• Anonym (undrar)

bytt efternamn efter skilsmässa?

Min mans ex pratade om att hon skulle byta namn efter skilsmässan men det verkar inte bli så. Har nu gått över tre år och jag o min man gifte oss för drygt ett år sen. Exet träffade också en ny innan deras skilsmässa gått igenom, dvs för tre o ett halvt år sedan. Det stör mig lite att hon behållit min mans efternamn, vilket jag alltså numera delar. Är detta vanligt? Ni som känner igen er, från något håll, hur tänker ni? Kanske kan förstå det utifrån att deras gemensamma barn också delar efternamnet (liksom mitt och min mans gemensamma barn).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-16 15:26:39:
    Tycker det verkar som att en del missförstått min fråga och att detta skulle vara något större problem för mig. Det är det alltså inte. Var bara nyfiken på hur man kunde resonera. Om jag fått välja hade hon hellre fått byta (som hon planerade) utifrån att vi har ett ovanligt namn och hon skyr mig och min mans gemensamma son som pesten. Det är dock inget jag går och funderar p dagligen och varken har eller kommer att ta upp med varken henne eller min man ;).

• Svar på tråden bytt efternamn efter skilsmässa?
  • Anonym (Tomtenissa)
    Jag kan hålla med TS...Min fästman har ett ovanligt efternamn och jag skulle nog oxå gärna vilja att hans ex bytte till sitt flicknamn innan vi gifter oss...Vet inte varför hon behåller det...kanske hon känner en sorts gemenskap iom att barnen har pappans efternamn...
  • PojkMaffia

men alltså jag frstår inte hur ni kan tycka det är jobbigt, ovanligt efternamn eller inte
    det är ett efternamn
    ett efternamn
    hur kan det vara jobbigt igentligen?
    det är ju inte direkt som att man använder efternamnet sså fort man hälsar på hos någon hej maria johansson
    utan man säöger ju bara hej maria
    du kommer väl typ aldrig att höra någon säga hans efternamn på henne eller?
    jag förstår verkligen inte vart problemet ligger?
    som jag sa det är ett efternamn...
    det finns garanterat FLER tjejer som har hans efternamn som han inte ens känner, känns inte det med jobbigt i sånna fall?
    sorry är inte arg el irriterad jag bara förstår inte

Jag är den jag är - like it or not
  • Anonym (fru F)

Min exman och jag tog mitt efternamn då vi gifte oss. Efter skilsmässan gifte han om sig och bär nu nya fruns efternamn som mellannamn och mitt efternamn som det "riktiga". Han har barn med både mig och henne. Om jag varit i hans sits hade jag nog lagt mitt efternamn som mellannamn och nya fruns som det riktiga efternamnet för att markera att det är de två som gäller nu och för att ändå ha kvar namngemenskapen med sina barn från första äktenskapet. Själv är jag också omgift med en man med ett mycket ovanligt efternamn. Jag bär nu mitt gamla efternamn som mellannamn och hans som det riktiga efternamnet. Hans exfru som bor nära oss har kvar hans efternamn. Hon vill väl inte ha tillbaka sitt gamla -son namn kanske Vad vet jag? Mig gör det inget.

• Anonym (****)

Min mamma behöll pappas efternamn (och vårat, barnens) tills vi blev stora och när hon gifte om sig för ett par år sen så bytte hon till hans.

Hon har då haft pappas efternamn i ca 25 år efter deras skilsmässa bara pga att hon ville ha samma som mig och min bror. Fast hon var sambo med min fd styvfar i ca 20 år och min pappa var gift under den tiden med min fd styvmor.

Krångligt att skriva.

• SeTa

Jag bytte tillbaka till mitt flicknamn när jag fick barn med min nuvarande. Vi tyckte inte det kändes kul att vår son skulle ha min exmans efternamn.
    Det kostar inget att byta tillbaka till sitt flicknamn, och körkortet kostade möjligtvis 150 kr. Kommer inte ihåg exakt. Det är det enda som har kostat faktiskt.
    Jag hade tidigare sagt att jag skulle ha kvar mitt nya efternamn till den dagen jag gifte om mej just pga av att jag vill ha samma namn som mia barn. Nu gick det ju inte riktigt som jag hade tänkt mej, men men..
    Däremot har jag faktiskt aldrig haft en tanke på cad exmannens nya tycker om att jag hade hans efternamn, och inte heller hade jag bytt för hennes skull.

• NiXxI

Hmmm

Jag gifte mig för 10 år sedan, skiljde oss för 7 år sedan. Båda vi träffade nya...men först för tre år sedan så "kom jag på" att jag fortfarande hade exet:s efternamn ...i början hade jag det för att vår gemensamma dotter inte ville att jag skulle byta, så då tänkte jag att jag gör det när hon blir äldre.

Men jag glömde alltså bort det hela...det var ju bara ett namn som jag var van att bära. Inte sjutton relaterade jag mitt efternamn till mitt ex (som jag verkligen skyr känslomässigt annars).

Men för 3 år sedan ändrade jag alltså till mitt flicknamn...fast för 1½ år sedan gifte jag mig igen så nu har jag mannens.

Det jag vill ha sagt är att dels så kanske man "behåller" exets namn för samhörigheten med sitt barn och dels så kanske man inte ens reflekterar över det.
    För mitt efternamn deffenierar ju inte mig och vem jag hör ihop med anser jag.

Ta upp det med hans ex, hon kanske inte har skänkt detta en djupare tanke alls på samma sätt som du.

En Loppa och en Räka och mitt livs verk är fulländade
  • Anonym (förstår)

Ett efternamn är ett efternamn och sen spelar det ingen roll och det är ett "vanligt" eller ett "ovanligt" efternamn, som en del verkar resonera så är det helt ok att behålla exets namn om han skulle heta Svensson men attans om det är ett finare/ovanligare af Gyllenkrook eller nåt sånt - då blir det hela speciellt och "släktknutet" - give me a break!!!

har man problem med att den fd. fru behåller exets namn ligger det nog på ett hela annat plan och man kanske skulle ta en sig funderare över man reagerar över en så simpel sak som efternamnet, via barnen är dom för evigt knutna till varandra

• Anonym (förstår)

Min mans fd har också behållt sitt efternamn. Lite jobbigt faktiskt, inte för att hon har samma namn utan att folk börjar fråga om jag möjligvtis är släkt med henne. Så hände det på komvux när vi skulle presentera för varandra i klassen och läraren frågade.. Ehh så var det bara att säga som det var och det var inte kul. Min man har också ett släktnamn och mitt kunde inte vi ta för då skulle min man och min bror heta likadant både i för och efternamn haha. Själva efternamnet bryr jag mig inte om, men så fort när folk frågar känns mindre kul. Å andra sidan tror jag det skapar mer förvirring för barn om de biologiska föräldrarna har samma efternamn för att förstå skillnaden. Tex vi pratade om vilka som har samma efternamn i min mans släkt och pojken fick höra det och sa att hans mamma också tillhör släkten. Min man var bara tvungen att vara ärlig och förklara att mamman inte längre tillhör hans släkt, bara pojken. Det blev förvirring för honom för efternamnen är ju likadana. Hade det varit olika efternamn så tror jag att han hade förstått det lättare, hans familj är pappan och mamman men båda hör inte ihop.

• Anonym

Jag håller också med TS att det är märkligt att man väljer att behålla sitt ex.s namn.Jag hade bytt direkt om jag hade skilt mig,självklart.

I vårt fall har min sambo ett mkt ovanligt namn och han skilde sig pga mig ,något hans ex aldrig kommit över ,hon HATAR honom och talar ideligen om för alla gemensamma vänner och deras dotter vilken jävla skitstövel han är TROTS det väljer hon att behålla hans ovanliga efternamn....mkt konstigt tycker jag !

• Anonym (förstår)
    Anonym skrev 2007-12-18 14:01:07 följande:
    Jag håller också med TS att det är märkligt att man väljer att behålla sitt ex.s namn.Jag hade bytt direkt om jag hade skilt mig,självklart.I vårt fall har min sambo ett mkt ovanligt namn och han skilde sig pga mig ,något hans ex aldrig kommit över ,hon HATAR honom och talar ideligen om för alla gemensamma vänner och deras dotter vilken jävla skitstövel han är TROTS det väljer hon att behålla hans ovanliga efternamn....mkt konstigt tycker jag !

Skulle hon bli mindre hatisk om hon bytte tillbaka till sitt flicknamn Är det så enkelt

Det är ett namn liksom, låt folk göra som dom vill. Går man en gång med på att ens maka/make tar ens efternamn så får man liksom finna sig i att vederbörande kanske väljer att behålla namnet den dagen man går isär.

Svar på tråden bytt efternamn efter skilsmässa?