Svetlanas Fanclub
Nu är jag ledsen . Alla mina värsta farhågor och mer därtill infriades på mötet. Jag är inte uppsagd, men önskar att jag blivit det istället. Nu har jag hamnat i en situation där jag tvingas välja mellan att tacka ja till ett helt sjukt erbjudande som inte har ett dugg med mitt yrke att göra, och därmed förlora min återanställningsgaranti till läraryrket, eller tacka nej. Vilket i princip ger samma effekt som att säga upp sig själv, jag förlorar inte bara återanställningsgarantin utan dessutom en försäkring och får en fet karens hos a-kassan. Så belönar de oss som varit längst anställda på listan, de som är anställda efter oss blir bara uppsagda utan att förlora alla förmåner. Vi som ligger "bäst" till får sämsta villkoren.
De som blir uppsagda kommer dessutom att kunna springvicka och på så sätt få in en fot i jobbet igen, och bygga på sin LAS och få längre vikariat, samt så småningom återanställning inom garantin. Vi som tackar ja till alternativen är ute ur lärarvärlden och har en fast tjänst inom ett annat yrke (med mycket sämre lön, nämnde jag inte det?) och har inga som helst rättigheter att komma tillbaka på andra villkor än att söka jobb som vilken nyexad lärare som helst, ingen förtursrätt alls. Bytt är bytt!
Som grädde på moset så ställer det HELA vår föräldraledighetsplanering på ända, vilket innebär om vi i nuläget inte vet om Anders kan vara föräldraledig. Vilket är, utan att överdriva, jordens undergång för honom.