Inlägg från: Josefine85 |Visa alla inlägg
  • Josefine85

För oss med barn som inte sover!!!

Min son knölar på nätterna. Sover superoroligt, och vi har vart i kontakt med BVC varje vecka nu länge länge.

Han somnar så fint å bra typ 19-20 på kvällen.. Sover fram till 22-23.. SEN knölar han.. Knölar å bökar, möblerar om hela spjälsängen. Tror inte det finns NÅGOT som vi inte har provat nu :S

Vår barnsköterska har nu även hon slut på tips och råd, så vi ska få träffa barnläkaren nästa vecka för att försöka få rätsida på det hela nu. Så synd om Loke som inte får sova :( Jag vet ju själv hur slut jag är!

Stå på er alla sömnlösa mammor & pappor! Det är tufft!

Mammas Finaste Loke 070622
  • Josefine85

Hallå. Inatt sov Loke skit som vanligt. Sov från ca 20.00- 1.30. Sen braka helvetet lös. Han var vaken till ca 5 (slumra till några ggr däremellan), sen somna han av ren utmattning. Fattar inte varför ungen inte sover!!! Han är ju dödstrött!!!

Ja döööör!

• Josefine85
    Fusion skrev 2008-01-08 22:36:52 följande:
    Det låter precis som våran lilla Anton...fast våran skriker samtidigt eller inte skriker högt men han ligger och stönar och gnäller..Nu har vårat nattpass börjat , den ena hoppar isäng och jag sitter uppe tills oroligheterna börjar , tar hand om honom ett tag sen så byts vi av så att jag får sova en stund..
    Ja, Loke skriker han med. Så jäkla jobbigt. Snart börjar ja fan sova med öronproppar om det inte blir ngn förändring!
    Är er Anton sur och grinig på dagarna med?
    Loke e skitasur, men han sover däremot rätt bra på dagen. Han sover ca 2 timmar på fm å en på em. Då är han helt lugn minsann!

Så tråkigt när han surar hela dagarna. Man får inte direkt lust att åka iväg till nånstans. Dels för man e helt slut själv, å så har man en unge som gapar å gnäller. USCH. Snart ger ja upp! Ingen som vill umgås me en gnällspik till unge ju.

Jag är ensam på nätterna, för sambon jobbar STÄNDIG (!) natt. Så det blir inga avbyten förrns han kommer upp ca 14 :(   Blir KOKO snart!
  • Josefine85
    solrosblad skrev 2008-01-09 11:34:19 följande:
    Kram till er alla utmattade mammor och pappor som har "vägra sova" barn.Min minsta är 9 månader och har sen hon var en månad gammal varit piss jobbig när det ska sovas. Första 5 månaderna var det sjalbärande vareviga kväll eftersom hon hatade vagnen och spjälsängen. Hon har ingen säng längre,utan sover mellan oss ist. Periodvis har hon sovit bra. Men nattningen har varit jobbig Sista månaden har varit värst.Ammar liggande i sängen och hon somnar gott, en halvtimme!! Sen skrik, tuttig, ska inte ligga i sängen. Hon har somnat i famnen efter ett antal nynnande barnvisor och vankande runt i sovrummet.Nu är hon visserligen en glad och social unge, men hur katten ska vi få henne ner i varv på kvällen?!Vi har testat bad, mys i sängen, funkar ibland. Testat flaskan funkar det oxå, ibland... Alltså det har handlat om tur de gånger hon somnat utan problem. Men sen vaknar hon lik förbaskat efter en halvtimme och sen får man söva om henne 3-4 gånger innan hon somnar för natten...då vaknar hon och ska äta!! 3 gånger...minst.Dagtid kan hon sova 2 timmar i vagnen utan ett ljud,utomhus. Ibland sover hon bara ngn halvtimme på fm och en halvtimme på em. Alldeles för lite.En del kvällar har maken fått söva henne i vagnen och hon har sovit ute. Hon utvecklas som hon ska och är matglad men verkar inte kunna koppla av. När hon leker kan hon sitta och pilla med sina saker så hon far inte omkring som ett jehu och river hemmet. Hon är fullt normal som de flesta i hennes ålder.Det tar på orken att aldrig få sova eller koppla av ordentligt. Jag har börjat jobba lite för att få egentid och sen har jag häst som är min medicin och energibrunn Fast visst tar det på humör, ork och jag blir grälsjuk och ilsken på allt och alla de flesta dar Hur klarar ni av er parrelation? Finns det ork och passion för att klara vardagen? Har ni ngn form av avlastning? Får ni stöd från bvc?
    Jadu... parrelation.. vad e de? Vi är nog mest tjuriga båda hela dagarna. Så fort sambon vaknar ca 14 (Jobbar natt) lämnar ja över ett skrikande barn. Det blir man inte spec glad av kanske.
    Får bra stöd av BVC, men de har inge fler råd att ge, så nu ska vi träffa barnläkaren på tisdag. HOPPAS vi kan få ngt lugnande till honom så han lär sej sova. Men BVC sköterskan vet inte om läkaren skriver ut till så små barn. Men jag orkar inte mer nu.
  • Josefine85

Mja, min son e ju inte heller så värst gammal. MEN, jag stannar kvar och suger i mej all info och tips och råd.

• Josefine85
    Mamasnest skrev 2008-01-10 09:10:53 följande:
    Nej, din son är ju yngre än min dotter. Flera timmar!!!
    haha, ja usch å fy Då kan det ju inte vara nå sömnproblem han har då
  • Josefine85
    Mamasnest skrev 2008-01-11 09:34:02 följande:
    Nej, han är på tok för ung!
    Ja, jag börjar nästan tro de. Får väl sälja då :P Köpa tillbaka när det har lagt sej. Blir KOKO. Men inatt har han BARA vaknat 5 ggr. Så jag är rätt pigg faktiskt. Kanske man orkar med ett varv med dammsugaren?!
  • Josefine85

TÄNK att det är KUL nästan JÄMT!

Nu har prinsen börjar bli förkyld, å då kan ni ju gissa hur underbara våra nätter är. Snorig och rosslig är han stackarn :(  Kan ev vara så att tänderna upptill börjar komma..
    Jag säger nog upp mej snart!!

Han somnade inte förrns 22.30 igår kväll. Han som vanligen somnar mellan 19-20. Det är synd om honom. Han är pipig och gnällig HELA dagarna och han kräver STÄNDIG underhållning.

Ser att jag missat en del snack här.. Theralen, Omgega3 & tavegyl... Nån som har lust för en snabb resumé? Jag gick tillbaka några sidor i tråden, men hitta inte ? :(

På tisdag ska vi träffa barnläkaren. Hoppas hon har något vettigt att komma med.

• Josefine85
    Pasadena skrev 2008-01-13 16:40:07 följande:
    Theralen =lugnande?/sömndroppar? (är inte säker på vilket riktigt men nåt sånt)omega3=fiskleverolja, ges i kapslar till barn över 1 år och tar bort udden av rastlösheten, kan verka lugnande.
    Tackar för svar

Dedär Theralen.. Hur gammalt måste barnet vara för å få de? För vår BVC Sköterska pratade ngt om det, men hon var inte säker på om de skrev ut det till så små barn.
  • Josefine85
    Mamasnest skrev 2008-01-15 08:38:29 följande:
    Här har natten varit hemsk! Lillan har vaknat så många gånger att jag tappat räkningen. Sedan kl 4 i morse har jag varit helt vaken.Hela natten har jag legat och retat mig på folk som hävdar att barnet inte har sömnproblem utan att det är föräldrarna som har problem med att hantera barnets sömn. Lillan har gråtit och skrikigt hela natten för att hon varit så trött men inte kunnat sova, skulle det då inte vara hennes problem?? Sedan vi klev upp har hon också gnällt och inte orkat leka, mitt eller hennes problem eller bådas? Tvååringen blev väckt flera gånger i natt och var också gnällig i morse, är det hennes problem eller ligger problemet kanske i lillans sömn? 11-åringen grät nästan vid frukosten eftersom han vaknat av lillan hela natten, ska jag säga till honom att hon inte har sömnproblem utan att det är omgivningen som har problem att hantera det? Nu ska vi snart gå till Öppna förskolan vilket mina barn älskar (Ja, "el skåpet" man leker där) men kommer de att orka leka något? Vi har varit sjuka och suttit inne i flera veckor och igår när vi äntligen kunde gå till Öppnis så var 2-åringen salig av lycka. Röding: Jag vet inte om du följer tråden och ser det här men gör du det så skulle jag uppskatta om du kunde kommentera mitt inlägg istället för att bara kasta in påpekanden utan att följa upp dina svar som du får.
    Det måste vara ngt magiskt med kl 4. ;) Usch, då är man ju inte människa. Loke vakna kl 4 han med, tur som var så somna han om 5.30 och sov till 7.30.
    Åååh, jag blir så avis på Lokes pappa som kommer hem ca 6.40 och får sova oavbrutet fram till kl 14 medans jag själv får konka på en skrikig sjuk bebis :(

Idag ska vi till barnläkaren. Får se vad hon säger. Påstår hon att det INTE är sömnproblem han har så kan hon ta med han hem!! Nu är jag trött. BLÄ!
  • Josefine85

Hoj.

Jaha. Då har vi vart till barnläkaren.. trodde jag :S I slutet av vårt samtal så fick jag reda på att hon var psykolog :-O

Vi ska iaf få prova Theralen. Han är i minsta laget, men hon sa att det inte är någe farligt. Äntligen ser jag en liten strimma av hopp igen :)

Vår BM skulle mejla barnläkaren (som jag trodde vi skulle träffa idag) så hon får skriva ut Theralen till lillen. Hoppas HOPPAS nu att vi får orning på detta oroliga sovande.

• Josefine85
    3hjärtan skrev 2008-01-15 18:07:46 följande:
    Oj vad tokigt, men väl bra ändå - ja alltså att det blev psykolog- istället för läkbesök? Kanske hade väl ni som föräldrar pratat o önskat annat om ni vetat från början att det var en psykolog? När vi träffat psykolog har hon medvetet gjort så att hon INTE vill träffa barnet, för att inte skapa sig en "felaktig" bild...tycker det är bättre att bara lyssna till oss... Nåja, hoppas det känns en smula bättre! Vi har gett Theralendroppar under två olika perioder nu - i syfte att själva få sova o för att om möjligt bryta en ond cirkel. Har ni fått råd om hur länge ni ska ge? Vi fick rådet att inte ge allt för kort period, då det kanske inte gör ngn direkt verkan, mer än att man i bästa fall får sova (vilket ju inte är illa!). Vi började med tre veckor. Det gick dock inget vidare eftersom vi fick avbryta i slutet med att alla barn blev sjuka - förstås! Nu ger vi ständigt o har fått ok av läk på Barnkliniken att ge i tre månader (dock bara i väntan på återbesök o fortsatt utredning) - det ska verkligen inte vara FARLIGT på NGT sätt! Ni måste ju förstås testa er fram men vi har märkt att det blir bäst resultat om vi ger dropparna ca 1 tim innan läggn - det är ju inte så att det på ngt vis "knockar"... Ja ja...vet en tjej till här som är ganska bra på "Theralenknep" så hojta om det finns frågor!
    Nje, vi har ju inte fått receptet än, så jag antar att mer info kommer när vi får det. Blir nog nu i veckan. Barnläkaren kommer inte så ofta till vårt BVC.. SKulle inte komma förrns den 29e, därför ska vår MB mejla å skynda på :D

Skönt å höra att det inte är nå farligt, då sambon är väldigt skeptisk.

Jag var helt 100 på att det var barnläkaren vi skulle till. Men tji fick jag. BM har frågat mej många ggr om ja inte vill träffa en kurator/psykolog, men jag har sagt nej. Jag ville inte prata, jag ville SOVA! Hursom så känns de bra nu i efterhand ändå. Hon såg ju hur Loke betedde sej.. Han var lika tjurskallig som alltid.
  • Josefine85
    Britha skrev 2008-01-15 19:54:48 följande:
    Frågar igen, vi ska till barnpsykologen på torsdag för vårt första besök. Vad gör man där? Något man skall tänka på? Har fört sömn dagbok nu ett tag för att dokumtentera när och hur ofta han vaknar på nätterna, vad vi gör och hur mycket han sover på dagarna
    mja, ja va ju där igår. Som sagt så trodde jag att vi skulle till barnläkaren, men så var inte fallet. Jag va helt oförberedd. Fick berätta hur våra dagar & nätter såg ut.
    Han spanade även in mitt lilla surkart till son som satt på golvet och skrek och pep om vartannat.
  • Josefine85

Hallå Hallå alla trötta.

Längesen man skrev här nu!

Har nu fått Theralen utskrivet av läkaren igår.

4 droppar ska han ha innan läggdags. Var nervös igår kväll när han skulle få. Han fick sova med mej för ja va lite nojig :)

Han vakna till några ggr under natten.. men inge skrik å gap eller så. Får se hur det går inatt. Han ska få sova i sitt rum. Kommer nog smyga in där några ggr och kolla så allt är bra :)

• Josefine85
    didilej skrev 2008-01-31 06:14:18 följande:
    Ni som fått sömnmedicin till era barn - hur har era nätter sett ut före medicinen? Vilka sovmetoder har ni försökt använda före ni blev tvungna att ta till t.ex. Theralen? Hur gamla har era barn varit?
    [/citat]

Nätterna har vait så gott som sömnlösa. Försökt med ALLT.. då menar jag ALLT! Dagarna var bara pip & gnäll. Tillslut orkar man inte mer. är ensam på nätterna och dagarna för sambon jobbar ständig natt.. När man tillslut inte orkar med vardagen så kan det vara så att man får Theralen utskriven av barnläkaren. Loke är 7 månader och i minsta laget för att få Theralen.
    Detta är verkligen sista utvägen nu.. hoppas för allt i världen att detta ska hjälpa honom att sova gott.
    Tozza skrev 2008-01-30 22:24:19 följande:
    [citat]
    Oj det var mkt, fick ni börja med 4 droppar direkt (går det kanske på vikt osv och inte på ålder?) Jag var med skit nervös första nätterna Alizia fick theralen, sprang som en tok in och kollade till henne, och hon sov som en stock
    Ja, jag tyckte också det lät mkt. Men han väger nästan 9 kg.
    Ja, man blir lite nojig faktiskt. Nu har vi privat i 2 nätter och denna natt vaknade han inte förrns 4 första gången :)
    Skönt att det inte verkar ge några biverkningar som typ slöhet på dagarna... Han är som vanligt på dagen.. bara mindre pipig eftersom han inte är så trött.
  • Josefine85

Loke har sovit super sen vi började med Theralen. Bara vaknat en gång per natt (olika tider från dag till dag) och sen velat gå upp kl 6 :)

Han är så pigg och glad om dagarna nu :) Pratar MASSOR vilket han INTE gjorde innan.. Då var det bara GNÄLL GNÄLL OCH ÅTER GNÄLL!

Jag är nog världens lyckligaste mamma nu :)

Ska fortsätta med theralen t.om tisdag, sen får vi se om det funkar lika bra utan :)

• Josefine85

Loke har sovit sin första HELA natt :D :D :D

Somna kl 19.45 och vakna 7 :D

Känner mej pigg som en mört :P Ny människa :)

Hoppas ni alla andra trötta också får sova snart!

• Josefine85
    inoka skrev 2008-02-07 09:50:48 följande:
    3hjärtan: Jag jobbar visserligen med dementa men vi ger ju även dem theralen och har du samma dos för länge hjälper den tillslut inte utan man måste höja..kanske är så med barn med?
    Jag tror det är så som du säger. Vi har gett Loke theralen i en vecka och 2 dagar. Han har fått 4 droppar. Första nätterna gick det ganska bra, men nu känns det som att det inte räcker ända fram. Han han kan vakna vid 4.30 på morgonen och knöla fram till ca 6 då han vill upp.
    Ska ringa och prata med BVC i morgon och höra vad de säger. Vi ska ju halvera dosen nu egentligen. Men jag vill verkligen inte gå igenom samma helvete som vi hade innan igen.
  • Josefine85
    3hjärtan skrev 2008-02-07 12:49:36 följande:
    Det stämmer säkerligen! Vi har ju gett T i 2 olika omgångar, först för för ett antal mån sedan under en 3v-period o nu sedan strax före jul. Dosen har höjts i takt med att hon blivit större. MEN hur stor effekt ska man förvänta sig att det SKA ha? Ta absolut inte illa upp nu Josefine85; men...jag tänker att om vår tjej skulle vakna halv fem o sedan böka fram till sex så är det en så enorm förbättring att jag tänker att vi inte skulle kunna sträva efter att "medicinera" bort det problemet - alltså att det kanske inte ens är möjligt. Kanske är det inte heller så du menar...att du vill höja dosen för att han ska sova HELA nätter!? För är det möjligt? Vad jag har förstått så är väl T just en "insomningsmedicin" som inte "ska" räcka hela natten? Vår tjej har bara sovit bra fram till strax efter midnatt - med ett par FÅ undantag då hon sovit ända till halv fem utan större bekymmer tidigare under natten. Vi har försökt "nöja" oss med det o sedan på andra bökig sätt fått henne att sova lite till - dock såååå oroligt o sååå lättväckt! Det funkar ok nu när vi lägger oss bredvid henne...men hon vaknar ändå till hela tiden o om man inte förösker lugna henne blir hon klarvaken o hysterisk. Absolut inget bra läger, men bättre...Jag menar inte detta som kritik utan mer undrar jag VAD andra FÖRVÄNTAR sig av medicinen- vilka förhoppningar borde man kunna ha? Förstå mig nu också, ni som ev läser detta med kritiska ögon; det finns en bakgrundshistoria som lett fram till att vi ser Theralen som vår enda räddning!Så egentligen menar jag/undrar jag; VAD KAN MAN FÖRVÄNTA SIG AV MEDICINEN? Borde den funka så att den ska räcka längre än bara till ett-tiden så att vi borde höra med läk om att höja dosen? Eller ska man se dn just som en insomningsmed som räcker så länge den räcker? Alltså, eg är det ju inte specifikt insomningsmed vi behöver. Problemet är ju just att hon sover sååå ryckigt o osäkert, vaknar stup i ett , mkt ledsen etc.PS. Vår dotter är drygt 1 år, väger drygt 10 kg och får 4 droppar. DS.
    Han har inget problem med insomnandet heller, vi har fått Theralen just för att han är superorolig på nätterna och inte alls får någon ro, och jag är mer än nöjd att han sover så pass som ända till halv 5. Vill ju absolut inte ge han fler droppar för att han ska sova längre heller..
    LOke sover precis som er dotter.. ryckigt och oroligt. Trots Theralen har han vart orolig och gråtit, men aldrig riktigt vaknat helt.
    Vad jag menade var att jag tror det är som du säger.. att de kanska "vänjer" sig med dosen de har och att den eventullet kanske måste höjas (för vissa). Menade inte att jag ville att vi skulle höja, även om det kanske lät så? :S
    Ikväll har vi iaf halverat dosen från 4 till 2 droppar. Hoppas det går lika bra som med 4. Då kanske vi inte behöver använda det så länge till.
  • Josefine85
    3hjärtan skrev 2008-02-07 12:52:22 följande:
    Ja, läkaren sa att vi ska köra 4 droppar i ca en vecka för att sedan halvera, vilket vi har gjort nu ikväll, från 4 - 2 droppar. Och om det inte funka, så skulle vi köra 4 droppar en vecka till.. Låter ju dumt att "hatta" fram och tillbaka nu när jag tänker efter :S
    Hmm.. skumt.. kanske e väldans kort period för att det ens ska hinna "verka"?
    Vi får se hur det går inatt. Hoppas givetvis på det bästa!
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!