• Shannara

För oss med barn som inte sover!!!

michiara skrev 2008-01-05 09:47:45 följande:
    Hon somnar vid 8 och sen vaknar hon vid midnatt och sen sover hon inget mer så vi är vakna från mellan 00-01 och ända till kvällen. sen somnar hon gott igen vid 8 och vaknar vid 00. Natt efter natt..
    Jag har läst om att det faktiskt finns vissa barn (människor överhuvudtaget för resten) som inte har så stort behov av att sova.

Hur är hon under den vakna tiden? Verkar hon pigg och glad? Eller är hon mycket arg, lessen och lättstött?

Min dotter på tio år sover inte många timmar per natt. Hon brukar vara på toa närmare tolv och sen är hon alltid vaken före sex. Nu är hon ju så stor så hon kan förstå att hon ska vara i sitt rum vid en viss tid på kvällen. Då läser hon, målar eller skriver dagbok. På morgonen får hon bara vara på sitt rum och göra tysta saker fram till sju. (hon får gå på toa naturligtvis *ler*)
    ♡Jag har världens fem goaste trollungar!♡
  • Shannara
    leeena skrev 2008-01-10 17:19:56 följande:
    Tvillingmamma2007 : Här delar vi oxå,han sover och jag är vaken!!nää det är inte särskilt roligt faktiskt,tycker att de flesta säger som du -att de DELAR på nätterna..Men inte vi. Jag HAR pratat med honom,flera gånger...Men det hjälper inte..Under julöedigheten så var han uppe med dom till 3,de turades om att vara vakna till 2-3 våra små tjejer,så jag kunde gå o lägga mej vid 1 kanske när ena tjejen somnat,så jag fick sova två timmar..Sen ville ju han sova ,vilket jag förstår..Men det är bara det att efter att ha varit vaken till 3 på natten så var han ju SÅ trött att han sover till misnt 12 på dagen,oftast ända till 1-2...UTAN att gå upp däremellan..Själv fick jag då ta resten av natten,plus morgonen plus hela förmidagen...Så han sover 8-10 timmar varje natt,jag sover mellan 2-3timmar.DEssutom så sover han alltid från det att han går o lägger sig,han behöver inte upp och springa och fixa välling som jag får göra varje natt..Då är det väl ingen match att vara uppe till 3 på natten om man får sova ostört sen...Vi har pratat/diskuterat detta så många gånger men det leder ingenstans..Han måste sova för att orka jobba påstår han...SJälv måste jag sova för att orka leva,men det förstår han inte...
    Låter ungefär som om du beskriver mitt liv... Fast jag har bara en bebis, men ändå tre barn under fyra år som alla vaknar om nätterna...

Massa kramar till dej...
  • Shannara
    Vet ni vad???

Inatt har jag fått sova en hel massa...

Småkillarna somnade 19,10 igår och de stora smög i säng vid 20,00. Lillan somnade klockan 21 efter att ha blivit vaggvaggvaggad i en timme i vagnen...

Vid 22,30 började hon vakna till och då slet jag upp henne och rusade in i sängen och la mej och ammade... 23,00 prick så sov hon lugnt. Sen fick jag sova ända till 01,13 Helt ooootroligt!!!

Då vaknade både lillan och ville amma och tvååringen för att få komma till mamma och få benen masserade och bli tröstad från sina mardrömmar... När det var lugnt och de sov igen hade bara klockan hunnit bli nästan två. Då kunde jag till och med flytta undan tvååringen en bit så jag kunde lägga mej bekvämt och fick sova skönt till 04,30 då mellankillen behövde på toa och sen ville sova hos mamma han också.

Strax efter ville lillan amma... Blev vakna till närmare sex då alla plötsligt somnade om och sov till sju...

Så många timmars sömn har jag inte fått på över tre månader!!! (nästan inte på nära fyra år...)
  • Shannara

Jag har märkt de sista dagarna att min lilla busa sover mer om nätterna om hon sover flera gånger på dagen... Konstigt?

Sen har jag upptäckt att om jag vaggar henne till sömns under en till två timmar i vagnen varje kväll och sen lyfter över henne i min säng och ammar henne i halvsömn så sover hon bättre. Helt tvärtemot mina andra fyra barn som gärna ville puppa och puppa helst hela natten...

• Shannara

God natt på er alla! Hoppas på sömn för oss allihop...

Jag sitter här å vaggarvaggarvaggar en vagn... De andra barnen sover... Upptäckte idag att en tand brytit fram på tvååringen, hoppas att det är den som gjort honom sömnlös så att han bli lugnare i natt...

Sov så gott ni kan alla!

• Shannara

Heeej på er!

Jag är en död sill idag... Har väl lyckats få till tre timmars sömn i omgångar... Sen vägrade jag att gå ur sängen imorse... Så länge lillan låg och var nöjd bredvid mej så låg jag kvar och halvslumra. Till tio ungefär... Straffet blir ju att jag har tvåtusenmiljoner extra saker att ta reda på nu istället...

Klev ut i vardagsrummet och möttes av drivor med clementinskal, leksaker och CHIPS... Hmmm... De stora barnen tog tillfället i akt antar jag... MEN de hade i alla fall ätit frukt allihop före chipsen.

Nu sover lillan i vagnen bredvid mej och de andra fyra sitter på vardagsrummet och spelar tv-spel... Jag borde nog ta itu med köket så frullen kommer bort från bordet och sen måste kattlådan bytas i och alla julsaker ska packas bort... *gäsp*

Ha en bra dag tjejer!!!

• Shannara
    Pasadena skrev 2008-01-13 20:28:37 följande:
    Vår bvc-läkare sa att han kunde skriva ut sömnmedel (vet dock ej om det var theralen han menade) när V är 6 månader. Bu har vi bytt bvc och ny läkare som vi ska träffa om en vecka så får vi se vad han säger. Jag vill dock INTE ge sömnmedel i första taget (lägger ingen värdering i vad andra gör, har full respekt för era val!. Iså fall testar jag hellre SHN först. Visst min dotter vaknar allt från 5 till 10 ggr/natt men hon är RELATIVT lättomsövd (just nu). Det är dagarna som är värst tycker jag. Då är det ett h**te att få henne att somna. Likaså nattningen. Då vaknar hon varannan minut i en halvtimma och sedan var 30:e minut i ett par timmar (i värsta fall).Och på tal om det undrar jag om fler har samma problem, dvs att barnet somnar men vaknar igen efter 2 min, somnar om igen(efter hjälp) men vaknar efter 2 min och håller på så i typ en halvtimma innan hon/han somnar in en längre stund för natten? SÅÅ frustrerande!Har aldrig hört förut att barn somnar/vaknar stup i ett, de flesta verkar somna in och somnar för gott en längre stund?
    Min lillsnurpa håller på så... Jag får vissa kvällar hålla på att vagga henne i två timmar... Kör henne i vagnen. När hon sen somnar ordentligt så sover hon ett par timmar oftast innan hon vill ha mat igen...
  • Shannara
    Mamasnest skrev 2008-01-13 20:52:05 följande:
    Brandlarmet var falsklarm. *pustar ut*
    skönt
  • Shannara

Nu sover äääntligen lillan... *tassar tyst på tå* efter "bara" 70 minuters vaggande... Kan ju få tennisarmbåge för mindre...

• Shannara

Jaha ja... Inatt har jag inte sovit alls... Inte en minut... Hjälp vilken seg dag det här kommer bli... *suck* Å så är mellangrabben hemma och är sjuk så jag kan inte sova med lillan en timme sen heller...

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!