Inlägg från: Möjlig mamma |Visa alla inlägg
  • Möjlig mamma

För oss med barn som inte sover!!!

hej!
    Jag hittade denna tråd precis och vill gärna fråga er om råd.
    Jag har en dotter född 0509 som verkar nästan ha ångest för att sova. Om jag nämner att vi ska sova nu så säger hon - inte sova mamma, inte sova.

Hon har den senaste tiden (ungefär en månad tillbaka) kommit i en mamma-period då hon är väldigt mammig. Jag är med henne väldigt mycket och lilla syster född 0708 är mycket med pappa. Vi leker och busar på dagarna och försöker att lugna ner på kvällarna genom att äta kvällsmat, sen pyjamas, läsa böcker och så. Det går ganska bra men hon vill inte att man slutar läsa böcker och vill komma ur sängen genom att använda sig av ursäkter som hon är hungrig och tröstig eller att hon vill leka. Att hon har blivit mammig är något som även dagis har märkt och de senaste 2 lämningarna har slutat med att hon gråter men när jag ringer senare så är allt bra och hon leker och har så roligt.

Vad kan jag göra för att det ska vara okej att sova? Hur får jag henne att känna sig lugn? Har ni några tips? Jag känner att jag vet inte vad jag ska göra. Jag försöker med att sjunga, "låtsas sova" och hoppas att hon somnar. Hon sover mellan mig och min make för att sova i egen säng är verkligen inte aktuellt. Jag känner att jag behöver hjälp. Vad har ni fått för hjälp? Kan det vara nattskräck som orsakar allt detta?
    Tacksam för något svar!

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!