• leeena

För oss med barn som inte sover!!!

här är en till som är trött....Har inte sovit en hel natt sen jag fick mina tjejer för 3 månader sen och det känns ibland som att jag skulle kunna DÖ av sömnbrist...Dom har visserligen börjat sova bättre nu,men bara varannan natt...Så natten då Lova sover då är Tilde vaken och tvärsom...Så jag får aldrig sova känns det som..Dom somnar alltid sent,vid 11 tiden typ...Sen brukar alltid någon av tjejerna vakna igen vid 12 för att hålla oss vakna till halv ...och precis då hon somnat om så brukar syrran vakna och vara pigg....SUCK...Inatt somnade båda redan vid 10 tiden,Lova var vaken en timme mellan 1 o 2 men hon fick ligga och titta på sina leksaker i sängen...Tilde vaknade halv och tyckte att det var morgon så då var det bara att gå upp...Sen somnade hon om runt halv 6...Men däremellan så vaknar ju båda varannan-var 3e timme för att äta...Det känns som att det enda jag gör är att gå mellan köket och sovrummmet på nätterna för att fixa deras flaskor.....Är så trött...Ville bara skriva av mej lite...

• leeena

En DÅLIG natt-igen..Har knappt fått sova alls inatt,Tilde var vaken,somnade inte föränn jag bar henne..När hon väl somnat så vaknade Lova..Däremellan så vaknar båda och är hungriga.Jag sov inte mer än 20 minuter då och då under hela natten.Väckte sambon halv 8 och sen fick jag sova en HEL timme innan han skulle till jobbet...Märker att min dåliga sömn går ut över våran relation.Sambon tyckte att jag skulle åka och handla,och därför först komma bort till hans jobb och byta bil " för då kunde jag ju ha bilen och göra andra saker oxå"..Då hade jag nyss sagt att jag har inte sovit NÅNTING -jag VILL inte handla jag vill SOVA!!!..Hade vaccinationstid på bvc kl 13,tyckte det räckte med EN tid att passa...Blir bara så trött på allt ibland och det känns så orättvist att han får sova nätterna igenom medan jag knappt får sova alls..Önskar att han själv insåg att han måste avlasta mej mer,tycker inte att jag ska behöva BE om hjälp,det är ju ändå hans barn oxå..Nu sover tjejerna ute i vagnen,borde väl gå och lägga mej jag oxå...

• leeena

Glöm det där med att sova...Tilde vaknade precis.Dom sover så bra så länge som jag GÅR med vagnen,men vaknar när jag stannar..Men hur 17 ska jag orka gå och gå i flera timmar när jag aldrig får sova????...Är så TRÖTT..

• leeena

Tvillingmamma2007 : Här delar vi oxå,han sover och jag är vaken!!nää det är inte särskilt roligt faktiskt,tycker att de flesta säger som du -att de DELAR på nätterna..Men inte vi. Jag HAR pratat med honom,flera gånger...Men det hjälper inte..Under julöedigheten så var han uppe med dom till 3,de turades om att vara vakna till 2-3 våra små tjejer,så jag kunde gå o lägga mej vid 1 kanske när ena tjejen somnat,så jag fick sova två timmar..Sen ville ju han sova ,vilket jag förstår..Men det är bara det att efter att ha varit vaken till 3 på natten så var han ju SÅ trött att han sover till misnt 12 på dagen,oftast ända till 1-2...UTAN att gå upp däremellan..Själv fick jag då ta resten av natten,plus morgonen plus hela förmidagen...Så han sover 8-10 timmar varje natt,jag sover mellan 2-3timmar.
    DEssutom så sover han alltid från det att han går o lägger sig,han behöver inte upp och springa och fixa välling som jag får göra varje natt..Då är det väl ingen match att vara uppe till 3 på natten om man får sova ostört sen...Vi har pratat/diskuterat detta så många gånger men det leder ingenstans..Han måste sova för att orka jobba påstår han...SJälv måste jag sova för att orka leva,men det förstår han inte...

• leeena

Nej det var ju inte så här jag hade tänkt att det skulle bli...Tror faktiskt inte att han förstår hur jobbigt det är att aldrig få sova,eftersom han faktiskt aldrig har behövt prova på.Som jag skrev tidigare så kan han ju vara uppe sent på helgerna och ta några timmar då,men när han väl somnat så sover han och då går han inte upp igen-oavsett hur de skriker.
    Jag tycker INTE att det är okej att han sover så länge på helgerna heller,hela dagen försvinner ju plus att om någon borde få sova så är det väl JAG som varit vaken halva natten.Men det är i princip omöjligt att väcka honom,han vänder på sig och somnar om.Visst kan jag väcka honom om jag blir tillräckligt arg,vilket har hänt,vilket alltid leder till att vi blir osams och sen går det ändå alltid tillbaks till det gamla vanliga igen.
    Jag har också bett honom att vara hemma ett par veckor,för att jag ska kunna få lite avlastning,men det kan han förståss inte för han måste ju jobba ( vad annars).
    Om han nu inte vaknar på nätterna för att han sover så tungt så kan han ju iallafall ta morgonpasset-dvs från 6 och framåt..Även på helgerna,vilket vi har pratat om och han tyckte själv att det var rimligt -om,OM han vaknade vill säga! SUCK..Vadå OM han vaknar,någon måste ju vakna,vad händer om jag säger likadant,nää jag går inte upp för jag vaknar inte!!
    Dom morgnar som han väl HAR gått upp så har han bara tagit en av tjejerna,så jag iallafall har fått gå upp när syrran vaknat inom en timme..Eller så har han tagit dom nån timme på morgonen,sen gått och lagt sig igen tillsammans med tjejerna och låtit mej gå upp och fixa frukost till de större barnen...
    Så även om han "hjälper till" hur man nu kan "hjälpa till" med sina egna barn,så tar han aldrig ALLT ansvar så att jag får sova ut...
    Blir väldigt ledsen när han gör så här för jag känner mej så ensam.Hade jag vetat det här så hade det nog inte blivit några bebisar här...Jag HAR pratat med honom,upprepade gånger,men det är som att han inte förstår..Han kan inte sätta sig in i hur jag har det,eller hur trött jag är och hur dåligt jag mår av att ALDRIG få sova..Trodde att i en familj så hjälptes man åt,även med det jobbiga,men det gör inte vi.

• leeena

Inka : Jobbigt när de inte sover !! Tänkte bara att din son är så pass stor att han inte BORDE behöva välling så ofta på nätterna ? Hur pass bra äter han på dagarna ?Eller har han lärt sig att somna till vällingen och behöver den för att somna om ?
    Ta det inte som kritik utan jag bara frågar ...

Här sover vi annars lika dåligt som vanligt...typ inte alls...Sen sover ju tjejerna hela förmidagen istället,så vi hinner ju inte iväg till Öppna Förskolan o liknande..Tyvärr..Vet inte hur jag ska få dem att ändra sina sovvanor..Om det ens går.

Börjar få ångest inför att gå och lägga mej då jag vet att jag iallafall inte kommer få sova...SUCK

• leeena

Dom SOVER ( peppar,peppar)...Det är knappt så jag törs skriva det men tjejerna har börjat sova på nätterna !!!...Dom har sovit bra nu tre nätter i rad. Visst,de vaknar fortfarande och är hungriga o vill ha välling,men det är inte längre några otröstliga skrik i nån timme,det är inga "ooo-vad-jag-är-pigg-och-vill-vara-vaken-i-två-timmar" mitt i natten längre...Utan nu sover dom,vaknar och äter för att sen somna om..Lägger dom vid 9-halv10 och sen sover de till nån gång mellan 6-7 på morgonen,förutom några vällingflaskor däremellan då...Gissa om jag känner mej pigg då jag får sova typ 3 timmar i sträck flera gånger varje natt...:) Så det går åt rätt håll...håll tummarna för oss nu är ni snälla...

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!