter sig och tar den nya makens efternamn.

• Anonym (träffat ny)

Tack MRS X
    Ja, det lutar åt bådas namn. Pratade med pappan om det idag när vi gick dit med lussekatter som vi bakat i helgen och han sa att vi ska kolla upp hur det funkar och ta ställning till det sedan..
    Men just för att jag ska gifta mig så känns det lite extra viktigt att de har en länk till pappans sida oxå, även om jag inte skulle byta efternamn. Tror det skulle kännas bra även för barnen..

• Anonym (träffat ny)

Tack!!!

Svar på tråden byta barnens efternamn?