Inlägg från: Mammasknodd |Visa alla inlägg
  • Mammasknodd

För oss med barn som inte sover!!!

Åh, lägger den här tråden till mina favoriter!!!  Har samma problem som ni...
    Jag får sova 5 timmar/ dygn... D v s osammanhängande... 20 min här, 2 timmar där... osv...

Har en liten kille på 6 veckor, en hungrig liten kille d v s, som är vaken hela natten 

Sen har jag en treåring som kräver min uppmärksamhet hela dagarna... Ibland lyckas jag få själa till mig lite sömn, men oftast blir det när gubben kommer hem från jobbet. Fast han är ju rätt trött då han med...

Jag tycker det värsta är ilskan... Jag blir så arg på mina barn för att jag inte får sova!!! Jag vet ju att det är så här det brukar bli men jag kan inte hålla tillbaka ilskan och biter ihop mina tänder tills det knakar...

Någon fler som känner ilska tillsammans med frustration? ( det är så många sidor i den här tråden så jag hinner aldrig läsa ikapp )

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • Mammasknodd

mugglesfan: Skönt att man inte är ensam

olsson22: Håller med, man måste få utbrott för känslorna ibland...

Ja nu sitter jag här och har inte sovit mer än tre timmar sammanhängande... Min lille skorv sover, men vaknar med ca en min mellanrum och skriker.

Mitt problem just nu är att jag är fullkomligt beroende av godis och mjölk... Jag kämpar jättehårt med att försöka trappa ner...men det kommer ta tid.

Ang. allergier så hade jag samma problem med min äldste son Albin när han var bebis. Han hade också ont i magen av gaser och ville snutta hela tiden. Vi testade då minifom men det blev bara etter värre. Jag åt inget godis med honom och jag testade vara utan mjölk-ingen skillnad... Vi gjorde aldrig några allergiprover på honom, men han har inga allergier så vitt vi vet och han blir ju ändå 4 i år... Men visst gasade han som en hel karl, och det gör Hjalle nu också.

I morgon ska vi på barn för återbesök (Hjalmar föddes prematur) ska fråga då vad de tycker jag ska göra...

Jag läser att en del av er verkar ge nån form av medecin? Är det p g a allergier eller någonting annat?

• Mammasknodd
    3 tim Osammanhängande sömn skulle det stå i mitt tidigare inlägg..

När Hjalmar äntligen somnat så han sov djup så var det dags för mig att stiga upp och göra oss i ordning. Albin skulle på dagis och jag skulle på efterkontroll hos BM. Under hela den tiden fram till jag var hemma igen (vid 11 tiden) så sov den lilla skrutten, alltså över 4 tim!!!
    Jag blev tvungen att väcka honom för att brösten höll på att sprängas...
    Sen sov vi två timmar och så var det dags för amning igen.
    Men varför kan inte ungen sova flera timmar när vi är hemma??? Just nu ligger hela familjen och sover Utom jag som borde sova... Men man måste ju äta också och det är min tur att laga maten idag....

Jag tror jag ska följa era råd och prova skippa mjölk och socker en tid framöver... Eller åtminstone skära ner på det ännu mer, till att börja med...

Någon som har nått tips på vad man kan dricka (som inte är äckligt) och som inte innehåller socker, mjölk eller aspartan?
    Jag är så dödligt less på vatten + att det rinner bara rätt igenom för mig och släcker inte alls törsten, jag blir bara mätt.
  • Mammasknodd

Applemum: Grattis till din Hjalmar på namnsdagen i efterskott

• Mammasknodd

Oj, såg inte att hon slutat skriva här...

Några heta sömntips från mig: (skulle tippa att ni vet detta redan )

*Hörselskydd med musik, låna av nån om ni inte råkar ha hemma. Är underbart!!!
    Jag upptäckte att det fick mig att hålla mig lugn och då somnade Hjalmar.

*Låt han skrika! Skit i resten av familjen och låt bebben skrika ett tag (bra att plugga igen era egna öron då). Efter en lämplig tid, typ en halvtimme eller så, ge mat (om barnet nu ska äta på natten) Hjalle brukar sova en längre period då...

*Babymassage är ju en annan grej man kan göra... Funkar inte direkt men litegrann om man gör det varje kväll... Bebisen blir trött och man driver ut lite besvärande gaser.

*Mys. Bebben behöver en ju när den skriker och känner av när man är arg och irriterad.

*Se till att få sova ordentligt ibland!

*Kan barnet ha ont ngnstans? Testa en kväll att ge alvedonsup (för barn). Sover barnet bättre så kan du ju vara så att det h*n har ont. Inte rekomenderat att testa varje kväll...

Med Albin så upptäckte vi, när han var ett år, att det var vi som störde honom. Vi flyttade honom till eget rum och efter ett par nätter så sov han hela nätterna. 
    Men ibland har de mer behov av närhet och då kan man låta dem sova med en i sängen.

Enligt experterna (har jag läst nånstans) så är det bästa, i många fall, att syskonen sover i samma rum.

• Mammasknodd

Vår Babybjörn är upp till ca 2år! men i helsicke att man orkar bära dom i den då!!! Vet inte hur det är med bärsjalar.. Men nog kan jag göra flera saker samtidigt med bärselen (damsuga, laga mat, vika tvätt, se på tv, prata i telefon ) Men jag håller med om att det är mycket smidigare med sjalen...Det som inte är så smidigt med den är av och påtagandet... Där går det på ett kick med bärselen!!! Det är bra ibland, för det blir så hiskeligt varmt och då vill man bort med "ugnen" (ungen) fort!!!!

JO, kom på ett till ev. tips... Höj huvudändan på spjälsängen, kanske hjälper. Lindrar om de har sura uppstötningar i vart fall. Hjalle trivs bättre i sin säng sen vi gjorde det...

• Mammasknodd

mamanest: Men så jobbigt för dig!!! Du får kräva att gubben din stannar hemma ett tag sen så du får vila ut lite!!!!

Här är det som vanligt, nån enstaka bra natt o resten sover man ca 3 timmar sammanlagt / natt (5tim/dygn)

Blev bara tvungen att väcka gubben min häromnatten, Hjalle ville inte sova o bara skrek. Jag hade tagit en alvedon på kvällen för värk och jag blir så utslagen av dom. Orkade inte ens lyfta på huvudet. Gubben tog med honom till ett annat rum o jag fick sova 2½ timme i sträck innan jag vaknade av att han skrek igen. Fick så dåligt samvete, min man skulle ju upp o jobba. Men där låg han o sov med lilleman på magen . Efter amningen sov jag o Hjalle tre timmar till

• Mammasknodd

Hej alla trötta mammor och pappor!!!

Förra natten var en mardröm! Fick sova i knapp en timme under hela natten...Hjalle var så gasig i magen och låg och knorrade, varvat med skrek, hela tiden. Igår köpte jag minifom och har gett han sen dess...

Tror faktiskt att denna natt var bättre...Men jag var för trött för att räkna hur ofta eller hur sällan han vaknade...
    Han har sovit bättre nu under dagen också... knorrar ibland, grinar till ibland...men han har inte vaknat *peppar peppar*.......
    Mellan de senaste amningarna idag, gick det 4timmar, så jag hoppas det håller i sig

Oj, oj...en del av er har verkligen inte lätt just nu, med sjuka och oroliga barn! Hoppas det blir bättre för er!!!

• Mammasknodd

3hjärtan: Så typiskt, ni har ju som förtjänat att börja få lite nattro nu!! Håller tummarna att det lindrar fort för henne... Har ni testat kylbalsam? Funkar bra på kliande koppor...

• Mammasknodd

Fusion3: Med risk för att reta upp nån moralkärring (som du tycker så mycket om )
    Testa ge sockervatten... Det får de ju på BVC när de ska ta prover och så för att lugna bebisen... Kanske inte så bra i längden men nån natt kan ju va värt att testa...Sno en sån där liten flaska från BVC vetja

Hjalmar sover bättre nu, men om det beror på att han börjar få in nattrutiner eller om det är för att han är förkyld, vet jag ännu inte...
    Men han sover enbart om han får ligga tätt tätt intill mig hela natten...
    Inatt fick jag sova nästan 6 timmar i sträck!!!! Fatta vilken lyx!!! Jag känner mig hur utvilad som helst ju!

• Mammasknodd

Testa går ju alltid

• Mammasknodd

Vi testade faktiskt ett par gånger och Hjalle blev lite lugnare i vart fall...Var vaken men skrek inte så förfärligt...

Appropå tutten... Har ni testa någon annan variant av tutte... Finns ju olika former och material...

• Mammasknodd

Lim låter ju inte så dumt då

• Mammasknodd
  • Mammasknodd

Hmm har ni testat att låtadet oroliga barnet sova i eget rum?
    Det krävs lite tid och tålamod men om ni inte testat så kan det vara lösningen... Funkade på vår son. Har ni provat förut och det inte fungerar...prova igen...
    När de skriker och gråter eller gnyr oroligt går man in o stryker dem i pannan...bäddar om dem... och viskar att man finns där...eller säger ingenting, bara ler mjukt och kärleksfullt...

(Naturligtvis är det individuellt hos barnen och naturligtvis kan det vara annat som är problemet...men detta fungerade på min äldste son...) Vet inte om det kommer fungera på lillen dock...Det får tiden utvisa

• Mammasknodd

Ja egentligen ska man inte klaga... nu när Hjalmar är förkyld så sover han mest hela tiden...problemet nu är att han inte orkar äta så mycket och jag håller på att sprängas!!!
    Visserligen var han vaken en stund igår kväll/natt, men vi fick ändå sova ett par timmar i sträck...

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!