Inlägg från: el skåpet |Visa alla inlägg
  • el skåpet

För oss med barn som inte sover!!!

inte läst ett enda inlägg men leker ni något med barnen på dagen?

fokuserar man på att ha dem aktiva på dagen så är de ju dödströtta på kvällen.

• el skåpet

Kryztina skrev 2008-01-15 08:17:05 följande:

elskåpet: nej, jag leker ALDRIG med mig barn . Såklart att hon inte sover!
    Hur leker du?

Något som jag också vet är mycket viktigt är att man har fasta rutiner, det är ofta därför diverse kurer fungerar. Vanligen är det inte kuren i sig som gör att barnet börjar sova utan snarare att det blir en och samma rutin varje gång för när någon drar igång en sömnkur så kanske man inte tänker på att man faktiskt börjar göra exakt samma sak varje gång barnet skall sova.
  • el skåpet

3hjärtan skrev 2008-01-15 09:49:55 följande:

Men åter till inledn.frågan; fler som har liknande erfarenhet av att barnet sover borta? HUR KAN DET KOMMA SIG? Är det alltså vi föräldrar som sänder ut sådan "signaler" att barnet inte kan sova? Varför blir det så fel?
    Det tror jag är ganska vanligt, om ett barn inte sover på grund av hunger eller att det är något fysiskt som orsakar smärta så är det lättare och upptäcka. Men det kan faktiskt vara så att miljön eller päronen är stirriga, som gör att barnet inte lugnar sig.

Det är ju samma med oss vuxna med, med vissa människor mår vi bättre och är lugna och harmoniska, andra kan vi reta oss fördärvade på.
  • el skåpet

3hjärtan skrev 2008-01-15 10:20:21 följande:

Med första barnet var vi väl lite mer känsliga, hade svårare för att hålla konsekvent på olika saker vid ex läggning o under natten... då hade vi "råd" med det...men icke nu... o så är ju den ena dotterna helt annorlunda vad gäller sömnen... Men tack ändå...
    Är ni mentalt närvarande hos barnet/barnen?

Jag tror ett vanligt fel många gör är att de liksom inte är mentalt där, man har helt fokus på att tänka hur man gör istället för att ha fokus på barnet.

Låt säga att en person är nervös för hur den skall uppfattas om den skall prata inför en grupp, personen är kanske väldigt nervös för att darra på rösten. Personen börjar prata och tänker väldigt mycket på sin röst även om den också säger det den skall säga inför gruppen. Denna person är inte mentalt närvarande och det märker alla de som tittar på, men personen kan själv tycka att det gick bra om den lyckades och låta bli och darra på rösten.

Hade däremot personen haft fokus på att prata TILL publiken och struntat helt och tänka på sin röst så hade personen varit mentalt närvarande hos publiken och de hade uppfattat personen mycket bättre.

Så tror jag det är med allt och även barn, är man mentalt närvarande så känner andra det, barn också. Är man det inte så märks det direkt.
  • el skåpet

Kryztina skrev 2008-01-15 11:20:14 följande:

el skåpet- så du är inne här och uppfostrar oss?
    mammor kan ju ibland gnälla på att barnet inte gör som hon säger men det är nog inget mot hur känslig en mamma kan vara för kritik

Det är bara tips man säger, gnäller en person över något så får den ju förvänta sig att det även kan komma den typen av kommentarer. Att sedan någon tolkar det fel får den person jobba med personligen.
  • el skåpet

candyheart skrev 2008-01-15 11:30:02 följande:

NY här.............Vi vill också sova!!!!!!!!!!!!!!!Våran dotter somnar utan besked ca 19.00-19.30 varje kväll, fram till 9-10 månaders ålder sov hon hela nätter, ibland fick man stoppa i nappen eller så... men sen från 10 mån fram till nu 14 månader gammal vaknar hon 23.00,24.00 eller 01.00. Sen går det inte att få henne att somna om på nåt sätt!!!!!!
    Ni kanske skall fördröja insomnandet lite, låt henne sova vid 21 istället så kanske det går bättre och se till att hon är rejält aktiv under dagen
  • el skåpet

candyheart skrev 2008-01-15 11:41:10 följande:

el slåpet?okej.... du läste inte som jag skrev att hon är så trött klockan 19.00 att hon somnar efter en dag på dagis och diverse aktiviteter totalt....
    Håll henne vaken en timma till och testa
  • el skåpet

Mamasnest skrev 2008-01-15 12:07:11 följande:

Jag har valt att vara hemma med mina barn istället för att sätta dem på dagis när de är små, detta för att jag älskar att leka med mina barn och anser mig vara fullt kapabel att stimulera dem på alla tänkbara sätt.

[...]

Ställer man en sådan fråga som "leker ni med era barn?" tror jag dock att de flesta föräldrar blir irriterade...
    Älskar dina barn och leka med dig då (mer än andra barn menar jag)? Det jag kommer ihåg från min barndom var att jag nog föredrog och leka med jämnåriga vänner istället för mamma och pappa

Om föräldrar blir irriterade över kritiska frågor så har de en del och jobba på själva. Man vet väl själv vad man skall lyssna på och det går inte och säga saker som passar alla.
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!