Svetlanas Fanclub
Här bara springer tiden iväg: Nya bråk med svärmor, snöstormar, strömavbrott, första lägenhetsvisningen och toksurfa på Blocket för att hitta nygamla spännande saker till nya hemmet.
Men bara lite mer London först:
I annonserna heter det "there is but ONE sale" och ja, det var lite kul att spana in märkesrean. Men det var inte så mycket kö som man kunde tro fast jag var där på eftermiddagen första dagen. Det var bara när jag ville in i lyxavdelningarna för Prada eller Fendi som jag fick köa bakom sammetsrepen några minuter innan någon annan gick ut så de kunde vinka in mig. Och det var många siom tittade men inte så många som handlade.
Jag snöade in lite på en handväska från miu miu i gräddfärgat skinn med guldlås (200 £, nypris 450), fick gå dit tre gånger innan den var såld.
Pradarean var kass, inga balla prylar alls.
Hittade en makalös stor sidensjal från Kenzo i svart med mellanblå "Kenzorosor" för 120 £ men köpte inte den heller. Och sen köpte jag inte en hel massa saker till nedan, priserna följer bara med som konsumentupplysning för den intresserade:
Stor akvamarinring med briljanter för 575 £ (nypris 1000 £), läckra skor från världens ballaste skodesigners 85-250 £ (nypris 200-500 £)
Radoklockan jag har drömt om i tio år för 1000 £ (nypris 2000 £)
Och naturligtvis alla kläder ovanpå det, men jag var inte på humör för kläder, det är accessoarer som är kul tycker jag.
Dior och Chanel kan man bara skippa att kolla på, inte ens reapriser är inom räckhåll för vanliga dödliga om man inte vill betala 2000 spänn för en nyckelring, ungefär.
Och min drömklocka kvalificerar sig i princip bara till fyndlådan i Harrods Luxuryrooms, det dyraste jag såg som hade prislapp var en Breitling limited edition gjord för biltillverkaren Bentley till det fashionabla priset av 77000 £, ganska exakt en miljon kronor. Då har jag ändå inte vågat sticka nosen in i smårummen (Cartier, De Beers etc) där de RIKTIGT rika schejkerna knallar in.
Jag kände då ett plötsligt behov av lite luft när man tänker på världssvälten mm. Men plötsligt ser jag från sidan hur en dam i grå Chaneldräkt med en gigantisk brosch med en typisk inte-alls-glasbit i svassar fram genom allt glittret och besviket kommenterar till sin man på oklanderlig engelsk snobbiska: "But this is really nothing like DUBAI, dear...".
Så full i skratt jag blev av hennes totala diss! Minen på de synnerligen välavlönade expediterna i Luxury room var bara den värd säkert 500 spänn...
Den enes lyx är den andres vardag, hur groteskt det än är, och oavsett hur häftig man tror att man är så finns det ju nästan alltid nån som kan ta en ur illusionen. Sak samma, jag skulle besöka Harrods även om de tog inträde, för det är kul att se hela spannet med varor från när och fjärran.
Och för den som inte vill ruinera sig så är hela källarplanet fyllt med mer överkomliga väskor från Guess, DKNY, Juicy Couture etc. Riktigt fina halsband och småsmycken hittade jag också i "fyndlådan" i designer jewellery-rummet, pris 15-150 £ och hade kostat det dubbla. Sedan vill jag gå igenom food halls och handla någon trevlig present till familjen-lite te, kaffe, choklad eller nåt annat och sen har jag gjort min Harrodstur.
Att jag sedan var väldigt nära att torska dit på en underbar handväska av Salvatore Ferragamo (colorprint/svart lack-sååå fräck)på Heathrow men mitt samvete (mannen) sparkade mig på knäskålarna tills jag gav mig är en heeelt annan sak...
Orkar inte skriva mer om London nu för det har ju hänt en del för övrigt också...