• Kryztina

För oss med barn som inte sover!!!

hej,
    tittar in efter en hel nyårsnatt då min dotter Lovisa, 8 mån, som vanligt vaknar hela tiden...... nu har hon vakta till helt och är superpigg.. hon har varit helt vaken sen 3.30 . hoppas jag får vara med här för jag tror att jag håller på att bli galen... nu har det varit så här i två och en halv månad... innan dess sov hon 19-07 varje natt . Jag känner att inget funkar längre i mitt liv. Hjärnan går på lågvarv .

• Kryztina

När ni skriver "kura" vad menar ni då?
    Har sett att ni talar om Pantley. Jag har läst delar av den men dock på engelska.. fast jag tror att jag skulle få mera behållning av den om jag läste den på svenska.. är rätt kass på engelska.
    Känner igen det ni skriver om panikkänslan innan man ska sova.. Ofta känner jag att jag skulle behöva gå och lägga mig kl åtta för att överhuvudtaget få sova nåt... men hur kul är det?
    Jag fick sova  ungefär 1 1/2 timme på morgonen i dag, det var skönt men räcker egentligen inte för att jag ska få igen den sömnen jag missat.., tyvärr.
    Tyvärr  kan vi inte dela nätterna (ännu). Vi har även en son på 2 år som också vaknar emellanåt + att dottern är väldigt mammig just nu. Om pappa försöker ta henne på natten då gallskriker hon tills vi byter. Och då menar jag gallskriker . Men sonen börjar sova bättre och dottern lär ju inte vara så mammig förevigt så...
    Jag tycker det är så jobbigt med sömnbristen bara. Jag orkar ju inget på dagarna + att jag är gråtfärdig hela tiden. Har som nåt slags känsla av att ha bomull i huvudet...
    Fiskleverolja: äter det själv och hälsokostpersonalen sa att man kunde ge barn det om man öppnade kapslarna och lade det i maten, tror de sa från 1 år. Fast jag tycker det skulle kännas hemskt att lägga ojlan i deras mat: den STINKER ju verkligen fisk . Schysst om man ska äta t ex potatimos och sen smakar det fisk! Hur får ni i era barn oljan, ni som ger?
    Fast den vanliga oljan kanske inte smakar lika starkt som den i kapslarna?

• Kryztina

har inhandlat eskimåkids och gett 2 åringen några dagar...
    funderar på att ge även lilltjejen då det ju är hon som har de riktiga sömnproblemen (vaknar 2-3 ggr i timmen hela nätterna- sover dock bra mellan 20.00 och 23.00 ).
    men nu till "problemet". jag ammar ju henne fortfarande.. men inte så mycket.. det blir mest morgon och kväll numera.. äter dock Omega 3 själv och funderar om det går över i mjölken? vill ju inte ge dubbelt..

• Kryztina

Lovisa sov bara 40 min på dagen idag . Hon brukar sova minst 2 timmar totalt...
    Nu på kvällen åt hon 1 1/2 portion gröt, hon brukar bara äta ungefär en halv...
    Så vi får se hur denna natten blir..?? Det känns som att det blir antingen en jättebra eller en jättejobbig....

Mammanest- vad jobbigt . Du är verkligen värd all tröstshopping i världen .

Kram till er alla natthjältar! . Önskar er alla en stilla natt.

• Kryztina

Kram till er som inte fått sova i natt.

Så här blev vår natt: Lovisa sov bra från 18 (!) till 01.00. Tyvärr sov jag inte själv nåt då eftersom jag väntade på att min sambo skulle komma hem då han lämnade sin bror vid flyget (helt onödigt eftersom han kolat fel på tiden ). Vid 1 blev hon plötsligt klarvaken men då kom min sambo hem och tog henne en timme tills hon somnade om. Men därefter vaknade hon hela natten och bara knölade. . hon vakande för morgonen vid 5. jag har inte sovit mycket. I dag ska vi till BVC sen ska vi på en födelsedagsfika. Känns som ett helt öretag så jag funderar på att ställa in fikat. Jag orkar bara inte . Känns så tråkigt för det är alltid de roliga sakerna som jag missar.

• Kryztina

just ja: en positiv sak var att min son sov hela natten i natt .  det var länge sen p g a att han haft hosta som han vaknat av.... han sov mellan 20.00 och 7.00.

• Kryztina

haha.. när min dotter hade kolik som väst skrek hon så att flera av grannarna i vårt hus beklagade vår situation när man mötte dem i trapphuset , alltså de tyckte synd om oss.. en erbjöd sig t o m att sitta barnvakt under förmiddagarna så att jag fick sova lite.. .
    en sa att hon kunde sitta barnvakt nån kväll så att vi kunde gå ut och festa . haha det första man tänker på när man har en 2 månaders bebis med kolik .
    Lovisa hörde jag ofta redan vid lekplatsen som ligger ca 100 m från vårt hus (om jag var ute och Jörgen hemme med henne). Våra barn har alltid skrikit superhögt om de skrikit!

Jag tror det håller på att hända nåt (positivt eller negativt?) med Lovisas sömn.. Hon har vaknat tidigare och tidigare på kvällen men varit lite lättare att få att somna om....
    Lite jobbigt bara att söva om henne flera gånger varje kväll.. man kan ju aldrig slappna av liksom..

De senaste nätterna har hon sovit något bättre eller i alla fall annorlunda. Efter kanske 5 uppvaknanden mellan 19 och 23 så har hon sovit några timmar faktiskt . Fast efter 3 ganska dåligt ungefär som innan, vaknar ca 2-3 ggr per timme....

Ska på anställningsintervju i morgon. Det jag oroar mig mest för är hur jag kommer att få sova i natt. Rätt knäppt! Jag känner lite som att: dålig sömn = dålig intervju. Bra sömn = bra intervju... Man kan ju inte tänka när man har sovit så dåligt som jag gör de flesta nätterna. Vad de än frågar kommer jag sitta där som IQ fiskmås . Typ: beskriv dig själv som person.... haha TRÖTT .

• Kryztina

Pontus mamma- jobbigt .
    Här var natten OK enligt mina mått.. Lovisa somnade 18.45. Jag gick och lade mig 21.00 och hon sov väl till än 22.30 innan hon började vakna. men jag lyckades smyga tillbaka henne i spjälsängen vid första uppvaknandet så då sov hon någon timma . Härligt att få sova själv i sängen utan bebis på bröstet!!  Men sen var det som vanligt efter det. Vaknade gång på gång och skulle tvunget ligga uppe på mig.. Men jag behövde inte gå upp med henne någon gång utan hon somnade ganska snabbt varje gång hon vaknade .

• Kryztina

elskåpet- jag vill bara göra dig medveten om att det kan vara väldigtl känsligt att gå in så här som "expert" med kritik. de flesta här inne har gjort allt de kan. så det du skriver kan upplevas som väldigt kränkande även om du (?) menar väl. alla barn sover inte bra om nätterna. så är det bara. jag tänker inte kommentera det du skrivit mera.  tänker inte heller besvara din fråga. Punkt.

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!