• MymlanB

För oss med barn som inte sover!!!

nu är det snart natt igen åhnej

• MymlanB

jag vet inte - min son är vaken hela tiden och har varit sedan augusti ungefär
    han sover max en timme isträck. jag har börjat få fysiska men av sömnbristen - det antar jag att ni andra har också - minnet funkar inte, jag kan inte för ett samtal med en vuxen utan att staka mig och använda fel ord osv, det skakar i armarna

men det värsta är psyket tycker jag - jag har börjat fasa för mörkret och om han skulle sova så ligger jag och väntar på att han ska vakna, jag tänker att jag kan lika gärna vara vaken så slipper jag somna och bli väckt för det är nästan värre. så jag är vaken hela tiden nästan

jag håller på att bli knäpp

förstår ni vad jag menar? men jag orkar inte snacka med någon om det för jag vill inte vara en sån som klagar... men jag orkar inte så mycket mer snart

jag läser i tråden hela tiden för då känner jag mig inte så ensam
    särskilt på nätterna

kram till er alla och lycka till inatt!

• MymlanB

Min son är 11 månader så jag lever fortfarande på hoppet att det ska växa bort eller nåt liknande... men jag har bra kontakt med Bvc och där kan jag "gnälla av mig" som du säger. Det är väldigt skönt. Har stort medkännande för er som har äldre barn som fortfarande har det så här - samtidigt som jag blir livrädd - för om ni har det så fortfarande så kanske min sons problem aldrig "växer bort".
    Det är lustigt att det inte pratas mer om detta tycker jag - samtidigt som jag kan förstå det - för om jag pratar om det så känns det som att jag genomlever det på dagarna också . om jag inte pratar om det så finns det inte - tills natten kommer.

Mamma till bröderna bus skrev 2008-01-05 17:06:33 följande:
    Känner så igen mig på det du skriver, de nätter man "bara" vaknar 5ggr och söver om skrutten så tycker man själv att man är utvilad, men inatt var faktiskt en sådan natt, helt ok alltså, innan vaknade han minst 1ggr i timmen, men hoppas att han hittat tillbaka i sömnmönstret igen, vi har hållt upp med omegan under tiden han varit sjuk ( mycket för att det är väldigt svårt som det är att få i medicinerna, så vi börjar igen när kåvepeninet är klart :) vilket är nästa helg.. får du något stöd från bup? tyckte det var skönt att ha någon att "gnälla av mig på" och framförallt få förståelse från någon, psykologen vi pratade med sa att barn med sömnproblem är vanligare än man tror, men ingen pratar om det... just det fanns lite intresant läsning om sömn på "allt om barn"  www.alltombarn.se/hoppas natten blir bra/bättre för oss alla!!!
  • MymlanB
    Applemum skrev 2008-01-05 18:53:57 följande:
    stava ska det stå
  • MymlanB

Halloj hörrni
    Är ni inne på andra natten med en slags hemmagjord "kur" som jag själv har kokat ihop med the best och the best av Pantley, SHN, babywhisperer och så vidare och inatt vaknade han bara 6 gånger!!! somnade 19, vakna 21, 2230, 2330, tjugo i två, kvart i tre, tre och sedan uppstigning halv sex. hurra! Två gånger två timmar för mig och sambon - **känner mig skitfräsch**

sjukt att detta är bra men sånt är livet

*glad*

PS Fusion
    en bekant blev sjukskriven för detta men hon hade en schysst läkare som knåpade ihop ett intyg om någon typ av utbrändhet.. det gäller nog att hitta rätt läkare tror jag - känner du någon bra?

• MymlanB

Hmm ska se om jag kan förklara...

Först har vi tagit bort

Välling på natten
    Napp (totalt)

Vällingen har vi fasat ut genom att blaska ut den ett tag så att han tyckte att den var äcklig och sedan bara ge honom vatten

Nappen blev han av med coldturkey i förrgår (oj vad han blev arg!)

Sedan är det Pantleys ideer om rutiner vid läggning som vi har kört exakt samma i ett par veckor - det gillar han det märks. Man blir ju lite låst men det verkar funka. Sedan har han fått sitta och leka i sin säng ibland på dagarna när han är pigg och glad. Han har också en snutte-giraff som vi har kört rätt hårt med. Det är läggning exakt 18.30.

Sedan kör vi en form av buffning (fast han ligger på sidan och blir vrålarg om man lägger honom på mage) och ramsa "shhh sov så gott" a la Anna Wahlgren.

Sedan om man blir hysterisk så får vi PickUP/put down (ta upp och lugna och lägga ner) a la Babywhisperer tills han somnar. Om vi lämnar honom och går ut eller fortsätter buffa blir han så hysterisk att det bara känns kontraproduktivt, Jag vill ju inte knäcka min son och få honom att hata den säng som vi leker i på dagarna för att han ska gilla....

Sen så brukar han vakna i 45 minuters omgångar så då går jag in och buffar lite innan (a la Pantley) för att försöka få honom att passera 45 min utan att vakna (detta går ju inte på natten utan det gör jag på kvällen och på dan).

Sen har vi möblerat om hans rum ( hemma-Feng shui)

och sedan har vi verkligen bestämt oss! (kanske det viktigaste enligt Anna Wahlgren tror jag)

Får se hur det går de närmaste nätterna - ska bli spännande

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!