• 3hjärtan

För oss med barn som inte sover!!!

Kanske kommer jag att skriva något som provocerar vissa, men jag gör ett försök... Men först; Blev bara såååå glad över att det ÄNTLIGEN dykt upp en sån här tråd! Jag har tyvärr inte haft möjlighet att läsa igenom alla svar men tror mig vara med på noterna...

Visst finns det väl de som håller med mig... att man, när man haft LÅNGTGÅENDE o ENORMA problem med barnens sömn, med stor skeptiscism läser det andra skriver om "sömnproblem" för att fösöka syna o få grepp om ifall detta är ett verkligt "fall" eller inte!? Ja alltså... vi har verkligen provat ALLT konsekvent efter "konstens alla regler" utan några som helst resultat. Det handlar inte om att vi är pippliga föräldrar som inte klarar av att våra barn gråter lite, protesterar lite, vaknar ett par ggr per natt (vad mer kan man vänta sig av barn som ständigt utvecklas), låter i sömnen etc. Jag var kanske liiiite mer känslig med första barnet, men inte nu... När man själv lever i ett rent helvete o är så obeskrivligt trött är man så väldigt känslig för att diskutera sömn med andra som tror sig ha lika stora problem men som egentligen har fullt normala barn o där man faktiskt kan få bukt med sömnproblemen om man konsekvent tar kampen, båda föräldrarna håller på samma strikta rutiner o håller ut etc... Det är ju inte alltid enkelt men vad jag har förstått funkar det på merparten av barn...

Om jag har förstått rätt så finns det fler i den här tråden som känner som jag... som jag skrev ovan o som alltid undrar "vet de verkligen hur det är?" - utan att för den skulle försöka tävla om vem som har det VÄRST!

Så då undrar man... är det så många som har det så för jävligt? Det finns ju i alla fall många inlägg här på tråden... om så är fallet kan man äntligen andas ut, i någon mån,... VÅRT barn är alltså inte ngt i särklass, extremt onormal när det kommer till sömnen?! Kanske kan man nu också på riktigt intala sig att det inte är vi föräldrar som på ngt vis gjort det så här illa...

Som flera skrivit här... orkar inte dra hela storyn...kan ibland kännas som det bara är för att bevisa ngt... Kan bara kort berätta att vi har en son på 3 som sover bra, bäst bredvid mamman o pappan, tvillingtjejer på 1 år där den ena tjejen sovit ok ända fram till 9-10 mån ålder då hon som så många andra började skrika i sin säng, sträcka upp händerna, skaka galler, protestera, sova oroligt, vakna flera ggr/natt etc. Men hon känns fullt hanterbar, så som barn är mest, orkar man bara ta fajten så blir det bättre med henne... Det är våran andra dotter som har sömnproblem o har så haft ända sedan hon var ca 5,5 mån. Efter ett par mån pratade vi med BVC o fick då de välkända råden om sömn o läggning. Vi gjorde en ny ansats o la ner mkt tid o kraft på rutinerna, men utan resultat. Efter ytterligare ett par mån fick vi träffa en barnpsykolog som varit ett otroligt stöd. Under resans gång har vi även sökt läk flera ggr då vi varit säkra på att hon MÅSTE VARA SJUK! Vad ska man annars tro när ett barn som är mätt, torr, lagom varm/kall, får vara nära sin mamma/pappa etc men ändå skriker som en galning nätterna igenom! Sömnproblemens karaktär har varierat; periodvis har hon vaknat varje hel eller halv timme större delen av natten (självklart med mkt kraft att få henne att somna om däremellan), hon har också periodvis varit vaken o skrikit 2-3 tim i streck, hon har periodvis vaknat efter bara 40 min när man lagt ca 2 tim på att söva, för att sedan försöka ha ork till samma procedur, för att hon sedan ska vakna kort därefter igen etc. SJÄLVKLART har vi försökt med att låta henne sova hos oss eller bredvid mamma/pappa i en annan säng - det har inte haft ngn betydelse! Hon har sovit lika oroligt o gråtit lika mkt där.

JUST NU har vi det ok... sedan en tid tillbaka får dottern nämligen medicin, Theralendroppar, som gör att hon sover betydligt mer o lugnare. Nu verkar det som hon kommer ner i djupsömn o är inte lika lättväckt för minsta knarr i golvet eller så... Å DET ÄR SÅ UNDERBART ATT FÅ SOVA NÅGORLUNDA (självklart ä det lite cirkus o spring o vakentid om nätterna,men inte jämförbart!)! Under tiden pågår också en medicinsk utredning av henne för att kontstatera om det finns med. "fel" eller om det "bara" är fråga om en extrem sömnstörning.

Mitt råd är at få prata med en barnpsykolog som verkligen vet, kan o förstår. Ngn som kan stötta o ge feedback. Detta tär ju enormt mkt på familjen, förhållandet, det sociala livet JA ALLT!

Vi tänker, väntar, hoppas...tänk om det vore så enkelt att det är polyper i näsan eller förstorade halsmandlar som är problemet...

Lycka till o hör gärna av er...

• 3hjärtan

Ville bara önska alla er/oss med sömnlösa nätter en GOD NATT! Känns nästan som ett hån... Det senaste året har jag nästan alltid tvingats lägga mig strax efter att barnen somnat, vid 8-tiden... Allt för att få lite sömn... Nu har jag i alla fall utökat o tillåter mig vara uppe ända till 22, wow! T.o.m. länge för att vara en fredagkväll! Just nu överlever vi eftersom vår "sömnstörda" dotter ( hu vad hemskt det lät, sorry!) får Theralendroppar... Dock sover hon inte som en stock för det, plus att vår andra skrutta (tvillingsyrran) vaknar några ggr per natt... Men det är en baggis!

SÅ SOV GOTT - JAG MENAR DET!!!

Trebarnsmamma; 1+2
  • 3hjärtan

ÅHHHHHH VAD JAG LIDER MED ER! Jag vet vad ni pratar om men för stunden får vi så pass mkt sömn att vi klarar oss - tack vare Theralen! Jag törs dock inte tro att detta kommer att vara för evigt...håller mig hela tiden uppdaterad med vad som skrivs här men bortser förstås ifrån sådana inlägg som snarare sänker än peppar... Vet att ni alla gör vad man kan för allas bästa! Lycka till! Mitt i allt elände får man mycket styrka bara genom att HÖRA om o VETA att andra vet hur det är...

Trebarnsmamma; 1+2
  • 3hjärtan
    Rubia skrev 2008-01-08 13:08:23 följande:
    Jag hakar på..vår tjej som är 20 mån sover uruselt och har gjort så sen hon föddes. Största storebrorsan var likadan och där blev det bättre kring den här tiden (alltså 20 mån) har jag för mig, bara så där... har provat AW, NCSS, 5-min, baby whisperer etc...inget funkar. Så jag har väl tyvärr inga goda råd men det är ju mycket intressant läsning här. Vi ger vår tjej välling på natten, men det kanske man skulle sluta med. Det är ju bara det att man liksom behöver en utvilad period före man tar tag i såna här jobbiga grejer, och det har vi itne haft. Vi har fått Atarax och Lergigan till vår tjej (är utredd på barnmedicin och det är inget fel på henne) men det funkar inte särskilt bra det heller. Någon natt har det funkat men inte i längden.
    Känner bara vagt igen de läkemedel du nämner... Ni har alltså inte provat Theralen? Det funkar för vår tjej (hmm just nu)... kanske värt ett försök? Du kanske vet mer än jag... kanske är det ett "svagare" medel än de ni testat? Vår tjej håller nu på att utredas men hittills har man inte hittat något fel. Jag känner igen mig med flera här på tråden men är just nu inte så aktiv... Äntligen har vi fått lite sömn (sedan jul, tack var Theralen) så just nu är jag inte lika fixerad! Tack o lov för det! Men jag liiider verkligen med alla som har det som vi haft det o självklart ni som har det ännu värre!

Alla känner vi väl igen oss... de första 4 månaderna i ett spädbarns liv förväntar man sig dålig sömn, brist på dygnsrytm etc. Vi fick ju två på en gång o jag räknade inte med annat än att det skulle vara ILLA de första månaderna men att det med tiden skulle ge med sig... så blev inte fallet för oss... Nu är tjejerna drygt 1 år. Men som sagt... just nu funkar tre droppar Theralen till natten. Sedan sover hon i bästa fall ett kort pass per dag (då mår hon o vi andra allra bäst). Men man vet aldrig när den positiva trenden ska avta...
  • 3hjärtan

Jag kikar ju in här en del men är som jag tidigare skrivit inte så aktiv just nu. Orsak; vår 1-åring (tvillingtjej) har nu sovit hyffsat sedan jul, tack vare Theralen. Dessförinnan har vi haft ett rent helvete, liksom flera här, o gått igenom ALLT för att komma tillrätta med problemen! Har under tiden sökt med ljus o lykta här på FL efter folk som verkar ha lika svåra problem, men icke då när jag som bäst behövde det...

Utan att vilja trampa någon på tårna eller förringa någons problem så vill jag ändå mena/tro att vi måste skilja på problem o problem... Visst är det väl ändå så att man de första månaderna i ett spädbarnsliv kan/får räkna med att det inte blir mycket sömn o tala om nattetid?; de har ingen dygnsrytm, som förälder har man kanske inte ännu fått till klara rutiner (kan väl inte börja med det hur tidigt som helst? Råder nog delade meningar om det), de äter om nätterna o behöver det väl också upp till halvåret. Jag har erfarenhet av att mina tre barn nog funkat som man förväntar sig vad gäller sömnen de första månaderna (dvs mycket ammande det första halvåret nattetid, upp till ca 4 mån ålder har mina barn somnat sent inför natten, närmare 23-tiden o därefter ändå sovit urkass fram till tidig morgontimma, vaknat med stadiga mellanrum o velat äta, ätit långsamt, med första barnet svårt att få till läggningen när han blev stor nog o skakade galler protesterade, var ledsen etc, hade inte samma erfarenhet/ork/uthållighet/var lite mer blödig etc med första barnet). Man kände sig konstant trött o sliten. Dels ju efter lite sömn under jobbig graviditet och dels all vakentid nattetid o sedan ingen chans att ta igen sömn dagtid. 

Det var efter allt detta som den ena tvillingtjejen tog en annan väg o avvek från sina syskon. Hon började med att skrika sig igenom större delen av nätterna de första månaderna, skrek hysteriskt, övertygade oss om att hon var riktigt sjuk (detta började omkring 5,5 månad). Under tidens gång har karaktären på sömnproblemen varierat mellan; vakna varje halvtimme/timme natten igenom, gapskrik, otröstlig - sovit 2 tim i sträck (på sin höjd) för att sedan vara vaken o ledsen 3 tim o sedan om igen- ständigt ytlig sömn, vaknar med ett ryck o gapskrik bara av att det knäpper lite i golvet, en orolig skäl när det kommer till sömn! MÅnad ut o månad in utan bättring i sikte!

Behöver väl inte dra hela storyn här...blir mest som för att bevisa att jag vet vad jag pratar om - för så har det varit mycket under resans gång...ett sjukt o meningslöst behov av att förklara att det inte bara är fråga om lite gnäll, bök o knöl - att detta är något HELT annat, något som tack o lov inte de allra flesta småbarnsföräldrar råkar ut för! MEN... ALLA man pratat med VET ju hur det är...alla refererar till att man ju inte får sova när man har småbarn! DET VET JAG MED; MEN...

Det jag vill komma till är väl att man TYVÄRR får räkna med o också försöka härda ut de första månaderna i ett spädbarns liv. Det är nog så jobbigt o visst måste man få beklaga sig, söka stöd hos andra etc., MEN det är ändå skillnad på problem o problem! Det är väl när det hela ALDRIG stabiliserar sig... när barnet inte verkar finna en någorlunda normal rytm i sömnen o när INGET funkar hur uthållig man än är (med stöd från ex. psykolog, som i vårt fall) som man kan börja se att det inte ritkigt är som de flesta...  Nu är ju vår dotter "bara" 1 år o än finns det hopp, hmmm... Jag liiider så med er som haft sådana extrema problem med sömnen under låååång tid o samtidigt blir jag livrädd... undrar om det ska bli så även för oss...

MEN just nu lever vi på den positiva vågen; lite ökad dos Theralen o ständigt till kvällen en lång tid framöver (väntar dock på ny kallelse till Barnkliniken för att fortsätta utredningen) - nu har hon som sagt sovit ok med bara några uppvaknanden nattetid.

Hur känner ni, som varit i kontakt med vården ang problemen - tas ni på allvar? Jag önskar såååå att jag skulle hitta någon expert, någon som verkligen kan o vet...för jag undrar såååå varför det är så här...

Jag har ju också hört om kliniken i Malmö - finns det inga Malmöbor här med SÖMNPROBLEM? Har även hört talas om klinik i Stockholm...hmm "Mamma Mia" tror jag (el "Mama Mia", någon som vet?

Hoppas ingen blev stött av det jag skrivit...behövde bara ventilera mina tankar...

Lycka till i natt!

Kasper+MajaoNellie
  • 3hjärtan
    Mamasnest skrev 2008-01-09 21:04:55 följande:
    Alltså snart sätter jag mig ner och grinar. Så fort jag tror att ungarna håller på att friskna till så blir de sjuka igen. Sonen såg så pigg ut tidigare men när jag tog tempen så var den 39,6 än. Lillan kräktes innan jag la henne så nu sover hon på tom mage. Vad fan gör man??? Jag kan ju inte ta med hela bunten till sjukhuset heller. Hopas att jag får sova i natt igen, jag antar att jag borde väcka lillan och få i henne vätska, men hoppas att de andra sover. Ursäkta mitt gnäll men jag stupar snart.
    Åh vad jag lider med dig! Men på ngt sätt måste du nog komma till läk snart med din lilla! Förstår att du är själv hemma nu... Måtte det lösa sig för dig!
  • 3hjärtan

Oj vad aktiv jag är här nu då...njuter av "egentid" vid datorn när det är helt lugnt i huset...men det brukar ju straffa sig. Den ena tvillingtjejen har vattkoppor o sovit dåligt natten som gick så jag får väl snart straffet för att jag sitter uppe vid datorn... men... Ingen besservisser här men...när vi träffade psykologen första gångerna o pratade om vårt barn o hur hon beter sig nattetid kom just nattskräck på tal. Det vanliga är dock att det drabbar äldre barn, tror hon nämnde omkring 3-års ålder. Visst finns det väl särfall med allt, men... Det där med nattskräck kan man väl också ganska "enkelt" räkna ut, alltså ställa diagnos... för det följer väl ett visst specifikt mönster... Nåja...man griper ju efter halmstrån när man är mitt i skiten... Vi "hoppas" på att det är polyper eller halsmandlar...

• 3hjärtan
    Mamasnest skrev 2008-01-09 21:25:17 följande:
    Lillis05: Jag tänker också lite som du angående ålder på barnet osv. Jag avvaktade med lillan pga just detta men när hon vid halvåret sov sämre och sämre blev jag livrädd att hon skulle bli som storasyter. Min mellantjej sover ganska bra nu men det har precis vänt och hon är 2 år. Bara för några månader sedan sprang jag upp med henne mer än lillan på nätterna och jag är fortfarande rädd att det ska börja igen. Lillan har aldrig krånglat så mycket med sömnen som storasyster gjorde och jag var så lycklig när vi låg på BB och hon sov 2 timmar i stöten, lyx! För oss har det alltså handlat mer om skräcken att lillan ska bli som storasyster än hennes "sömnproblem", hon kanske hade börjat sova bättre av sig självt om vi hade väntat. Med mina erfarenheter vågade jag inte chansa...
    Förstår... det måste ju sätta grymma spår när man redan haft ett barn som "strulat" (åhh milt uttryckt) innan... Förstår absolut om man t.o.m. är rädd för att skaffa fler barn när man råkat ut för detta med extrema sömnproblem. Tanken på ärftligheten är väl skrämmande. Nej nu måste jag nog ge mig här...det rör sig på ö.vån...mannen in till tj rum.. o nu skriks det...
  • 3hjärtan

Ville bara säga kort att jag inte alls har/hade för avsikt att köra ut någon från tråden... inte så som du tolkade det Pasadena! Det är väl också det som är det svåra med det skrivna ordet...att det så lätt misstolkas... Här skriver man ju också till folk som man inte alls känner, så jag hoppades att de flesta har förmågan att läsa saker o ting på ett sådant sätt att man inte känner sig stött... Nåja... Jag pekar inte ut någon o dess problem. Precis som Mamasnest skrev så känner ju var o en sitt eget barn mest, vet precis hur hela händesleförloppet hittills har varit etc. O egentligen handlade det också om att "uppmuntra" de föräldrar med småååå barn med sömnproblem (som hittat hit till den här tråden) att det finns hopp, att det troligtvis är ngt helt naturligt som deras barn går igenom - om än så jobbigt - de första månaderna. Jag beklagade mig, sökte stöd, försökte få råd i massor med mitt första barn. Inte heller han sov som en stock sina första 7-8 månader, men sedan vände det, som det tack o lov gör för de flesta betydligt tidigare än för många stackare på den här tråden.

Sorry att särskilt du Pasadena, en av de mer aktiva här på TS, tog så illa upp. Själva är jag ju mer passiv just nu men tänkte ändå att jag av erfarenhet kunde säga några ord, som sagt inte för att stjälpa någon! Det finns det väl någon annan som gjort tidigare...

Så, återigen - lycka till!

• 3hjärtan
    siabellon skrev 2008-01-10 09:55:37 följande:
    Som nån skriver: det är inte hopplöst, det kan vända, det gjorde det för min tjej när hon var runt 1 -1½ också. men det är en lång jävla väntan o ibland är det svårt att vara tålmodig o orka.........Jag skulle va skitglad om E bara vaknade ett par tre ggr per natt för att tutta eller vaggas till sömns, men han håller på en tre fyra ggr per TIMME!
    Såå glad att några också tittar in för att säga att det kan vända, trots att det gått ett helt år av skitsömn! Jag vill ju inte att dotterna ska behöva vara "beroende" av sovmedicin, jag vill ju att hon ska kunna sova skapligt på egen hand! Just sådant, där det plötsligt (kan man säga plötsligt efter 1-1,5 år eller mer, hmm...) vänder behöver man ju också höra! O just det att få veta att man inte är ensam...som man ju nästan trodde ett tag när man kände att ingen, INGEN förstod!

Jag förväntar mig verkligen inte heller att tjejen ska sova som en stock en hel natt (det gör hon ju förstås inte med Theralen heller!). Skulle också bli helnöjd om det får fortsätta som nu; att man inte behöver dyka i säng just kl 20 när barnen somnat för att få liite sömn, att man kan vara uppe ända till 22 o då bara behövt söva om ngn gång, få sova 2 tim, gå upp en sväng o söva om båda/ta in en i dubbelsängen,sova 2-3 tim ostört igen, gå upp en runda till med vardera barn för att så snåningom få somna om till 6 eller så...

Jag skulle bara sååå gärna vilja veta varför några av våra barn håller på så där o vaknar stup i ett, flera ggr i tim, så som ex Siabellon skrev... Om det inte är ngt medicinskt fel så VARFÖR? Vår tjej verkar aldrig ens komma in i djupsömn...psykologen pratade om att hon kanske väcker sig själv istället varje gång hon eg är på väg ner i djupsömn. Så istället sover hon ständigt ytligt o oroligt o vaknar hela tiden upp - vare sig det är tyst runt om eller inte... Målsättn med Theralenet är väl helt enkelt att bryta en ond cirekl, ett dåligt invant möster (om nu så är fallet) - väl liksom få henne att istället GILLA att sova! Hmmm... hoppet är ju det sista som överger en.

Nu sitter man här febrilt o skriever medan två missnöjda twins hänger mig i benen...vilken egomorsa jag måste vara!!!
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!