• JooCee

    Jag vill skaffa fadderbarn, vilket organisation??

    Jag vill få bild på mitt fadderbarn osv.. kunna ha kontakt om man vill, veta att allt kommer fram. Vilken organistation ska man välja?

  • Svar på tråden Jag vill skaffa fadderbarn, vilket organisation??
  • palmblad

    De önskningar du har stämmer in på SOS barnbyar.

  • palmblad

    SOS barnbyar funkar så att inga barn bor hemma hos föräldrarna, utan i nya familjer i en barnby. De nya mammorna sköter kontakten med faddrarna o kan i regel engelska. SOS kostar 200. kr o tillhör de dyraste, men jag är jättenöjd. Har haft min fadderflicka Mari sen hon var knappt 3 o nu är hon 11. Hälsade på henne i Estland där hon bor, då hon var 7. Hade tidigare fadderbarn i Lutherhjälpen. Funkade inte så bra.

  • JooCee
    palmblad skrev 2007-12-16 20:42:01 följande:
    SOS barnbyar funkar så att inga barn bor hemma hos föräldrarna, utan i nya familjer i en barnby. De nya mammorna sköter kontakten med faddrarna o kan i regel engelska. SOS kostar 200. kr o tillhör de dyraste, men jag är jättenöjd. Har haft min fadderflicka Mari sen hon var knappt 3 o nu är hon 11. Hälsade på henne i Estland där hon bor, då hon var 7. Hade tidigare fadderbarn i Lutherhjälpen. Funkade inte så bra.
    tack för hjälpen, nu har jag ordnat ett fadderbarn där! =)
  • palmblad

    Vad kul! Valde du nåt land? Vi har kontakt då o då med Mari och jag ska hälsa på henne igen, innan hon flyttar till byns ungdomshus vid 14-15 år.


    JooCee skrev 2007-12-16 20:45:23 följande:
    tack för hjälpen, nu har jag ordnat ett fadderbarn där! =)
  • JooCee
    palmblad skrev 2007-12-16 20:54:17 följande:
    Vad kul! Valde du nåt land? Vi har kontakt då o då med Mari och jag ska hälsa på henne igen, innan hon flyttar till byns ungdomshus vid 14-15 år.
    Vi valde Asien, jag och två av mina vänner skaffade varsit fadderbarn på en gång.. =)
  • palmblad

    Spännande! Gissar att det blir Kambodja de väljer år, för där har de byggt upp flera nya barnbyar på sistone. Men oavsett var det blir, kommer det att bli jättekul.


    JooCee skrev 2007-12-16 20:57:49 följande:
    Vi valde Asien, jag och två av mina vänner skaffade varsit fadderbarn på en gång.. =)
  • filurar

    Barnfonden funkar också bra. Vi har ett fadderbarn via SOS och ett via Barnfonden. SOS Barnbyar har väl fått en del kritik eftersom de satsar väldgt hårt på några få barn, som då får en onödigt hög standard i jämförelse med alla dem som är i behov av hjälp. Vårt fadderbarn där har just fått tillgång till internetuppkoppling (vilket ju i och för sig är bra att ha). Barnet vi stöder via Barnfonden bor hos sin familj. Fonden stöder projekt i byn och barnens skolgång. Jag har fått intrycket att stödet via Barnfonden är mer kollektivt, vilket jag tycker är bra, eftersom det annars kan bli skillnad mellan olika barn i byn beroende på hur generösa faddrar de råkar ha fått (om pengarna man skickar går till ett enskilt barn). Dock får man mycket god information om barnet via Barnfonden. Jag får oftare brev med teckningar och foton och sådant därifrån än från SOS. Vi har varit jättedåliga på att skriva brev till våra fadderbarn, och de som skriver från Barnfonden undrar varför. De verkar mer måna om kontakt liksom.

    Vi har tänkt stödja ett till fadderbarn via ActionAid för att se hur de är också. Där kan man skicka brev till fadderbarnet via mejl! Då ska väl t.o.m. vi lyckas få iväg något.

  • palmblad

    SOS kan inte ta emot alla, men stöttar även barn som bor hemma.
    Nej, alla barn i SOS har faddrar o gåvor delas lika mellan dem.
    Pengarna går inte till enskilda barn, men hjälpen fokuseras på ett barn i o med kontakten med barnet, som är viktigt för barnets världsbild.


    filurar skrev 2007-12-26 20:03:54 följande:
    Barnfonden funkar också bra. Vi har ett fadderbarn via SOS och ett via Barnfonden. SOS Barnbyar har väl fått en del kritik eftersom de satsar väldgt hårt på några få barn, som då får en onödigt hög standard i jämförelse med alla dem som är i behov av hjälp. Vårt fadderbarn där har just fått tillgång till internetuppkoppling (vilket ju i och för sig är bra att ha). Barnet vi stöder via Barnfonden bor hos sin familj. Fonden stöder projekt i byn och barnens skolgång. Jag har fått intrycket att stödet via Barnfonden är mer kollektivt, vilket jag tycker är bra, eftersom det annars kan bli skillnad mellan olika barn i byn beroende på hur generösa faddrar de råkar ha fått (om pengarna man skickar går till ett enskilt barn). Dock får man mycket god information om barnet via Barnfonden. Jag får oftare brev med teckningar och foton och sådant därifrån än från SOS. Vi har varit jättedåliga på att skriva brev till våra fadderbarn, och de som skriver från Barnfonden undrar varför. De verkar mer måna om kontakt liksom.Vi har tänkt stödja ett till fadderbarn via ActionAid för att se hur de är också. Där kan man skicka brev till fadderbarnet via mejl! Då ska väl t.o.m. vi lyckas få iväg något.
Svar på tråden Jag vill skaffa fadderbarn, vilket organisation??