• Anonym (träffat ny)

byta barnens efternamn?

Undrar om det finns någon som vet hur det fungerar med barnens efternamn när jag gifter mig.
    Mina barn har nu mitt efternamn, vilket var ett gemensamt beslut av mig och pappan då de föddes.
    Nu har vi varit separerade sedan länge, och jag har träffat en ny och ska gifta mig och vill ta hans efternamn. Vad händer då med barnen. Byts deras efternamn automatiskt om mitt byts, typ som att de automatiskt får mitt efternamn när de föds, eller är det något man måste ansöka om?

• Svar på tråden byta barnens efternamn?
  • jockesfru

Det är inte namnet som gör familjen. mina barn har sin pappas efternamn eftersom vi är skilda. Inte bryr det någon av oss i varje fall.

Ludvigs mamma
  • yumaa

Jag har samma tänkesätt som dig...
    Varför ta din nya mans efternamn..
    Jag skulle hellre velat att mina barn hade sin pappas efternamn...
    om du nu vill byta så är det ditt beslut.. men jag ser inte att dina barn ska få göra det... antingen ditt eller pappans o nu när du inte vill ha ditt kvar så är enda alternativet pappans efternamn..

Benkebusen skrev 2007-12-16 20:34:55 följande:
    Fullständigt horribelt att dina ungar som faktiskt har en far med känslor ska heta samma sak som DIN NYA snubbe.Är det någon heder i kroppen på dig och barnen absolut måste byta namn så är det väl till PAPPANS namn och inte din nuvarande boyfriends namn.Vad händer när du och nye maken i framtiden skiljer sig? Ska dina barn heta samma som en gubbe de kanske inte har någon kontakt med?Låt snubben antingen ta ditt namn, låt barnen ha kvar sitt invanda eller byt till pappans namn men för allt i världen, ta inte och namnge barnen efter en som inte har med barnen att göra på det viset.AMEN!
  • Anonym

Om pappan har en tät och nära kontakt med barnen så blir det nog svårt att få till ett namnbyte mot hans vilja. I rättspraxis har man menat att ett namnbyte då skulle kunna förstöra den goda relationen mellan barnen och pappan.

• Anonym
    jockesfru skrev 2007-12-16 20:38:24 följande:
    Det är inte namnet som gör familjen. mina barn har sin pappas efternamn eftersom vi är skilda. Inte bryr det någon av oss i varje fall.
    Håller med dig!
    Däremot är det så att namnlagens regler till stor del bygger på just värdet av att man ska ha en namngemenskap i en och samma familj. Så det är ju inte konstigt att frågan väcks.
  • Anonym (?)

Lever i ett nytt förhållande där ett ev giftermån + efternamnsbyte är på gång för min del.
    Mina barn sedan ett tidigare förhållande har pappans efternamn och jag bär både mitt samt X-ts efternamn f.n.
    Den dagen jag får mitt nya efternamn (eftersom jag gärna vill det) kommer barnen fortsätta att ha sin fars efternamn, något annat känns faktiskt konstigt för min del. De är ju inte min nya partners barn utan mina och X-ts barn.

• Anonym (?)

skulle ju vara giftermål förståss 

• susst6

Amen för Benkebusen.... Håller helt och fullständigt med!!

• MRS  X

Det bästa du kan göra om du vill att barnen skall ha samma efternamn som du är att även lägga till DERAS pappas namn.

Jag skulle bli skrikarg om min man träffade en ny och barnen fick hennes namn även om de inte heter mitt i dag heller.
    Skulle kännas som man ville länka bort mig från sammanhörigheten med barnen som vi hade haft som familj på något vis.

Om jag var barn skulle det kännas som man tappade lite av sin identitet att få ett nytt efternam som "bara" basserat på min mammas nya man. Speciellt då barnen har bra kontakt med pappan. Pappan kommer ju alltid att vara deras pappa oavsett vad som händer till skillnad från styvpappan.

Har pappan någon åsikt i frågan ännu?

• silent

Om jag skulle skiljas från min man och han skulle vilja byta efternamn på dottern till ett efternamn som hans nya stjärna har, då skulle jag bli asförbannad! Och jättebesviken!

Jag tycker att om du så väldigt gärna vill ha ett annat efternamn samtidigt som du vill ha samma som barnen så kan du behålla ditt efternamn men lägga till din nya killes efternamn = du kan ha dubbelt efternamn.

• Anonym (många barn)

I min familj finns en liknande problematik...
    Jag heter JOHANSSON, vilket är min fd makes man. Vi skilde oss för flera år sedan, men jag valde att behålla namnet, eftersom mina barn hette det.

Jag har alltså två barn barn med min fd make, de heter JOHANSSON. Vi har gemensam vårdnad och växelvis boende.

Jag har sedan barn tre med en annan man, som heter SVENSSON, men barnet heter JOHANSSON, som jag eftersom jag har ensam vårdnad och hela boendet.

Nu har jag planer på att gifta mig, och kommer då att byta efternamn till PERSSON. Jag vill att mina två första barn ska ha kvar namnet JOHANSSON, men jag vill att trean ska byta till PERSSON, eftersom JOHANSSON ju inte är hennes far.

Jag antar att jag kan namnändra henne till PERSSON ifall att min nya man godkänner det, eftersom jag har ensam vårdnad. Hennes pappa, SVENSSON, har väl inget att säga till om?

Svar på tråden byta barnens efternamn?