Inlägg från: Nattstrulare |Visa alla inlägg
  • Nattstrulare

För oss med barn som inte sover!!!

Vilken bra tråd! Skönt att inte vara ensam m barn som inte sover! Vilket vi känt oss, nästan alla verkar ha barn som sover hela nätter utan tjafs! Och ändå är dessa föräldrar utmattade av sömnbrist...

Har en tjej på 3,5 år som inte har sovit så många hela nätter under sitt liv. Hon har alltid somnat av sig själv - även som bebis. Men vaknar på natten och är då omöjlig att söva. Vi har testat allt möjligt men inget funkar Hon är vaken(och är pigg ) o rumsterar i ett par timmar innan hon blir trött. Kan vara 3-4tim. Somnar lagom när det är dags att göra morgon och börja med morgonens bestyr. Men då är hon hur trött som helst. Men till dagis måste hon eftersom jag ska t jobbet. Så morgnarna är pest o även e dagis. Då är hon ett övertrött monster. Så tyvärr blev d inge bättre m dagis. snarare värre!

Det här m OMEGA-3 låter för bra för att vara sant! Har köpt en flaska o testar nu, har gett henne 3 dar nu. Men problemet är attt hon inte gillar att ta det. Jag kör m Eskimå kids. Det är ju oljigt det är väl d som tar emot.
    Någon som har tips på hur man ska få i henne utan tjafs???

Pasadena skrev 2008-01-13 10:23:38 följande:
    Men guud stackare Har ni testat omega3?
  • Nattstrulare
    Svar på #1057
    didilej skrev 2008-01-25 07:08:20 följande:
    Hej alla ni med sömntrasslare!Jag såg att några av er efterlyste tips på lyckade "kurer" och jag vill dela med mig av hur vi fick vår son att gå från 10-15 uppvaknande per natt till 0:Dagtid: rutiner, rutiner, rutiner. Mat samma tid varje dag, sovtid samma tid varje dag. Massor med ömhet och gos så att närhetsbehover alldeles säkert är tillfredsställt inför natten.Nattetid: Skippade nattamningen då jag visste att pojken åt ordentligt med riktig mat dagtid. Pappan fick sköta nattningen och de första nätterna så att lillkillen inte skulle bli distraherad av mjölklukten från mig. Då lillkillen skulle nattas eller vaknade på natten följde vi följande "schema"1) Lyssna först av gråten; är där pauser? tystnar den av sig själv? Ifall gråten blir mera intensiv fortsätt till steg 2 2) Sätt handen stadigt på magen/bröstkorgen/ryggen/sidan beroende på hur barnet sover; visa alltså att pappa/mamma är här men du skall sova nu. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 3. 3) Smek barnet med stadiga, rytmiska, lugnande rörelser. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 4.4) Ta upp barnet i famnen och höll tight upprätt intill kroppen samt ifall barnet är hemskt ledset smek ryggen med stadiga, rytmiska och lugnande tag. Sätt ner i sängen genast då barnet är lugnt men innan det har hunnit somna. Behöll handen på en stund så att barnet känner att du är där.Dessutom hade vi med en snuttefilt alltid då vi hade honom i famnen som vi sedan satte mot hans kind då lade ner honom i sängen igen. Snuttefilten funderade alltså som "trygghetsöverförare".VARJE gång lillkillen vaknade eller skulle nattas gjorde vi på EXAKT samma sätt.De första nätterna var lillen nog ledsen (men var ju då i pappas famn och inte övergiven) men på 1½ vecka började han sova 11 timmar i sträck. Den första nattningen och de första uppvaknandena var tuffast då lillen inte alls förstod varför vi inte vaggade/vyssade/ammade/you-name-it men relativt snabbt accepterade han det nya förhållningssättet och insåg att det enda som händer då det är mörkt i rummet är hand-smekning-famn-hand (vilket vi ibland fick upprepa gånger 10 för att poletten skulle trilla ner ;))Denna metod kallas i Finland tassuhoito och kan väl närmast översättas med tassvård eller tassprogrammet. Grundtanken med förhållningssättet är att lugna barnet och få det redo att somna men att barnet sedan skall somna på egen hand. Tanken med att man sätter handen ("tassen") på är ursprungligen hämtad från djurvärlden - också djurhonor lugnar ju sina ugnar genom att sätta tassen stadigt på sin unge :) Modellen rekommenderas av bl.a. Helsingfors sjukvårdsdistrikt och Mannerheims barnskyddsförbund.För oss kändes det som om vi "hittade hem" då vi läste om den här metoden. Den är så tydlig, enkel och det känns så rätt att få ta ett ledset barn i famnen vilket jag inte sett i någon annan "metod".
    DIdilej:
    Hur gammal var erat barn när ni körde tassmetoden?
  • Nattstrulare

DIDilej:
    Detta var mkt tankvärda ord, som jag tänker använda som ett slags när jag börjar kura min 4månaders kille!:

"är det tufft då ens lilla älskling gråter (det tror jag nog alla föräldrar tycker) men om man tänker så här i stället: min älskling är trygg i min famn och den sammanlagda gråten blir mindre om man tar några tuffa nätter än att ens älskade barn skall gråta en gång i timmen flera månader i sträck.

Dessutom kan ju inte ett barn veta att man inte behöver äta på natten då man äter riktig mat dagtid - det måste vi föräldrar visa dem!"

• Nattstrulare
    Svar på #1173
    Jag vet inte om det är omega3 (eskimå kids) som det beror på. MEN efter ca 2 veckor med omega 3 så har min 3,5 åring börjat sova än sämre om nätterna. Nu vaknar hon i regel ca 1-tiden på natten och är pigg.Är på sitt rum o leker. Är vaken till ca 5, och sover sen till 7 ungefär. Är trött som ett litet troll på kvällarna, kämpiga nattningar med andra ord.

Och detta upprepas natt e natt. Så nu slutar jag med Omega 3!! FUnderar om det kan vara tuttifrutti smaken som är tillsatt?? Undrar om det kan ge klåda, hon har lite atopiskt eksem.
    Applemum skrev 2008-01-28 19:40:00 följande:
    Fler har rekommenderat omega 3. I början av tråden kom tipset upp. I mitt fall vågar jag inte anta att det enbart är omega3 tillskottet som gjort det bättre, men några har märkt JÄTTE skillnad av det.
  • Nattstrulare

Applemum:
    Jag vet att du har skrivit om teet du brukar ge ditt barn, men minns inte vilken sort du ger. Hur mkt o hur starkt o vilken tidpunkt?
    Oj nu vaknar min 4 mån bebis!!

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!