För oss med barn som inte sover!!!
Svar på #298
snömamma skrev 2008-01-04 13:54:14 följande:
Om jag skall vara helt ärlig så förstår jag inte riktigt vad osteopaten gör :-/. Kraniell osteopati går ut på att osteopaten trycker på punkter på huvudet. Man ser kroppen som en helhet och att genom att trycka på vissa punkter på kroppen kan man få bla. spänningar att släppa. Här är en bra länk att läsa om osteopati för barn och vad som kan påverkas:www.cranialosteopater.com/barn.htmlVår osteopat behandlade våra killar i ca 45 minuter vardera genom att trycka på olika punkter på huvudet och på ena killen på en fot då han hade spänningar i käken enl. henne. Jag förstår inte hur man kan veta detta men jag har ju heller ingen utbildning.... Dock gnisslade han tänder en hel del innan vi var hos henne och efter behandlingen har han slutat med det också. Vet inte hur utbrett det är med osteopati i Sverige (vi bor utomlands, men här är det många som rekommenderar det.Barn som inte sover ska utredas. Det finns alltid bakomliggande orsker till bristen på sömn. Det kan vara allt från psykosomatiska besvär till att en fullt normal sömnrytm upplevs som ett problem av föräldrarna. De allra vanligaste medicinska åkommorna bakom sömnproblemen är olika former av allergier/intoleranser. Främst då komjölkproteinallergi och celiaki.
Likaledes kan olika former av stress utlösa sömnproblem, såsom inskolning på förskola, byte av förskola, byte av bostad, separationer, skilsmässor, sjukdomar, behandling av sjukdomar eller andra traumatiska upplevelser.