Jag åt oxfilé-medaljonger igår på restaurant. Det var genomstekt men tycktes ändå kunna se lite rosa i köttet?
Jag åt oxfilé-medaljonger igår på restaurant. Det var genomstekt men tycktes ändå kunna se lite rosa i köttet? Åt upp allt. Farligt?
Jag åt oxfilé-medaljonger igår på restaurant. Det var genomstekt men tycktes ändå kunna se lite rosa i köttet? Åt upp allt. Farligt?
jag har ätit sånt oxkött som va lite medium stekt... en ggn går väl men jag ska inte göra det fler ggr... sen har jag alltid ätit prickig korv...får man tydligen inte iheller... men forts ändå.. finns inte så många pålägg ju...tycker jag...
så det gör nog inget med den maträtten... men annars kan man säga nästa ggn att man vill ha den hårt stekt helt enkelt.... du kan ju välja på lätt, medium och hårt.. säger du inget när du beställer så brukar det bli medium... tror jag....
Man får visst äta prickikorv, men man ska välja en förpackning som är så nyförpackad som möjligt.
Men alltså, VAD är det du är orolig för?
Vet du varför man inte ska äta _rått_ kött och _rå_ fisk?
Tycker du ska läsa igenom alla rekomendationer till gravida på slv.se så kanske du kommer till insikt VARFÖR man ska undvika vissa saker och inte oroar dig lika mycket.
Är orolig för att få bakterier eller något på grund av oxfilé-medaljonen på restaurant igår.
Tänkte ej på att den var lite lätt rosa i mitten. Var så gott så jag åt upp två medaljonger..
Klipper in från slv:
"Rått kött
Ät inte rått kött. Allt kött, särskilt lamm, gris och fågel ska vara ordentligt genomkokt eller genomstekt. Skadliga bakterier och parasiter kan ge dig infektioner som påverkar ditt barn. Undvik: Råbiff och köttbullssmet, gravat kött och gravad fågel (se Skadliga bakterier och parasiter)."
Så länge köttet är stekt och upphettat till över 70 grader är det ingenting att oroa sig för.
Jag antar att det inte var utsidan som var rosa?
Såvitt jag vet är oxfilé varken lamm, gris eller fågel.
Ej heller rå köttbulls smet, råbiff eller gravat kött.
Det är det man ska undvika..
Nej, utanpå var den mörk och genomstekt.
Då förstår jag faktiskt inte vad det är du nojjar för.
Det finns ingenting alls över hvuud taget på livsmedelverkets hemsida som säger att man inte bör äta oxfilé som är lite lätt rosa i mitten, VARFÖR är du då orolig?
Snyft. Jobbigt för mig med min oro. Känns som om man inte kan äta någonting.
Ex. skinka i vaccumförpackning få man ej äta. Ska man äta skina beställd över disk vid charken.
Äter bara bröd med smör på jämt eller keso.
när jag var i v 5 åt jag riktigt gott helt rosa kött, direkt från slaktarn,,gud vad gott det var...
men man måste ju inte vråka i sig.