• teambe

Vittra-skolor?

Vi har själva strukit Vittra-alternativet eftersom vi hört så mycket negativt om de från lärarhåll men det kanske är dags att tänka om. Det negativa vi hört är att det är taskiga arbetsförhållanden för lärare, hög läraromsättning, toppstyrt och lågt i tak för oliktänkande, mycket icke-behöriga lärare. Berätta gärna om era erfareheter, både ni som har barn där och ni som arbetar där!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-16 16:41:06:
    members.fortunecity.com/valfrihet/nytt/vittra11.htm
    Liten länk till varför vi varit tveksamma till Vittra, men vi blir gärna övertygade om motsattsen!!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vittra-skolor?
  • teambe

Ja, det var ju vitt skilda meningar som rådde här!

• homemade

Ja och det vi kan enas om är nog att det handlar inte om pedagogiken huruvida en skola är bra eller ej, utan om hur just den specifika skolan är. Kan uppenbarligen vara himmel eller helvete beroende på vilken det är.

teambe skrev 2007-12-16 20:47:30 följande:
    Ja, det var ju vitt skilda meningar som rådde här!
  • teambe

Ja, det kan du nog ha rätt i, och ni verkar ha hittat ett toppenställe! Fast det är väl många lärare som har riktiat kritik mot just Bure-koncernen, inte att pedagogiken i sig skulle vara dålig alltså, utan ägarnas sätt att driva skolorna. Sjölins var ju en stor skandal som jag gissar är den som åsyftas i inlägg nr 50, men man kan ju hoppas att det skedde en uppryckning efter det. Sen får man  nog säga till Samskolans försvar (som vi ju dryftade lite här ovan) att jag nog aldrig hlrt något negtivt om den från vare sig elever, föräldrar eller personal, men det är ju lättare att hålla ordning på att en skola fungerar än en hel serie över ett helt land.

homemade skrev 2007-12-16 20:50:22 följande:
    Ja och det vi kan enas om är nog att det handlar inte om pedagogiken huruvida en skola är bra eller ej, utan om hur just den specifika skolan är. Kan uppenbarligen vara himmel eller helvete beroende på vilken det är.
  • bengke

Någon som har erfarenhet av den som ligger i centrala Göteborg? I västa nordstan tror jag den ligger.

• Hoppis

Jag har min dotter i en Vittraskola i Stockholm och är mest positiv. Visst finns det vissa problem men det finns det väl i alla skolor? Tror lite som ni säger att man måste titta på just de specifika skolorna och inte dra alla Vittraskolor över en kam.

Det är mycket prat om att lärarna inte trivs... men när man läser på nätet är nästan allt negativt skrivet kring 2002-2003 och det har hänt mycket sedan dess. T.ex. länken TS hänvisar till, jag hittar inget direkt datum men alla år som finns med är 2002 och skolverkets rapport finns inte ens längre kvar på deras sida.

Vi har bara behöriga lärare som är jättetrevliga, engagerade och positiva!

Mycket kritik tycker jag kommer från människor som inte har barn eller är lärare där själva, det verkar vara många med åsikter men färre med faktiska upplevelser som hörs.

Besök de skolor du är intresserad av och försök få en uppfattning om personal, kultur och den känsla du får i magen!

Jag var också fundersam innan och läste mycket om just Vittra men ångrar inte att jag gjorde detta val.

Lycka till med ditt val!

• Antigone

Underbar pedagogik som jag har två barn på i årsklass 6 och 8!
    Har vänt hela tillvaron till det absolut bästa i allas liv! Jag är enbart tacksam.
    Underbara lärare.

Mina barn går på Vittra Västrahamnen i Malmö

• Antigone
    Gibiesmamma skrev 2007-12-16 19:04:22 följande:
    har personlig erfarenhet som är ungefär samma som TS säger. vill inte utveckla mer just nu eftersom jag fortfarande arbetar i en vittraskola i stockholm... skulle aldrig sätta mitt barn där iaf

Mycket märklig inställning. Just inställningen till all pedagogik man arbetar med förutsätter att man tror på den och verkar därefter. Hoppas du slutar snart för allas bästa.

Lycka till!

• Antigone
    deez skrev 2007-12-16 18:59:19 följande:
    Har ingen egen erfarenhet, men min bästa vän tog snabbt ur sin son ur Vittras förskola i Stockholm av ungerfär de anledningar som nämns i TS, plus att de upplevde det som väldigt disciplinerat och strängt och att personalen var sura och vantrivdes.
    Vi upplever det totalt tvärtom.....frihet under ansvar- lärare med förmåga att skapa kunskapstörst- bäst av allt är att pedagogiken kräver föräldrars engagemang, det går inte att som i kommunala skolor sitta på häcken och tro att lärarna sköter allt.
  • Antigone

TS:
    de problemen du skriver om fanns, med betoning på imperfekt, på "vår" Vittra skola med tidigare.
    Jag ser det som att alla nya saker, nytänk går igenom sk barnsjukdomar som det krävs tid för rätta till.
    Vår Vittra har genomgått det du beskrivit under åren tidigare, ca 7 år sen, men numera finns inga obehöriga lärare, en extremt öppensinning atmosfär för just oliktänkande som nästan premieras istället och det ger ett mångfald som jag anser i sin tur ger ett djup för barnen.
    Nu går ju mina barn i högstadiet och kanske är det en skillnad från förskola och yngre barn/klasser.
    Tror inte jag skulle sätta våra yngsta barn på Vittra när de ska börja första klass utanb det får bli som de äldsta barnen- först när de ska börja sexan.

• teambe

Antigone: mycket intressant. Hur kommer det sig förresten att ni kommer att låta minstingen vänta, är det för att det av praktiska skäleller känns det som vittra passar äldre barn bättre? Och vet du vad pedagogike egentligen kommer ifrån? Är det en ny pedagogik, eller kommer den från något annat land?

Svar på tråden Vittra-skolor?