Inlägg från: Burmakatten |Visa alla inlägg
  • Burmakatten

För oss med barn som inte sover!!!

Ja hit kan jag också sälla mig. Sonen är snart 6 månader men jag har aldrig sovit mer än MAX 2 timmar i sträck sen han föddes...jo kanske när han var runt en månad och vaknade 2 ggr per natt. Han är hopplös att söva på kvällen, skriker som en besatt om han inte får snutta sig till sömns...gärna torrsnutta....sen när han väl somnat..(aldrig att han ska sova i sin egen säng)...så vaknas det ca 1 gång i timmen och skriks...det enda som hjälper för att det inte ska gallskrikas i 1 timme är att snutta/äta...ibland behövs det bara ett par sug för att somna om. Han tar inte napp....

På BVC gav de mig en broshyr om barns sömn när jag bad på mina bara knän om råd..."det är så viktigt med rutiner" var det enda hon sa.....jo tjena...hallå...vi har testat ALLT!!!! snutte, bada lägga samma tid, leka i sängen på dagarna, sjunga, släcka, mysa....

Skönt att inte vara ensam

• Burmakatten

Pasadena-Hur gammal är din bebis? Hur somnar hon när hon väl somnar, ammas eller? Sover hon längre om du går ut med vagnen? Du har säkert testat alla knep som finns men jag har lite samma problem och tycker att sonen kanske vaknar liiite färre ggr om han får sova i endast blöja utan pyjamas..

Vi ska även kolla om han har nå´n överkänslighet då han kliar sig mycket...

• Burmakatten

Igår natt sov jag sammanlagt ca 3-4 timmar uppdelat på sjuttioelva tillfällen...bläää. Inatt har jag sovit lite mer dock..men sonen måste ändå ligga i vår säng för att jag ska få någon sömn öht. Det är det där många uppvaknaden med snuttning som påföljd som gör en galen. Det lustiga är att när han somnar för kvällen vid typ 8 så kan han sova i typ 2-3 timmar utan att vakna...det är alltid efter att vi gått och lagt oss runt halvelva som det vaknas hela tiden...undrar om han har sovit sin bästa sömn de där timmarna...

För övrigt träffade jag en i min mammagrupp iadg som berättade att deras son vant sig av med nattmål och sov hela natten fram till 7....avundsjuk...

• Burmakatten

Mamasnest...haha ja precis!! Hennes son är också en sån som aldrig skriker och ligger snällt en timme och leker för sig själv såklart. När min son gapar som mest och lever om vilket han gör väldigt ofta brukar jag tänka att han är väldigt oblyg och motorisk och nyfiken eftersom det måste hända grejer jämt!! Sen brukar jag också tänka att många blir så stressade och hispiga när deras barn skriker men mitt har varit jättebestämd med vad han vill redan från födseln och det har gjort mig härdad

Skönt med falsklarmet!!

• Burmakatten

Men å andra sidan kanske tröttheten gör att du är avslappnad vid intervjun istället för lite spänd!

Känner igen det där med skrik! Jag hör alltid sonen på långa vägar om jag varit och handlat eller något och sambon är hemma

Kryztina skrev 2008-01-13 22:00:09 följande:
    haha.. när min dotter hade kolik som väst skrek hon så att flera av grannarna i vårt hus beklagade vår situation när man mötte dem i trapphuset , alltså de tyckte synd om oss.. en erbjöd sig t o m att sitta barnvakt under förmiddagarna så att jag fick sova lite.. .en sa att hon kunde sitta barnvakt nån kväll så att vi kunde gå ut och festa . haha det första man tänker på när man har en 2 månaders bebis med kolik .Lovisa hörde jag ofta redan vid lekplatsen som ligger ca 100 m från vårt hus (om jag var ute och Jörgen hemme med henne). Våra barn har alltid skrikit superhögt om de skrikit!Jag tror det håller på att hända nåt (positivt eller negativt?) med Lovisas sömn.. Hon har vaknat tidigare och tidigare på kvällen men varit lite lättare att få att somna om....Lite jobbigt bara att söva om henne flera gånger varje kväll.. man kan ju aldrig slappna av liksom..De senaste nätterna har hon sovit något bättre eller i alla fall annorlunda. Efter kanske 5 uppvaknanden mellan 19 och 23 så har hon sovit några timmar faktiskt . Fast efter 3 ganska dåligt ungefär som innan, vaknar ca 2-3 ggr per timme....Ska på anställningsintervju i morgon. Det jag oroar mig mest för är hur jag kommer att få sova i natt. Rätt knäppt! Jag känner lite som att: dålig sömn = dålig intervju. Bra sömn = bra intervju... Man kan ju inte tänka när man har sovit så dåligt som jag gör de flesta nätterna. Vad de än frågar kommer jag sitta där som IQ fiskmås . Typ: beskriv dig själv som person.... haha TRÖTT .
  • Burmakatten

Godmorgon, här är en som är relativt utvilad idag.... Sonen vaknade 3 ggr från halvelva till kvart i sex då han tyckte att det var morgon och ville upp. Somnade om vid 7 och sov till nio!! Så jag har sovit till nio idag! Mitt problem just nu är att jag har så j-a svårt att slappna av och somna på kvällen. Gick och la mig halvtio igår, död av trötthet eftersom natten innan var ett helvete. Somnade sen efter sonens uppvaknande vid 12. Åhh bara man kunde ta till vara på den där tiden han sover och sova själv...det går inte jag ligger bara och spänner mig.

Jag funtar lite på att kanske testa SHN kuren snart....nå´n som tycker den verkar vettig?

• Burmakatten

Ja det är det där med tröttheten på natten som jag oroar mig att det ska falla på. Insomnandet kan jag nog vara konsekvent med men när klockan är 4 på natten och man är så trött att man bara vill dör är jag orolig för att jag ska falla till föga och ta lättaste vägen ut genom att han får lägga sig hos mig i sängen och snutta...

Han är ju inte lika gammal som din son men 6 månader är väl inte för tidigt att börja med SHN??

Åh vad jag blir trött på kommentarer i det här forumet som " alla bebisar sover dåligt... det kommer ordna sig med tiden, låt bara barnet få bestämma själv och inrätta dig efter bebisen"....

Dessa personer kan inte ha upplevt hur det är att ALDRIG få sova.

Applemum skrev 2008-01-15 11:04:04 följande:
    Burmakatten.Vi har kört SHN m Hjalmar 19 månader. Efter ett katastrofförsök m 5MM. SHN har fungerat jättebra!!! Inget gråt ingen ledsen kille! Utan ramsan har fungerat som ett sätt att föra en dialog m honom. Eftersom han är så pass gammal har det inte gått att buffa på han liggandes på mage däremot gung-buffade jag han på rumpan när han låg typ på sidan... Men det är ju bara i början på kuren som man buffar. Kuren har tagit tid men upplever GIGANTISK förändring sedan vi började. Inte minst behöver man i den sena vargtimmen vara helt indoktrinerad i hur man ska göra vid allt som kan hända vid uppvak. Eftersom man inte riktigt tänker klartr mitt i natten och helt slut efter månader av sömnbrist. Nu när allt går bättre med Hjalmar så kan jag se att dessa saker gör skillnad.*uteslutit allt socker (ingen sylt, ingen kräm, ingen honung, absolut inget godis eller glass)*Omega 3, 6 tillskott (eskimo kids kör vi)*Lugnande te m mjölk i nattflaska som mellanmålsdryck runt kl 16 (hälsokostte vi kör ett som heter Kvällsro)*Utevistelse m mycket rörelse. Minst en timme.*Läggrutiner.Har missat teet någon dag och natten har blivit hemsk!!! OBS detta e helt ovetenskapligt men för oss hjälper det !!!
  • Burmakatten

Men el skåpet-Du insinuerar ju att vi som har barn som inte sover inte skulle vara "mentalt där" och att vi inte leker med våra barn på dagarna. Jag är säker på att de allra flesta som skriver i den här tråden är helt vanliga närvarande mammor som leker massor med våra barn. Det är svårt att ta till sig dina "råd" när man vet att det inte är anledningarna till att barnet inte sover.

• Burmakatten

Applemum...vi har misstänkt länge att vår son är allergisk mot mjölkprotein som han får i sig via bröstmjölken...han har sen 2 månader sett rödflammig och torr ut och jag har på inrådan av BVC sköterskan hållit upp med mjölk i perioder. Vi kan inte se någon skillnad själva så jag har tjaaaatat på min sköterska om att träffa en barnläkare, men hon har inte brytt sig nämnvärt utan tjafsat på om mjölkfri diet..Nu har vi äntligen fått remiss men det är 4 veckor kvar innan vi har tid :-O! Jag funderar på att boka en tid hos en privat barnläkare istället. Ingen som möjligtvis bor i Sthlm och vet någon bra???

• Burmakatten

Vi ger sonen Ekogo och han gillar den bättre om man

blandar ut med lite fruktpuré!

Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-15 21:12:26 följande:
    Googlade och hittade mjölkfri EnaGo välling så det kan jag ju prova, säkert svindyr, men man kan ju prova. Men vet du hur länge man ska testa att utesluta och är det både laktos och mjölkprotein då eller?
  • Burmakatten

Fusion- Vi har i peroder också haft en skrikig och missnöjd unge...säkert inte lika mycket som er bebis kanske men jag vet att det är sjukt jobbigt att ALDRIG få sitta ner och bara få rå om sig själv och kanske dricka en kopp kaffe i 5 minuter. Precis innan jul blev sonen förkyld och jag vet inte om det sammanföll med en utvecklingsfas men det var så illa att jag ringde hem min sambo från jobbetvar tvungen att gå ut och gå en sväng. Detta gnäll gnäll och missnöjdhet så fort man ens la ifrån sig bebisen för att gå på toa kan ju göra vem som helst knasig. Nu är han som genom ett trollslag världens gladaste och skrattigaste unge på dagarna. Vi fick låna en lära gå stol och den far han runt i som en galning och skrattar. Ett tips-skaffa en sådan om ni inte har en! Vår son är också mycket bestämd och vill så mycket så nu kan han förflytta sig precis dit han vill och är jättenöjd!!!

• Burmakatten

Fusion-Hmm ja då förstår jag, hoppas att han fattar snart hur man gör då och att han gillar dom . Vår son har älskat gåstolen sen han var 5 månader.

Er situation låter skitjobbig...har inga tips tyvärr...det är ju liten tröst att säga att det går över för det är ju vansinnigt jobbigt när man är mitt uppe i det.

• Burmakatten

Ja så var det för oss innan jul...ingen sömn på nätterna och konstant gnäll på dagarna...man blir knäckt. Jag räknade ner dagarna till jul då jag visste att vi skulle få avlastning. Det är så konstigt hur fort man glömmer, jag minns att jag tänkte...är det så här det ska vara vill jag inte vara med. Jag grät på kvällarna när han sov för jag tyckte mitt liv var förstört. Men man pallar ju...vete fn var man får kraften ifrån. Man älskar ju de små liven så mycket att det liksom bara finns inget val..

• Burmakatten

Gäääsp, sonen vaknade kvart i sex efter en natt med kanske 8 uppvak sammanlagt. Jag är så trött att jag ser syner...

Han har ätit så otroligt mycket också under natten...inte så konstigt att han matvägrar på dagarna.

• Burmakatten

Fusion...vår son är också så att han ålar omkring i sängen utan att vara vaken. Grymtar och skriker och låter och vänder sig på mage och blir tokig för att han inte vill ligga i mage...så kan det hålla på i en trekvart innan han somnar om.....lätt det är att sova själv då....

Hur har ni andra gjort som samsovit med era barn efter 6 mån ålder? Han börjar ju smått att fara runt och jag är orolig att han ska på något vis ta sig ner till kortändan och trilla ner. Nu har vi hans spjälsäng som skydd åt ena hållet och jag ligger på andra sidan om honom....

Vill verkligen inte samsova längre egentligen men jag orkar bara inte ta fajten på nätterna..

• Burmakatten

Alltså jag var härinne för ett tag sen och gnällde. Min son är snart 8 månader och jag orkar bara inte mer. Måste snutta/amma honom till sömns 5-6 ggr per natt fortfarande och han kan absolut inte sova i sin säng. Ligger och buffar och knuffar bredvid mig och sambon har fått flytta ut ur sovrummet. Vaknar gör han för morgonen mellan halvsex och sex och eftersom jag ammar honom 100 ggr på natten är jag en zombie. Jag har sån stor lust att bara lägga mig ner på golvet och bara gråta och tjuta åt eländet som en liten bebis själv. Som nån skrev...det är inte kul att vara mamma när man bara är så trött hela tiden. Han har jättesvårt att somna in själv på dagar/kväll ochså...har hittils behövt vagga honom och oftast skriker han som en stucken gris inann han kommer till ro. Är desperat nu...kanske också ska testa SHN.....om man bara har ork till det....

Slutgnällt

• Burmakatten

Ipomea-han äter på bra med vanlig mat på dagarna så jag ammar sällan på dagen...nån enstaka gång när han är hopplös att söva. Har försökt introducera välling i 2 månader nu men han gillar det inget vidare....så svårt att ge gröt på "sängkanten" liksom. han är också mjölkallergiker så den välling som finns på marknaden är ju liksom inte lika god. eller i och för sig så vet han ju inget annat.

Hur har du tänkt sluta amma på natten? bara sluta och ta skriket eller ge något annat? Tips emottages!!

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!