• VASL

För oss med barn som inte sover!!!

Vet inte om jag hör hemma på denhär tråden men tänkte fråga er lite om råd. Jag har en kille som är 6 mån. Fram till det att han var 3 mån sov han väldigt bra. Han somnade utan gnäll och gråt då man la ner honom i spjälsängen och han fick mat var fjärde timme. Inga som helst problem.Men efter 3 mån hände nåt. Han ville absolut inte sova. Direkt man la ner honom i spjälsängen började han gnälla och gråta. Trots att han var jätte trött. Han gnäller och gnyr tills han somnar av utmattning. Detsamma gäller på dagen då jag lägger honom för att vila middag. Under natten så vaknar han med ett skrik och man måste snabbt upp för att viska lugnt till honom att mamma och pappa är här då somnar han om utan att vakna till ordentligt. Detta händer ca 2-3 ggr per natt. Han får mat (200 ml NAN2) en gång per natt. Är det mardrömmar han har? Är han otrygg? Har han ont nånstans? vad kan jag göra för att han skall sova lugnt en hel natt? Till saken hör att han vid 5.5 mån ville sova på sidan eller magen och han blir jätte ledsen då han inte han vända sig ordentligt i sin spjälsäng. Han kan börja gråta i sömnen då han inte kan vända sig på sidan utan måste ligga på rygg.

• VASL

didilej - Tack för tipset! Skall testa och se ifall det blir bättre.

• VASL

Min kille har börjat somna utan gnäll och gråt...hoppas det håller i sig! Vi var borta hemifrån i en vecka och han fick så mycket stimulans under denna vecka så han var jätte trött när han skulle gå och lägga sig ( både till natten och på sina middagslurer). Jag la mig bredvid honom varje gång han skulle sova och låg där tills han somnade. Eftersom han han var så trött somnade han inom 5 min. helt otroligt!!!! Från att ha gnällt och gråtit upp till en timme så somnade han inom några minuter och inget gnäll. Under denna vecka sov han för första gången en hel natt utan mat.
    Han vaknar fortfarande några ggr under natten men jag ger ingen mat utan säger lugnt att det är natt och sjunger en sång och då somnar han om inom några minuter. Helt otroligt hur fort det kan vända!!!!!!

• VASL

Har en 7.5 mån kille som skriker och gnyer på natten. Ibland vaknar han av det ibland inte. Men jag vaknar alltid av det. Är det mardrömmar han har eller vad är det? Går detta över av dig själv?

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!