• Mumu

Svetlanas Fanclub

Themis skrev 2007-12-20 22:01:31 följande:
    Mumu: Okej vad synd. Jag visste själv ingenting om laktulosvärlden för en vecka sen så jag bara rapade upp det jag lärt mig så långt. Och ibland är det mest skitsnack det blir av allting...
    Nej, jag vet egentligen inte så mycket jag heller. Dags att förkovra sig med andra ord, för det här är ett ämne som jag tvunget behöver lära mig mer om - pronto! Suck igen...
    Bäst just nu: Min nya mössa...
  • Mumu

Pejo, helst vill han ju inte det. Men till slut, när han är superförstoppad och har så ont att han skriker så går han med på att ta på sig en och så brukar det komma ut en jättelik klump... Motion är jättebra, och alla som känner Abbe vet att han får mycket av den varan . Han är minst sagt en energifylld liten krabat som inte sitter still många stunder på en dag.

Idag bajsade faktiskt Abbe igen, så det känns som att vi är på rätt väg. Vi gav Laktulosen på morgonen istället för kvällen och så har vi lagt ner lite energi på att ge lösande livsmedel och undvika stoppande. Synd om Abbe bara, som inte får sin älskade mjölk... Men det är väl inte för evigt får man hoppas.

Fru H, så det är dags för Simon nu!? Roligt, hoppas allt går smidigt!

Mejram, hur mår du egentligen? Tipptopp? Man tänker nästan inte på att du är gravid, men det är du ju! Hur långt har du gått nu?

• Mumu

Haha, ja det brukar bli så med de där blivande mor- och farföräldrarna ! Vet alla om det redan eller blir det en julklapp? När vi skulle få Abbe så berättade vi det på julafton. Var i v.9 då också, kändes lagom.

Ja, den där ungen och mat... Han är ju kräsen med mat, så är det. Han får aldrig i sig grönsaker, han petar bort allt sånt ur maten, så vi har varit väldigt glada att han trycker frukt i den omfattning han gör. Bara det att han äter äpple och banan, vilket båda är stoppande. Zzznark... Vi köper andra frukter och frågar alltid, serverar grönsaker till varje måltid och lägger även upp lite på hans tallrik. Men vi tvingar aldrig och han ratar alltid. Nu köpte vi massor av lösande frukter och mumsade på för att visa hur gott det var, men nej. Han vill inte ens smaka. Han vill ha äpple. Och banan.

Men vi kämpar vidare. Häromveckan fick jag honom att äta katrinplommon genom att kalla dem för stora bajsrussin ! Tyvärr så har han ledsnat på russin också, annars är ju det också bra.

• Mumu

Ja, vad har vi på g idag? Städning har stått på schemat. Nedervåningen är klar och granen är uppe och klädd, till barnens stora förtjusning. Och jag ÄLSKAR min fettlösande spray, fasen vad jag har sprungit runt och sprayat och torkat med den idag ! ALLT blir rent, även sånt där trökigt ingrott som man tror är förlorat för alltid. Övervåningen är påbörjad, men behöver ett krafttag imorgon förmiddag. Sen är det jul !

Maraboufudge, Bountybollar, Mozartkulor och Rocky Road-fudge är fixat och ska tas med på julafton. Jag ska vika lite presentpåsar http://skapligtenkelt.se/ppase.htm som är perfekta att stoppa småpresenter i och så har vi såklart en miljon julklappar att slå in imorgon kväll. Tänkte börja idag, men vi ska laga sen middag när barnen somnat (snart, snart!) och mysa med, så jag orkar nog inte sitta med sånt sen. Och så har vi skinkan kvar också! Men sen är allt klart, och det känns som att vi ligger helt rätt med allt i år.

Ja, stora bajsrussin, ja ... Abbe är ju väldigt medveten om det här med bajsproblemen, så ibland funkar det att tala om att nåt hjälper honom att bajsa, därav stora bajsrussin .

• Mumu

Hahahaha, min humor precis, Bimsan ... Men jag vete tusan om jag skulle kunna dricka det jag heller, om jag visste vad det var. Kanske en viss censurering är att föredra? Eller så får han veta sanningen EFTER första koppen, muahahahaha ! Problemet är kanske att den sanne kaffeentusiasten redan vet vad det är han får i koppen. Jaja, det kan knappast vara varken äckligt, ohälsosamt eller farligt, så han kanske klarar av sanningen ?

När kvällen övergår i natt så kryper Svetlanorna fram ur sina vrår på väg mot sängen... Och nu är det min tur att krypa vidare och bädda ner mig. Mer gjort här hemma har det inte blivit sen sist, men mysigt framför tv:n har vi haft. Tänk vad skönt det är att sitta och titta på julgranen som lyser och bara njuta av att allt är klart! Och tänk vad oskönt det är att komma upp på övervåningen och inse att allt är så långt ifrån klart som det kan bli ... Natti!

• Mumu

GOD JUL, mina allra käraste sötaste klubbmedlemmar ! Hur otroligt det är låter så är det faktiskt femte gången som vi önskar varandra en god jul! Första gången var vi alldeles nygravida *tår i ögat*... Ha nu en underbar julhelg allihopa, så hörs vi snart igen!

• Mumu

Abbe sprang ut och mötte tomten i dörren och gav honom napparna direkt, hur glad som helst. Sen frågade han inte efter dem en endaste gång (i och för sig inget konstigt eftersom han enbart har napp när han sover). Nu när vi kom hem och han skulle sova så längtade han efter nappen lite och fällde till och med en liten tår. Nästa jul ska han minsann säga till tomten att han ångrat sig och vill ha tillbaka nappen ! Jag låg en extra stund hos honom och berättade sagan om lilla nissen som blev så glad för nappen han fick av Abbe, och sen ville Abbe att jag skulle berätta vidare om när Abbe grät i sängen hemma. Jag vände det positivt och slutade sagan med hur bra det gick till slut, även om Abbe längtade efter nappen först, och sen gick det bra. Han skickade ut mg ur rummet till slut, för han ville ligga i fred och nu tror jag att han sover. Undrar just hur det blir när han vaknar inatt...

Anders och jag ska gå ner och äta ädelostrulle med glöggkokta päron samt testa vår present till oss själva; ett nytt tv-spel. Sen *gäsp* blir det nog kväller rätt snart också.

• Mumu

Här huserar jag visst ensam ! Men no worries, jag HAR tid att umgås med min familj trots att det verkar som att jag är här jämt . Just nu borstar jag tänderna samtidigt som jag surfar.

Bimsan, jag har ytterst svårt för människor som inte respekterar ens önskningar angående vilka leksaker man vill att ens barn ska leka med. En sak om man aldrig berättat vad man tycker, då kan ju folk inte veta, och kanske vara lite obetänksamma. Men om man tydligt talat om att man inte vill ha stridsleksaker och så köper människan en sån ändå *skakar på huvudet*. Då skulle jag bli jättearg.

Idag blir det hem till mamma och pappa, dit hela släkten som vanligt kommer på den traditionella juldagsmiddagen. Lite småplock av julmat till förrätt och underbar gryta till varmrätt. Brukar kännas heeelt okej att bryta av julmaten med nåt annat redan på juldagen .

Ikväll blir vi inte sena, för våra barn är trötta och vi är trötta. Jag har till och med lite ont i huvudet, trots att jag inte tog nån julsnaps igår. Abbe kommer att vara trött också, eftersom han inte sovit middag. Misstänker att middagslurarna kan vara ett minne blott nu i och med nappens frånvaro. Natten gick i alla fall bra, men visst sov han lite sämre än vanligt. Klockan fyra frågade han om han fick gå upp ... Och några gånger vaknade han och konstaterade att han minsann skulle säga till tomten att han ville ha tillbaka nappen nästa gång han träffar honom. Gör det du, lilla vän ...

• Mumu

Yes! När jag hade lagt Abbe så ville han gå och bajsa på pottan. Jaja, tänkte jag, det är väl bara en liten manöver för att få vara uppe en liten stund extra. Men vi gick såklart dit. Efter en låååång stund med läsning och även en liten stund för sig själv så klämde han ur sig världens minsta bajsknöp. Men dock en bajsknöp ! Gissa om han var stolt... Och nu har han tagit med sig sin far in på toa för att upprepa bedriften, få se hur det går med det då ...

Hehe, vi har för länge sedan lovat en överraskning första gången han bajsar på potta eller toa. Han fick det när han gjorde sist, men då hade han ju magsjuka så det räknas inte riktigt. Imorgon ska han alltså casha in en till, tycker han ... Och det ska han få. Nu tror han till och med att han ska få två, för han har tydligen gjort en till liten knöp. Ja, så länge bajsskräcken släpper så kan han få en liten present då och då. Mutor ...

• Mumu

Tja, jag vet inte om mutor i allmänhet är så värst upphetsande, men just när det gäller det här så är vi beredda att göra ALLT för att det ska funka. Jag lovar, om jag kunde dansa en bajsdans med kastrull på huvudet enbart iförd banankjol för att han skulle slippa bli förstoppad, då skulle jag göra det.

Abbe fick en rolig och lite äcklig julklapp av sin faster. En bok som heter "Från glass till bajs" . Det är en vik-ut-pop-upp-upplysande-så-det-räcker-och-blir-över-bok med kanske världens snuskigaste omslag. Där är det nämligen en som slickar i sig glass med en tredimensionell klibbig slajmtunga ... Sen går boken väldigt ingående in på allt som händer i kroppen från glass till bajs. Vi har inte hunnit läsa den än, Abbe vill mest känna på tungan. Men det ska bli kul att läsa den sen !

Nappen är saknad . Ikväll var Abbe på lite för gott humör, så då var han tvungen att slänga en leksak på mig så att det skulle bli bråk och han skulle få gråta lite efter nappen på samma gång. Sen har han varje kväll vaknat efter ett par timmar och varit så arg och ledsen. Han säger inget, men det fattar vi ju att det är nappen som fattas. Vi tröstar och förstår. För det kan man ju tänka sig, har man gjort en sak VARJE DAG i över tre år, så är det klart att det känns pest när man mot sin vilja blir fråntagen det. Nu var det ju inte mot Abbes vilja, men uppenbarligen hade han inte tänkt igenom hela innebörden av att ge bort nappen till tomten. Men det går rätt bra ändå, och nu ska vi igenom det här, för något bättre tillfälle kommer knappast att komma.

Svar på tråden Svetlanas Fanclub